
Schoolweging
De schoolweging van De Hagenpoort is 24,60 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 24,6). De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (97,3%), maar blijft stabiel door de jaren heen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 60,3% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit reflecteert de focus op maatwerk, hoewel het net onder het vergelijkingsgemiddelde van 66,9% blijft. De combinatie van daltononderwijs en differentiatie draagt hieraan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsvormen: 34,5% havo/vwo en 31% vwo-advies (tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1%), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hagenpoort | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten met: methodetoetsen vanaf groep 3 school-onafhankelijke toetsen van IEP vanaf groep 3, tweemaal per schooljaar. Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters gebruiken wij het volgsysteem van IEP. Sociale veiligheid meten we 2x keer per jaar vanaf groep 4 met de "KiVa-monitor", aangevuld met de 'sociale veiligheidslijst ' in groep 7 en 8. Na methodetoetsen kijken we welke resultaten opvallend zijn. Hierop wordt door de leerkracht actie ondernomen: zo kan een leerling extra instructie krijgen of meer/andere oefenstof. Na de halfjaarlijkse niet-methodetoetsen en KiVa-monitoring wordt schoolbreed een opbrengstrapportage geschreven. De resultaten worden per groep en als school met het team besproken en in groepsplannen worden de acties voor de komende periode bepaald. Deze worden vervolgens geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,5% tegen 11,8% landelijk). 34,6% van de leerlingen presteert boven advies, wat het vertrouwen in het adviseringstraject onderstreept. Dit past bij de beschreven ‘doorlopende ontwikkellijnen’ en individuele begeleiding in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat de Hagenpoort een veilige en plezierige leef- en leergemeenschap is voor iedereen. We gaan voor 'Groeien met plezier'. Als team willen we hier samen met de kinderen, ouders en vrijwilligers voor zorgen door: vertrouwen in elkaar te hebben de ander vriendelijk en positief te benaderen respect voor elkaar te tonen samen te zorgen voor een goede sfeer te zorgen voor rust en regelmaat binnen de school open en eerlijk naar elkaar te zijn en elkaar feedback te geven LEES MINDER
vertrouwen geven
positief benaderen
respect tonen
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool de Hagenpoort voor sociale ontwikkeling?
Openbare Daltonschool de Hagenpoort werkt aan een fijn sociaal pedagogisch klimaat door samen te leren en werken volgens de pijlers van het daltononderwijs, te werken met 'Didactisch coachen', 'Groeikracht' te gebruiken, reflectiegesprekken met de kinderen te voeren en de methodiek van KiVa te gebruiken om preventief te werken aan een goed klassenklimaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool de Hagenpoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool de Hagenpoort gebruikt de Kiva-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool de Hagenpoort?
Openbare Daltonschool de Hagenpoort gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.