Openbare Basisschool Borgloschool

Het team van Openbare Basisschool Borgloschool in Deventer

Current section: team
Groenewold 182
7414 Deventer

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Borgloschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Borgloschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Borgloschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Borgloschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Borgloschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Borgloschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Borgloschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Borgloschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling Basisschool Borgloschool: Onderwijsgarantie

Bij de Borgloschool in Deventer waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. We begrijpen dat het vinden van gekwalificeerde invallers een uitdaging kan zijn in het huidige onderwijslandschap, vooral voor specifieke leeftijdscategorieën zoals de onder- en bovenbouw. Ons beleid voor leerkrachtvervanging is erop gericht om uw kind de best mogelijke onderwijservaring te blijven bieden. Zodra een leerkracht zich ziek meldt, start onze proactieve zoektocht naar een geschikte vervanger, vaak al voor zeven uur in de ochtend, om de impact op de dagelijkse lesroosters te minimaliseren. Indien een directe vervanging niet mogelijk blijkt, zetten we diverse interne oplossingen in. Dit omvat het flexibel inzetten van ons huidige team door leerkrachten tijdelijk over groepen te laten rouleren. Daarnaast evalueren we de mogelijkheid om leerlingen voor een korte periode, maximaal één schooldag, te verdelen over andere bestaande klassen. In uitzonderlijke situaties, waarbij bovengenoemde opties ontoereikend zijn, kunnen we genoodzaakt zijn om een specifieke groep tijdelijk naar huis te sturen. Dit besluit wordt genomen als allerlaatste redmiddel, in lijn met de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Ouders worden hierover direct geïnformeerd via Klasbord, en voor kinderen waarvoor thuisopvang een probleem vormt, wordt binnen de schoolopvang geregeld. Ons hoofddoel blijft het garanderen van de wettelijk vastgestelde onderwijstijd van minimaal 7520 uur over acht schooljaren. Mocht een groep noodgedwongen naar huis moeten, dan streven we ernaar om dit rotatiegewijs te doen, zodat alle leerlingen zoveel mogelijk lesuren behouden. We zetten ons onverminderd in voor een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor elk kind op de Borgloschool.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Borgloschool: Deskundige Specialisten

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Borgloschool
Intern Begeleider Deventer
Rekencoördinator Basisonderwijs
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Deventer

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Borgloschool zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Drie gespecialiseerde coördinatoren bieden gerichte ondersteuning. Een rekencoördinator (groepen 1-8) en twee taalspecialisten: één voor de onderbouw (groepen 1-3) met focus op lezen, en één voor de midden- en bovenbouw (groepen 4-8) met focus op taal. Onze taalspecialist voor groep 4-8 is een gecertificeerde Blink-coördinator, wat garant staat voor effectieve leesinstructie met de Blink-methode. De intern begeleider (IB'er) is cruciaal voor de algehele zorgstructuur en is tevens opgeleid tot specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en gedragsspecialist.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling op Borgloschool

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Deventer
Intern Begeleider Borgloschool
Specialist Sociaal-Emotioneel Leren

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal. De intern begeleider (IB'er) coördineert de zorg en is een erkende gedragsspecialist. Vanaf schooljaar 2024-2025 versterkt een coördinator Sociaal-Emotioneel Leren (SEL) en burgerschap ons team. Deze coördinator wordt ondersteund door een Kwink-coördinator, die de implementatie van de Kwink-methode voor SEL monitort. Diverse collega's volgen momenteel de Kwink-opleiding. Bovendien beschikt Borgloschool over een toegewijde vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Borgloschool

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Deventer
Intern Begeleider Borgloschool
Expert Executieve Functies

Toelichting van de school:

