Basisschool Openbare Basisschool De Flint in Deventer

Het team van Openbare Basisschool De Flint in Deventer

Current section: team
Wezenland 582
7415 Deventer

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Flint is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Flint. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Flint bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Flint bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Flint zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.2%)
Man (13.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Flint. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.4%)
25-35 jaar (31%)
35-45 jaar (34.5%)
45-55 jaar (24.1%)
55-65 jaar (6.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Flint werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.4%)
Direct ondersteunend personeel (20.7%)
Management (6.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Flint gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Flint: Een Betrouwbaar Plan

Bij Openbare Basisschool De Flint zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten en ondersteunend personeel. Voor alle vormen van vervanging, zoals bij ziekte of geplande verlofdagen, maken wij gebruik van de expertise van Personeelscluster Oost Nederland (PON). Dit samenwerkingsverband garandeert dat er professionele vervangers beschikbaar zijn om uw kind de aandacht te geven die het verdient. Wat doen we als een leerkracht onverwacht afwezig is? Zodra we vernemen dat een leerkracht niet kan lesgeven, zetten we direct alle beschikbare middelen in om een gekwalificeerde vervanger te vinden. Via onze vervangingsstichting PON wordt een vervanger aangevraagd. Mochten er onverhoopt geen vervangers beschikbaar zijn, dan kijken we eerst naar interne oplossingen. Dit kan betekenen dat een collega bereid is om bij te springen, of dat er intern wordt geschoven met taken en verantwoordelijkheden. Soms kan het zelfs nodig zijn om een groep tijdelijk op te splitsen voor één schooldag. We doen er alles aan om de impact op uw kind zo klein mogelijk te houden. Wat als er geen passende oplossing gevonden kan worden? In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle inspanningen om een vervanger te regelen falen, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk niet kan deelnemen aan de lessen. In zo'n situatie informeren we ouders direct via de communicatie-app Parro. Voor kinderen die hierdoor zonder opvang komen te zitten, bieden we noodopvang binnen de school. Vaak worden deze leerlingen dan tijdelijk ondergebracht in een andere groep, waar ze aan een werkpakket kunnen werken. Gedurende de dag houden we u op de hoogte van de situatie voor de volgende dag. Als een leerkracht langer dan een dag afwezig is, en er geen vervanging geregeld kan worden, kan het zijn dat een andere groep naar huis moet. De eigen leerkracht van die groep neemt dan de lessen van de zieke collega over. Dit doen we om te voorkomen dat dezelfde groep meerdere dagen achter elkaar niet naar school kan komen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Flint

3

Taal & Rekenen: Extra Ondersteuning op De Flint

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Flint
Rekenspecialist Basisonderwijs
Taalspecialist Deventer

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Flint staat de ontwikkeling van uw kind centraal. Wij bieden gespecialiseerde ondersteuning op diverse gebieden, waaronder taal en rekenen, om elke leerling optimaal te laten groeien. Onze toegewijde specialisten, zoals de Intern Begeleider, Rekenspecialist en Taalspecialist, werken nauw samen om een passend onderwijsaanbod te garanderen. Voor het schooljaar 2025-2026 wordt de rol van Inhoudscoördinator Rekenen vernieuwd, en Ilja de Heus is onze deskundige Inhoudscoördinator Taal-Lezen. De ondersteuning begint met een sterke basis binnen onze lesmethodes, waarbij we differentiëren om aan te sluiten bij individuele leerbehoeften en de referentieniveaus 1F en 1S te behalen. Extra hulp in de klas, zoals verlengde instructie of begeleiding in kleine groepjes door leerkrachten of onderwijsassistenten, is standaard beschikbaar. Indien nodig intensiveren we de begeleiding, waarbij onze Intern Begeleiders een cruciale rol spelen. Bij complexe behoeften betrekken we het samenwerkingsverband Sine Limite of externe experts voor aanvullend onderzoek en advies, altijd in samenspraak met u als ouder. Voor zeer specifieke ondersteuning werken we samen met externe partners, zoals logopedisten of taalexperts van Kentalis. We stellen individuele leerplannen op om gerichte doelen te bereiken. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de benodigde ondersteuning niet op De Flint geboden kan worden, kijken we samen naar een passende verwijzing naar gespecialiseerd onderwijs.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding op De Flint

