
Schoolweging
De schoolweging van De Hovenschool is 25,05 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,51% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. De score ligt wel iets lager dan bij vergelijkbare scholen (97,34%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 66,29% een score boven de signaleringswaarde van 56,2% voor het streefniveau. Dit laat zien dat tweederde van de leerlingen een hoger rekenniveau bereikt dan basisvaardigheden. De score ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (66,85%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
34,62% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, gevolgd door 23,08% vwo. Opvallend: 11,54% krijgt een praktisch vmbo-b-advies, iets hoger dan landelijk (5,52%). De combinatie van vmbo-(g)t en vwo-adviezen (69,24%) benadrukt de focus op theoretische leerwegen, in lijn met de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hovenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden gemeten aan de hand van het leerlingvolgsysteem van IEP. Met deze resultaten gaan wij met elk kind in gesprek. Daarop volgend maken wij afspraken over een passend onderwijsaanbod. Wij reflecteren door te evalueren. Zo nodig passen wij het aanbod weer aan. Wij werken cyclisch.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
De Hovenschool streeft naar een positieve, opbouwende sfeer. De school werkt met de Kanjertraining. Hieruit staan de volgende Kanjerafspraken centraal: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand is of blijft zielig. Wij zetten middels de Kanjerlessen in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen. Duidelijk wordt gesteld dat de leerlingen ten opzichte van elkaar niet de baas zijn. De leerkracht daarentegen is op school “de baas/ het gezag” en de ouders zijn dat thuis. Als een conflict zich tussen kinderen afspeelt dan zal de school kiezen voor een oplossingsgerichte aanpak. Dat wil zeggen: de school zoekt een oplossing die alle partijen (zo veel mogelijk) recht doet, en borgt gemaakte afspraken. LEES MINDER
Inzicht in jezelf
Positief over jezelf en ander
Oplossingsgericht en samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hovenschool voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Hovenschool maakt gebruik van het Kanjer Volg- en Adviessysteem, bestaande uit een leerlingvragenlijst voor groep 5 t/m 8, een docentvragenlijst en adviessysteem voor groep 1 t/m 8, een sociogram voor groep 4 t/m 8, en pedagogische informatie.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Hovenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Hovenschool gebruikt Kanvas, Sociaal Emotionele Vragenlijsten, IEP voor de kleutergroepen en een vragenlijst vanuit Vensters voor groep 6 t/m 8 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hovenschool?
Openbare Basisschool De Hovenschool gebruikt Kanjer trainingen en IEP voor sociaal-emotioneel leren.