Borgloschool besteedt veel aandacht aan een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Onze intern begeleider (IB'er) is een gediplomeerd gedragsspecialist en coördineert de ondersteuning op dit gebied. Zij werkt nauw samen met twee collega's die gespecialiseerd zijn in het trainen van executieve functies bij leerlingen. Deze focus op executieve functies helpt kinderen om beter te plannen, te organiseren en hun gedrag te reguleren. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan en de ontwikkeling van belangrijke levensvaardigheden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: KindCentrum Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Borgloschool zelf geen specifieke motorische specialisten in dienst heeft, profiteren onze leerlingen van de expertise binnen het KindCentrum. In geval van specifieke vragen rondom motorische en lichamelijke ontwikkeling, kunnen wij een beroep doen op diverse professionals. Denk hierbij aan fysiotherapeuten, orthopedagogen, logopedisten en andere zorgspecialisten die nauw verbonden zijn met onze kinderopvang en het speciaal onderwijs. Deze samenwerking garandeert brede ondersteuning voor elke leerling.

0

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen met betrekking tot medische handelingen of persoonlijke verzorging, werkt Openbare Basisschool Borgloschool samen met externe deskundigen. Organisaties zoals Carinova bieden gespecialiseerde ondersteuning wanneer dit nodig is voor onze leerlingen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat wij, indien nodig, toegang hebben tot de juiste medische expertise om de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Logopedie, fysiotherapie en spelth. in overleg
Grote gemeenschappelijke ruimte
BSO kan in overleg met Partou geregeld worden
Spreekkamer op de bovenverdieping

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool Borgloschool Deventer

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning

Op Openbare Basisschool Borgloschool in Deventer geloven we sterk in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we, in nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband Sine Limite, een vernieuwd School Ondersteuningsprofiel (SOP) ontwikkeld. Dit document, dat u kunt raadplegen via de link 'School Ondersteuningsprofiel Borgloschool', schetst gedetailleerd hoe wij leerlingen extra begeleiding bieden. Onze kernfilosofie is dat elk kind recht heeft op passend onderwijs binnen de reguliere basisschoolomgeving. De Borgloschool verwelkomt een diverse leerlingenpopulatie, waarbij we onze onderwijsaanpak continu afstemmen op de unieke leerbehoeften van elk kind. Wij houden rekening met diverse leerlingprofielen, waaronder kleuters met een Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) toekenning (38% van de kleuterpopulatie), leerlingen met een individueel leerplan, kinderen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband, hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met dyslexie. Om deze leerlingen optimaal te ondersteunen, zetten we een breed scala aan gespecialiseerde materialen en methodes in. Voorbeelden van onze ondersteunende middelen zijn LOGO 3000 voor VVE, Taal in Blokjes voor taalontwikkeling, de Pluskast voor extra uitdaging, RekenXL voor verdieping in rekenvaardigheden en diverse educatieve software. Ons toegewijde team bestaat uit een onderwijsassistent en ervaren leerkrachtondersteuners die direct aan de slag gaan met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Onze Intern Begeleider (IB'er) fungeert als coördinator van de leerlingenzorg en werkt nauw samen met leerkrachten, ondersteuners en de directie om een passend en stimulerend leeraanbod te garanderen. Continu Verbeteren van Ondersteuning: Toekomstplannen Borgloschool Het team van de Borgloschool investeert voortdurend in professionele ontwikkeling, met een sterke focus op zowel individuele als teamtrainingen. Deze scholingen zijn essentieel om onze leerlingen, met name zij die extra ondersteuning behoeven, nog beter te kunnen begeleiden. Recente voorbeelden zijn trainingen voor onderbouwcollega's op het gebied van VVE en brede teambijscholing, zoals nader toegelicht in onze missie en visie. Door middel van gerichte scholing blijven we op de hoogte van de nieuwste inzichten en methodieken, zodat we onze leerlingen, ook die met specifieke onderwijsbehoeften, effectiever kunnen ondersteunen. De IB'er, coördinatoren en directie evalueren continu de benodigde kennis en vaardigheden voor effectieve leerlingenzorg. Binnen onze schoolplanontwikkeling voor 2024-2026 zetten we sterk in op het verder ontwikkelen van de expertise van ons team in het omgaan met diversiteit en differentiatie binnen de klas, zoals beschreven in ons actieplan 'inzicht in eigen leerproces'. Innovatieve Samenwerkingen binnen het KindCentrum Binnen ons KindCentrum exploreren we continu nieuwe mogelijkheden voor intensieve samenwerking. We benutten de synergie binnen het KindCentrum om leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op de best mogelijke manier te begeleiden. Een concrete realisatie hiervan is de gecombineerde kleutergroep, waarin leerlingen van de Borgloschool en De Linde (speciaal onderwijs) samen les krijgen onder begeleiding van een leerkracht of onderwijsassistent van De Linde en een leerkracht van de Borgloschool. Deze unieke samenwerkingsvorm opent deuren naar effectievere ondersteuning voor alle betrokken leerlingen. Dankzij de experimenteerregeling van OC&W kunnen we deze innovatieve aanpak realiseren. Onze ambitie is om binnen het KindCentrum de aanwezige expertise nog beter te bundelen en in te zetten ten gunste van de leerontwikkeling van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Educatief Beleid Borgloschool Deventer