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Flint
Schoolcoach Deventer
Brugfunctionaris Jeugd
Wisselgroep Ondersteuning

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Flint besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. Ons team van specialisten, waaronder de Intern Begeleider, Schoolcoach en Brugfunctionaris, biedt gerichte ondersteuning. De basis ligt in onze doorlopende lijn voor Sociaal-Emotioneel Leren (SEL), versterkt door de methode Kwink en groepslessen 'Groepsgeluk' voor de midden- en bovenbouw, verzorgd door onze Schoolcoach. Individuele gesprekken en rustige werkplekken in de klas bieden directe ondersteuning. Bij specifieke behoeften wordt de Schoolcoach ingeschakeld voor individuele of groepsbegeleiding. De 'Wisselgroep', met begeleiding van Sine Limite, biedt kinderen vanaf groep 5 een plek om vaardigheden te oefenen en tot rust te komen. Onze Brugfunctionaris (Team Toegang Jeugd) faciliteert de verbinding tussen school, thuis en zorg. Wanneer schoolse mogelijkheden ontoereikend zijn, werken we samen met expertise vanuit het samenwerkingsverband voor aanvullende adviezen en interventies op groepsniveau. Dit omvat ook samenwerking met hulpverleningsinstanties zoals Brick. In situaties waar expertise van buitenaf noodzakelijk is, signaleren we dit tijdens trajectoverleggen en zoeken we naar de juiste externe partners. Indien nodig oriënteren we ons op verwijzingen naar speciaal basisonderwijs (SBO), speciaal onderwijs (SO) of observatiegroepen zoals Pactum.

4

Gedrag & Werkhouding: Aanpak op De Flint

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Flint
Schoolcoach Deventer
Brugfunctionaris Jeugd
Wisselgroep Ondersteuning

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Flint stimuleert een positieve werkhouding en gedrag bij alle leerlingen. Onze specialisten, inclusief de Intern Begeleider, Schoolcoach en Brugfunctionaris, ondersteunen deze ontwikkeling. De basis wordt gevormd door een stimulerend klassenklimaat, de SEL-aanpak met Kwink, en effectieve instructie via EDI 2.0. Duidelijke schoolregels, groepsafspraken en een anti-pestprotocol bieden structuur en veiligheid. Extra ondersteuning in de klas kan bestaan uit individuele gesprekken, het gebruik van een koptelefoon voor concentratie, of een rustige werkplek. De Schoolcoach kan intensievere begeleiding bieden bij gedrags- of werkhoudingsvraagstukken. De 'Wisselgroep', met begeleiding van Sine Limite, biedt kinderen een structurerende omgeving. De Brugfunctionaris (Team Toegang Jeugd) versterkt de samenwerking tussen school, thuis en zorginstanties. Bij complexe situaties of aanhoudend ongewenst gedrag, zoals pesten, worden directie en externe partners ingeschakeld. Dit kan leiden tot formele waarschuwingen of schorsing, conform ons beleid. Als schoolse ondersteuning onvoldoende is, werken we samen met het samenwerkingsverband en externe partners. In uitzonderlijke gevallen, waarbij wij de benodigde expertise niet kunnen bieden, adviseren wij over passende verwijzingen naar gespecialiseerde scholen zoals SBO, SO of observatiegroepen zoals Pactum.

