
Schoolweging
De schoolweging van De Flint Deventer is 36,37 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32,8%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (46,9%), toont het een sterk prestatievermogen in complexe omstandigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op praktische routes: 24% vmbo-b (vs. 5,5% regio) en 15% vmbo-(g)t. Theoretische leerwegen zijn beperkt (8,7% vwo vs. 18,6% regio). Opvallend is het hoge percentage combinatie-adviezen (13% vmbo-b/k), wat past bij de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Flint Deventer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
204.5 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen en observaties De ontwikkeling van de kinderen wordt nauwgezet gevolgd. De leerkrachten observeren het gedrag van de kinderen en zij nemen op vaste momenten toetsen af. Deze combinatie (observatie en toetsing) geeft een zeer betrouwbaar beeld van hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. We maken, naast methode toetsen, gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem. Met dit systeem meten we op vaste momenten in het schooljaar hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Op basis hiervan passen we het onderwijs aan voor leerlingen die dat nodig hebben. Er wordt een plan opgesteld dat in de groep wordt uitgevoerd. Zo kunnen problemen met leren, maar ook met gedrag, in een vroeg stadium gesignaleerd worden en kan er op adequate wijze op ingespeeld worden. De groepsbesprekingen, die leerkrachten onderling en met de ib'ers voeren, dragen hier eveneens aan bij. Het Citotoetssysteem heeft als extra voordeel dat de prestaties van elk kind vergeleken kunnen worden met de prestaties van leeftijdgenootjes in de rest van het land. Op deze manier krijgt de leerkracht (en de school) periodiek een krachtig signaal: zitten we met een leerling op het goede spoor? Kunnen we tevreden zijn of moet er extra zorg en hulp komen? Maar ook op schoolniveau kunnen we bekijken hoe de resultaten van de Flint zich verhouden met andere scholen. Toetsen als bron voor onderwijsverbetering We gebruiken toetsen dan ook als bron om ons onderwijs te verbeteren. Twee keer per jaar worden er uitgebreide analyses gemaakt. Schoolbreed wordt er gekeken naar de scores. Deze worden vergeleken met de scores van voorgaande jaren en voorgaande groepen. Ook worden deze scores vergeleken met het landelijk gemiddelde. We kijken terug welke interventies en aanpakken effectief waren en welke niet. We vieren daarbij successen en benoemen aandachts- en verbeterpunten. Op basis daarvan stellen we (ambitieuze) doelen en maken nieuwe afspraken om die te bereiken. Rapporten Twee maal per jaar rapporteren wij aan de leerlingen en ouders over de vorderingen (vanaf groep 3). De groepen 1 en 2 krijgen één maal per jaar een rapport mee. De vorderingen worden bijgehouden in een rapport, waar cijfers, letters en andere scores in staan. Het is een verslag van de resultaten van het dagelijks gemaakte werk en de toetsen (zowel methodegebonden als niet-methodegebonden). Daarnaast wordt in het rapport ook een uitspraak gedaan over zaken als werkhouding, inzet, belangstelling, concentratie, samenwerking, netheid en zelfstandigheid.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
62,9% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), een opvallend sterk resultaat. Slechts 2,9% zit onder advies (landelijk 11,8%). Dit reflecteert mogelijk een terughoudend adviesbeleid, gecombineerd met goede doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Sociaal-emotioneel leren wil zeggen dat leerlingen leren om beter om te kunnen gaan met zichzelf en met de ander. Op die manier werken we preventief en dat kan pesten en conflicten helpen voorkomen. Op de Flint willen we werken met een schoolbreed programma om onze leerlingen sociaal emotionele competenties aan te leren. We leggen de focus op: het zelfbeeld: wie ben ik en hoe waardeer ik mezelf? de ander: je kunnen verplaatsen in (gedachtes en gevoelens) van anderen zelfregulatie: hoe ga ik om met heftige emoties? relaties: positieve en constructieve relaties aangaan keuzes maken: hoe zet je bovenstaande in diverse situaties in? LEES MINDER
Zelfbeeld & beeld van de ander
Zelfregulatie
Relaties
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Flint voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Flint werkt aan de sociale ontwikkeling van leerlingen met de methode Leefstijl, waarbij essentiële basisvaardigheden aan bod komen. Samen met educatieve partners binnen Kei13 is de Code Kei ontwikkeld, met de waarden veiligheid, samenwerken, respect en sportiviteit. De sociale opbrengsten worden gemonitord met KIJK! in de groepen 1 en 2 en ZIEN! vanaf groep 3. Ook de input uit de leerlingenenquête wordt gebruikt.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Flint om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Flint gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KIJK!, Kindkans en Sociaal Emotionele Vragenlijst.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Flint?
Openbare Basisschool De Flint gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen, Leefstijl en Schooljudo.