Wat zijn de doelen binnen het actuele schoolplan van Borgloschool?

De Borgloschool hanteert een tweejarenplan voor beleidsontwikkeling, gebaseerd op een cyclische aanpak: visie, planning, uitvoering, evaluatie en bijstelling. Dit plan houdt rekening met maatschappelijke en landelijke ontwikkelingen, zoals burgerschap en digitale vaardigheden. Elk schooljaar worden concrete actieplannen opgesteld, waarbij leerkrachten participeren in actieplangroepen. De evaluaties aan het einde van een periode leiden tot de volgende planperiode. De Borgloschool deelt deze cyclus en bovenschoolse doelen met andere scholen binnen Zinder. Het schoolplan 2024-2026 focust op vier thema's voor de ontwikkeling van onze leerlingen, elk met een eigen actieplan. Voor het schooljaar 2024-2025 ligt de nadruk op concrete doelen, aangezien in april 2025 een visiebijeenkomst plaatsvindt voor de periode 2025-2027. De actieplannen omvatten: 'Zicht op ontwikkeling & Resultaten' (onderwijs jonge kind, VVE-populatie, verbetering onderwijsresultaten, subsidie basisvaardigheden), 'Inzicht in eigen leerproces' (regie leerlingen, instructiekwaliteit, EDI, monitoring directie), 'Boeiend onderwijs' (educatieve excursies, techniekprofilering, thematisch werken, duurzaamheid, Junior Global Goals) en 'Veiligheid' (implementatie Kwink, kapstokregels, ketenpartners, pedagogische basis). Meer details over het volledige schoolplan zijn te vinden op www.scholenopdekaart.nl.

Hoe realiseert de Borgloschool haar educatieve doelen?

Het team van de Borgloschool werkt collectief aan de schoolplanontwikkeling via actieplangroepen, elk met een eigen kartrekker. De voortgang wordt gemonitord via overleggen met de directie en gedeeld via toegankelijke OneNote-omgevingen. Jaarlijks evalueren we onze kwaliteitszorgprocessen volgens het inspectiekader. We controleren of onze borgingsdocumenten, die de aanpak van vakken als rekenen, taal en burgerschap beschrijven, actueel zijn en of de afspraken worden nageleefd. Burgerschapsvorming is een kerntaak. We streven ernaar dat leerlingen zelfstandig, zelfverzekerd en sociaal vaardig deelnemen aan de maatschappij. Dit wordt ondersteund door een sterke basis in taal, rekenen en lezen, en aandacht voor brede ontwikkeling, sociale interactie en maatschappelijke thema's. Onze school binnen het KindCentrum biedt een veilige oefenplaats voor burgerschapsvaardigheden. De samenwerking met speciaal onderwijs, opvang en zorg bevordert contact met leeftijdsgenoten met diverse ontwikkelingsmogelijkheden, wat bijdraagt aan acceptatie en inclusiviteit. De schoolcultuur op Borgloschool bevordert vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid, onderling begrip en autonomie. Deze kernwaarden worden actief uitgedragen door leerlingen, medewerkers en betrokkenen. Burgerschapsdoelen zijn verweven in het onderwijs, met specifieke aandacht voor kennis van en respect voor verschillen, en gelijke behandeling. De methodes Kwink-SEL en Kwink burgerschap ondersteunen dit, naast initiatieven zoals de leerlingenraad en thematische projecten. Voorbeelden van activiteiten zijn gezamenlijke feesten, pilotsamenwerkingen tussen regulier en speciaal onderwijs, voorlezen aan kinderen met een zorgvraag, en gezamenlijk buitenspelen binnen het KindCentrum.