2

Motoriek & Beweging: Specialistische Les op De Flint

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Flint
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Flint zetten we in op een gezonde motorische en lichamelijke ontwikkeling. Elke leerling geniet twee keer per week van uitdagende lessen bewegingsonderwijs, gegeven door bevoegde leerkrachten of gespecialiseerde vakdocenten. Onze interne ondersteuning voor motorische en lichamelijke ontwikkeling is gericht op het basisaanbod. Voor aanvullende begeleiding werken onze Intern Begeleiders nauw samen met het samenwerkingsverband en externe specialisten. Samen met partners zoals fysiotherapeuten en motorisch remedial teachers zoeken we naar de meest effectieve ondersteuning. Binnen ons samenwerkingsverband is gespecialiseerde expertise beschikbaar om uw kind verder te helpen op motorisch gebied.

0

Medische Zorg & Persoonlijke Verzorging op De Flint

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging beschikt Openbare Basisschool De Flint niet over eigen specialisten. In dergelijke situaties schakelen onze Intern Begeleiders proactief met het samenwerkingsverband en externe partners, zoals Carinova, om passende zorg en begeleiding te organiseren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Atelier
Centrale hal met podium
Huiskamer (in samenwerking met Pactum)
Groen schoolplein

Ontdek ons uitgebreide ondersteuningsaanbod voor elke leerling

Gedetailleerde uitleg van onze onderwijsaanpak

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Ouders Openbare Basisschool De Flint heeft het ondersteuningsaanbod voor haar leerlingen zorgvuldig vastgelegd in een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit document is speciaal samengesteld voor ouders en biedt een helder overzicht van hoe wij uw kind ondersteunen. Met ingang van 1 augustus 2025 wordt het verplicht voor alle scholen om hun ondersteuningsbeleid te beschrijven in de schoolgids. Om u optimaal te informeren, hebben we de meest recente versie van ons SOP als bijlage toegevoegd aan Scholen op de kaart. Hierin vindt u alle details over ons streven naar een optimale ontwikkeling voor elk kind. Het Hoorrecht: Uw Kind Centraal in het Ontwikkelingsperspectief Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften stellen wij een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) op. Dit plan beschrijft de doelen waaraan we samen met de leerling werken gedurende een bepaalde periode. Vanaf 1 augustus 2025 krijgen zowel ouders als kinderen inspraak in het OPP via het hoorrecht. Dit betekent dat uw kind het recht heeft om actief deel te nemen aan de bespreking van zijn of haar eigen ontwikkelingsplan en de ondersteuning op school. Elk aspect van het OPP kan hierbij aan bod komen. Scholen bepalen zelf hoe zij dit hoorrecht organiseren, zolang er maar in elke fase van het OPP een gesprek met de leerling plaatsvindt. Wij leggen in het OPP vast hoe uw kind zijn of haar eigen ontwikkeling ervaart en hoe wij hier als school op inspelen. Toekomstvisie: Ambitieus Extra Ondersteuningsaanbod Onze Ambities voor de Toekomst Bij Openbare Basisschool De Flint kijken we met ambitie naar de toekomst van ons ondersteuningsaanbod. In ons schoolplan hebben we de volgende kerndoelen vastgesteld om de ontwikkeling van onze leerlingen te optimaliseren. Basisaanbod: Doorontwikkeling van Kortcyclische Volgen We richten ons op het continu verbeteren van onze aanpak voor het kortcyclisch volgen van leerlingen. Dit doen we om hun volledige ontwikkelpotentieel te benutten, met een specifieke focus op het behalen van het streefniveau. Door leerlingen nauwkeurig te volgen in hun ontwikkeling ten opzichte van referentieniveaus 1F/1S, kunnen we gerichter sturen op het bereiken van deze landelijk vastgestelde doelen voor taal en rekenen. De nadruk ligt hierbij op het behalen van het 1S-niveau, wat leerlingen uitstekend voorbereidt op vervolgonderwijs zoals vmbo-t, havo of vwo. Deze ambitie is verankerd in ons actieplanthema: Doelgericht aanbod. Sociaal-emotioneel Leren: Verdere Verdieping in Traumasensitief Werken In het schooljaar 2025-2026 investeren we als team in een gezamenlijke scholing over traumasensitief werken. Met deze gespecialiseerde kennis willen we nog beter inspelen op de gedragingen die leerlingen vanuit hun thuissituatie meebrengen naar school. Dit draagt bij aan een veiliger en ondersteunender leerklimaat voor iedereen. Deze ontwikkeling is geborgd in het actieplanthema: Veilige schoolomgeving. Verbinding van Sociaal-emotioneel Leren, Werkhouding en Taakaanpak We werken aan het verder versterken van de doorlopende lijn van Sociaal-emotioneel Leren (SEL) in combinatie met Groepsgeluk, onze aanpak voor dynamische groepen en het anti-pestprotocol. Door deze elementen, die nu nog los van elkaar staan, beter met elkaar te verbinden, creëren we een meer geïntegreerde aanpak. Dit zorgt ervoor dat leerlingen in de toekomst nog effectiever worden ondersteund. Deze verbetering is vastgelegd in het actieplanthema: Veilige schoolomgeving. Taal en Rekenen: Verbetering van Differentiatievaardigheden Om leerlingen die extra uitdaging nodig hebben nog beter te kunnen begeleiden, besteden we op studiedagen en teambijeenkomsten extra aandacht aan het thema differentiatie. Door de differentiatievaardigheden van onze leerkrachten verder te ontwikkelen, kunnen we een nog passender aanbod creëren voor elke leerling. Deze ambitie is onderdeel van het actieplanthema: Doelgericht aanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Toekomstvisie Basisschool De Flint