Stimuleren van Jonge Kinderen op Basisschool Borgloschool

Toelichting van de school

Openbare Basisschool Borgloschool in Deventer biedt een rijk programma voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Per 1 februari 2024 heeft 38% van onze kleuters een VVE-toekenning. Dit programma is gericht op kinderen die door omgevingsfactoren een verhoogd risico op onderwijsachterstanden lopen. Leerlingen met een VVE-indicatie, verkregen via het consultatiebureau, ontvangen vaak een intensiever aanbod op voorschoolse voorzieningen. Dit zorgt voor een soepele en sterke start op onze basisschool. Om deze overgang te optimaliseren, hanteren we in groep 1 en 2 het woordenschataanpak LOGO 3000. Dit programma stelt alle kinderen in staat om in de peuter- en kleuterfase 3000 kernwoorden te leren, wat een uitstekende voorbereiding biedt op groep 3. Onze VVE-aanpak beperkt zich niet tot woordenschat. In kleine, gerichte instructiegroepen bieden we alle leerlingen een op maat gemaakt onderwijsaanbod, afgestemd op hun individuele leerdoelen. Leerlingen met een VVE-indicatie profiteren hiervan, net als alle andere kinderen in de groepen 1 en 2. Een goede start is cruciaal. Daarom onderhouden we structureel contact met kinderopvangorganisatie Partou en, indien nodig, met andere lokale kinderopvangcentra. Onze Intern Begeleider (IB'er) voert observaties uit, neemt deel aan overleggen en werkt nauw samen met de leerkrachten om een naadloze overgang naar de Borgloschool te garanderen. De coördinator jonge kind bespreekt jaarlijks met de VVE-coach van Partou de doorgaande lijn tussen voorschool en school, mede dankzij subsidie van ons samenwerkingsverband Sine Limite. Om u goed te informeren: deel alle relevante informatie over uw kind, zoals VVE-toekenning, allergieën of medische bijzonderheden. Een goede voorbereiding, inclusief zindelijkheid, is essentieel voor een succesvolle wenningsperiode. Voor verdere verbetering van ons VVE-aanbod en de samenwerking met Partou, onderzoekt een van onze collega's in schooljaar 24-25 hoe we de proceskwaliteit, het bereik van VVE-leerlingen en de doorgaande lijn kunnen versterken. Meer details vindt u in ons schoolplan 2024-2026.

Veelgestelde vragen

Biedt Borgloschool Deventer extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de Borgloschool biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief VVE en het LOGO 3000 woordenschatprogramma, om een optimale start te garanderen.

Ja, de Borgloschool biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, inclusief VVE en het LOGO 3000 woordenschatprogramma, om een optimale start te garanderen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang Deventer
Kindcentrum Borgloschool
Woordenschatprogramma LOGO 3000 voor kleuters
VVE subsidie Sine Limine voor voorschoolse IB-ondersteuning
Samenwerking met voorschool Partou voor doorgaande leerlijn

Met welke partners werkt Borgloschool samen voor het jonge kind programma?

De Borgloschool werkt nauw samen met kinderopvang Partou om een consistente en effectieve doorgaande lijn te waarborgen voor alle jonge kinderen.

De Borgloschool werkt nauw samen met kinderopvang Partou om een consistente en effectieve doorgaande lijn te waarborgen voor alle jonge kinderen.

Kinderopvang Partou Deventer
Team | Openbare Basisschool Borgloschool in Deventer | [2025] Schoolregister