Welke Strategische Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Basisschool De Flint?

Kwaliteitsborging op Basisschool De Flint Onze school hanteert een overzichtelijke, cyclische structuur van twee jaar, gedetailleerd in ons schoolplan. Dit plan is nauw afgestemd op het koersplan van ons bestuur, Zinder, dat de strategische richtlijnen en ambities voor de komende jaren uiteenzet. Omdat Zinder in het schooljaar 2025-2026 een nieuw koersplan opstelt, hanteren wij voor dat specifieke jaar een eenjarig, zelfstandig schoolplan. Ons beleid ontwikkelt zich door middel van een visiegerichte planning, implementatie in de praktijk, evaluatie en bijstelling. Hierbij houden we rekening met actuele maatschappelijke en landelijke ontwikkelingen, zoals de focus op burgerschapsvorming en digitale geletterdheid. Het tweejaarlijkse schoolplan wordt jaarlijks vertaald naar concrete actieplannen. Collega's maken actief deel uit van actieplangroepen die deze plannen implementeren binnen de school. Aan het einde van elke planningsperiode evalueren we de resultaten en richten we ons op de volgende cyclus. Alle scholen binnen Zinder volgen dezelfde cyclus en integreren de gedeelde bovenschoolse doelen uit het koersplan in hun eigen schoolplannen. Een gedegen kwaliteitszorgsysteem stelt de schoolleiding in staat om alle schoolaspecten te overzien en planmatig te werken aan continue verbetering. Schoolplan Doelstellingen 2025-2026 Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op vier kernthema's binnen onze schoolplanontwikkeling. Deze zijn uitgebreid beschreven in ons schoolplan en samengevat in een overzichtelijke praatplaat die de doelen voor dit jaar visualiseert: Praatplaat Schoolplan 2025-2026. Hieronder vindt u per thema een beknopte samenvatting en de specifieke doelen voor het komende schooljaar. Schoolplan Thema: Missie en Visie Na de zomervakantie van 2024 heeft er een directiewissel plaatsgevonden. Het team heeft de behoefte uitgesproken om de missie en visie, die dateert uit 2019, te herzien. Een vernieuwde missie en visie zal richting geven aan ons onderwijs en onze schoolpositie versterken. In februari organiseren we een tweedaagse sessie specifiek voor missie en visie. Doelen binnen dit thema: * Formuleren van een nieuwe missie en visie tijdens de tweedaagse missie- en visiebijeenkomst in februari. * Ontwikkelen van een nieuw schoolplan voor de periode 2026-2028 dat de vastgestelde koers reflecteert. Schoolplan Thema: Veilige Schoolomgeving In het schooljaar 2024-2025 hebben we geïnvesteerd in de veiligheid van onze schoolomgeving, inclusief trainingen voor het team in gespreksvoering en aandacht voor gebouwonderhoud. In 2025-2026 bouwen we voort op deze initiatieven en verbinden we de bestaande aanpakken om een duurzaam veilige leeromgeving te waarborgen. Doelen binnen dit thema: * Verdiepen van traumasensitief werken en het bevorderen van constructieve communicatie met ouders. * Verbeteren van de teambalans door de herinvoering van taakbeleid en een teamworkshop. * Aanpakken van achterstallig onderhoud en het formaliseren van veiligheidsprocedures zoals BHV en omgang met agressie. * Versterken van de doorlopende lijn sociaal-emotioneel leren (SEL) in relatie tot 'Groepsgeluk', de aanpak dynamische groepen en het anti-pestprotocol. Schoolplan Thema: Doelgericht Aanbod In schooljaar 2025-2026 richten we ons op het optimaliseren van onderwijsdifferentiatie, met specifieke aandacht voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben dan het basisaanbod. We evalueren zowel het lesaanbod als de instructiemethoden en de manier waarop we de leerlingontwikkeling volgen, met als doel het behalen van referentieniveaus 1F (basis) en 1S (streef). 1F is essentieel voor maatschappelijk functioneren, terwijl 1S de ambitie is voor leerlingen met een hogere potentie. Doelen binnen dit thema: * Verbeteren van differentiatievaardigheden en het verhogen van de leerlingbetrokkenheid tijdens lessen. * Doorontwikkelen van kortcyclisch leerlingvolgsysteem met focus op ontwikkelingspotentieel op streefniveau. Schoolplan Thema: Vakinhoudelijk De Flint blijft zich continu ontwikkelen. In schooljaar 2025-2026 evalueren we het onderwijsaanbod voor diverse vakgebieden, zoals de implementatie van een nieuwe taalmethode, vernieuwde werkwijzen voor Engels en de verfijning van ons burgerschapsbeleid. Voor de jongste leerlingen in de kleuterbouw analyseren we het totale onderwijsaanbod om een solide basis te leggen voor hun ontwikkeling. Doelen binnen dit thema: * Vaststellen van het onderwijsaanbod en bijbehorende afspraken voor Engels. * Ontwikkelen van een doelgericht en samenhangend onderwijsaanbod voor burgerschap. * Herzien van het onderwijsaanbod en de afspraken voor de kleuterbouw. * Implementeren van een nieuwe taalmethode en onderzoeken van integratiemogelijkheden met andere vakgebieden.

Hoe Garandeert Basisschool De Flint de Realisatie van Haar Schoolplan Doelen?

Gezamenlijke Kwaliteitsontwikkeling op De Flint Het team van Basisschool De Flint werkt collectief aan de schoolplanontwikkeling. Collega's leveren waardevolle input via deelname aan actieplangroepen en door actief mee te denken tijdens studiedagen en teambijeenkomsten. Voor het schooljaar 2025-2026 bepalen we per schoolplanthema welke actieplangroepen worden opgericht. Elke actieplangroep, onder leiding van een vast aanspreekpunt, werkt aan de realisatie van de gestelde schoolplandoelen. De voortgang en resultaten worden gedocumenteerd in een voor het team toegankelijke OneNote-omgeving. De directie evalueert vier keer per jaar de voortgang met de actieplangroepen of hun aanspreekpunten. Het team wordt op de hoogte gehouden via door de actieplangroepen geleide momenten op studiedagen of teambijeenkomsten. Sommige schoolplandoelen, zoals die gerelateerd aan missie en visie, zijn belegd bij de directie. Andere taken, zoals het aanpakken van achterstallig onderhoud en het borgen van veiligheidsthema's, vallen onder de verantwoordelijkheid van een inhoudscoördinator in overleg met het managementteam of de directie. Binnen het bestuur Zinder vindt er periodiek overleg plaats met directeuren om de voortgang op de diverse koersplanthema's te evalueren. Tijdens schoolbezoeken rapporteert de directeur aan de bestuurder over de ontwikkeling en uitvoering van het schoolplan. Tevens onderhoudt de directeur structureel contact met de medezeggenschapsraad (MR) om de schoolplanvoortgang te bespreken. Jaarlijks reflecteren we op onze kwaliteitszorgprocessen, conform het inspectiekader. Hierbij controleren we de actualiteit van onze borgingsdocumenten en de naleving van gemaakte afspraken. Deze documenten beschrijven de inrichting van ons onderwijs op gebieden zoals rekenen, taal, burgerschap, wereldoriëntatie en sociale vaardigheden. Burgerschapsvorming op De Flint: Een Kernonderdeel van Ons Onderwijs Sinds 1 augustus 2022 is de wettelijke opdracht voor burgerschapsvorming aangescherpt. Scholen dienen in de schoolgids transparant te zijn over de doelen op dit gebied en de wijze waarop deze worden nagestreefd. Op De Flint beschouwen we burgerschap als een integraal onderdeel van ons onderwijs, verweven met onze bredere onderwijsvisie. Wij streven ernaar leerlingen te vormen tot actieve en betrokken burgers die zelfstandig, zelfverzekerd, sociaal vaardig en reflectief handelen en effectief kunnen samenwerken. De doelstellingen voor burgerschapsvorming komen terug in diverse onderdelen van ons curriculum, waaronder de zaakvakken, de sociaal-emotionele lessen van Kwink, Toekomstexpeditie, de leerlingenraad en dagelijkse klassengesprekken. We besteden ook aandacht aan de kernwaarden van onze democratische samenleving: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Onze school fungeert als een oefenplaats waar kinderen deze waarden en sociale vaardigheden in de praktijk kunnen brengen. In het schooljaar 2025-2026 werken we onze aanpak voor burgerschap verder uit binnen het actieplanthema 'Vakinhoudelijk', als onderdeel van onze doorlopende schoolplanontwikkeling.

Downloaden

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool De Flint

Toelichting van de school

Kei13: Een Compleet Centrum voor Kinderen van 0 tot 13 Jaar in Keizerslanden In de levendige wijk Keizerslanden, Deventer, biedt Kei13 een uniek, modern en kindgericht centrum waar kinderen van alle leeftijden, van 0 tot 13 jaar, elkaar ontmoeten, spelenderwijs leren en samen opgroeien. Dit state-of-the-art gebouw is ontworpen met een scherp oog voor de ontwikkelingsbehoeften van zowel kinderen als hun ouders, wat zorgt voor een stimulerende en veilige omgeving. Groei en Ontwikkeling onder Eén Dak Baby's en peuters zijn van harte welkom bij Kei13. Vanaf de geboorte kunnen zij terecht bij het consultatiebureau van GGD IJsselland. Voor de allerkleinsten biedt Sam&pebbles, onderdeel van Sam&ko, uitstekende kinderopvang en peuterspeelzaalvoorzieningen. Zodra kinderen de leeftijd van vier jaar bereiken, maken zij de overstap naar onze basisschool en kunnen ze aansluitend gebruikmaken van onze professionele buitenschoolse opvang, wat een naadloze dagstructuur garandeert. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) op De Flint: Een Sterke Start Basisschool De Flint zet sterk in op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), met name voor kinderen die een verhoogd risico op onderwijsachterstanden lopen. Op 1 februari 2025 had maar liefst 77% van onze leerlingen in groep 2 een VVE-indicatie, waarvan de helft specifiek gericht op taalontwikkeling. VVE-kinderen ontvangen een intensiever aanbod, vaak al in de voorschoolse voorzieningen, wat essentieel is voor een succesvolle start in het basisonderwijs. Taalontwikkeling met LOGO 3000: Een Doorlopende Lijn Om alle kinderen een optimale taalontwikkeling te bieden, hanteren wij in groep 1 en 2 de effectieve woordenschataanpak LOGO 3000. Deze methode stelt kinderen in staat om tijdens de peuter- en kleuterjaren 3000 cruciale woorden te leren, wat een uitstekende voorbereiding biedt op groep 3. Vanaf het schooljaar 2025-2026 integreren we LOGO 3000 ook in groep 3, waardoor een consistente en doorlopende leerlijn ontstaat tussen de kleuterklassen en de middenbouw. Een Rijke Leeromgeving voor Alle Kinderen Ons VVE-aanbod reikt verder dan alleen woordenschat. In diverse instructiekringen, zowel klein als groot, bieden we alle leerlingen een op maat gemaakt onderwijsprogramma. Door het creëren van rijke leeromgevingen, zoals uitnodigende leeshoeken, uitdagende rekenhoeken en stimulerende bouwhoeken, leren kinderen spelenderwijs na een korte, gerichte instructie. Dit bevordert de brede ontwikkeling van elk kind. Samenwerking met Voorschoolse Voorzieningen: Korte Lijnen voor een Optimale Overstap Voor een soepele transitie naar groep 1 onderhouden wij nauwe banden met kinderopvangorganisatie Sam&pebbels. Indien nodig, werken we ook samen met andere lokale kinderopvanginstellingen. Onze intern begeleider van de onderbouw zorgt voor directe communicatie met Sam&pebbels, voert observaties uit, neemt deel aan oudergesprekken en bewaakt de doorlopende leerlijn. Samen met de leerkrachten faciliteren we een warme en zorgvuldige overgang naar De Flint. Alle partners binnen Kei13 maken gebruik van het observatie- en registratiesysteem KIJK! om de ontwikkeling van kinderen nauwkeurig te volgen. Pedagogische en didactische gegevens uit KIJK! worden gedeeld, zodat de school naadloos aansluit bij de vooruitgang die een kind heeft geboekt in de kinderopvang. Voor VVE-leerlingen garanderen we een extra 'warme' overdracht: naast schriftelijke informatie vindt er een persoonlijk gesprek plaats tussen opvang en leerkrachten om essentiële informatie over het kind te delen, wat bijdraagt aan een kansrijke start. Voorbereiding op de Basisschool: Wat Ouders Moeten Weten Een succesvolle schoolstart begint bij een goede informatie-uitwisseling tussen ouders en school. Wij vragen u vriendelijk om ons te informeren over alle relevante bijzonderheden van uw kind. Denk hierbij aan eventuele VVE-toekenningen, allergieën of medische condities. Deze informatie helpt ons om uw kind optimaal te begeleiden. Daarnaast is het belangrijk dat uw kind zindelijk is voor de wenperiode op school begint.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Flint extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Basisschool De Flint biedt een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegang tot het brede aanbod van kindcentrum Kei13.

Basisschool De Flint biedt een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegang tot het brede aanbod van kindcentrum Kei13.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang Deventer
Kindcentrum Kei13 Deventer

Met welke partners werkt De Flint samen voor het jonge kind programma?

De school werkt nauw samen met vooraanstaande partners zoals de kinderopvang Sam&Pebbles en GGD IJsselland om een doorlopende en kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

De school werkt nauw samen met vooraanstaande partners zoals de kinderopvang Sam&Pebbles en GGD IJsselland om een doorlopende en kwalitatief hoogwaardige ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | Openbare Basisschool De Flint in Deventer | [2025] Schoolregister