Openbare Basisschool Borgloschool
Groenewold 182
7414 CK Deventer

Schoolweging

Schoolweging
32.96
Spreiding
5.73

De schoolweging van Borgloschool is 32,96 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De prestaties blijven hierbij achter bij vergelijkbare scholen (93,9%), maar tonen een sterke basiskwaliteit. Dit onderstreept het effect van de extra aandacht voor taal en rekenen in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Dit geeft aan dat de school, ondanks een complexe leerlingenpopulatie, leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt. Het verschil met vergelijkbare scholen (50,2%) blijft een aandachtspunt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kenmerken zich door een focus op praktische leerwegen: 26,1% vmbo-b en 30,4% vmbo-k (vs. 5,5% en 9,2% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd valt de beperkte uitstroom naar vwo op (4,4% vs. 18,6% regio). De school combineert kansrijke advisering met realistische doorstroom, passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsBorgloschoolGemeente AmsterdamNederland
204.5199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Borgloschool wordt gewerkt volgens de cyclische manier van werken binnen opbrengstgericht passend onderwijs. Binnen deze manier van werken worden de opbrengsten en tussenopbrengsten op vaste momenten geanalyseerd tijdens een schoolbespreking. Voorafgaand aan de schoolbespreking voeren de leerkrachten een gesprek met de intern begeleider dat de groepsbespreking wordt genoemd. De resultaten van de methode toetsen, de LIB-toetsen (niet methode toetsen) en observaties zijn input voor het gesprek. Vanaf groep 6 wordt een overzicht gemaakt van de uitstroompotentie van leerlingen op de referentieniveaus, met als doel om leerlingen gericht te volgen richting in beoogde referentieniveau. De leerkrachten van deze groepen formuleren samen met directie, IB en eventueel de coördinatoren concrete acties om leerlingen richting hun uitstroompotentie te begeleiden. Tijdens de schoolbespreking (groot en klein) analyseert het team van de Borgloschool de resultaten op school- en op groepsniveau. Wat zien we in de resultaten en welk effect hebben onze aanpakken gehad? Ook wordt er gesproken over waar er een interventie nodig is, wat deze zou kunnen zijn en wat er nodig is om deze goed in te zetten. Uit zowel de groepsbespreking als de schoolbespreking komen acties voort voor de komende periode. Coördinatoren, op het gebied van bijvoorbeeld rekenen, volgen ook de methoderesultaten om vroegtijdig te kunnen signaleren. Onze jongste leerlingen, de leerlingen in groep 1/2, maken nog geen toetsen. De ontwikkeling van de leerlingen in groep 1/2 wordt gevolgd middels het volgsysteem BOSOS. Met dit observatiesysteem voert de leerkracht regelmatig observaties uit, waarbij de ontwikkeling van de leerling wordt gevolgd. Tijdens schoolbesprekingen en andere evaluatiemomenten worden de ontwikkelingen binnen BOSOS besproken. Op basis van de analyses verwerkt de IB'er in samenspraak met de directie de opbrengsten in de opbrengstrapportage (2-jaarlijks). Deze opbrengstrapportage wordt beschikbaar gesteld aan het bestuur Zinder en tweejaarlijks besproken met collega directeuren en IB'ers.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

31,8% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de kwaliteit van het adviesproces benadrukt. Het percentage onder advies (18,2% vs. 11,8%) geeft echter aan dat externaliteiten (bijv. thuissituatie) mogelijk een rol spelen. De school monitort dit via jaarlijkse opbrengstrapportages.

Sociale ontwikkeling

Een optimale ontwikkeling is meer dan de cognitieve ontwikkeling alleen. Van groot belang is dat de leerling met plezier naar school gaat. Een positief welbevinden is daarmee een voorwaarde om tot leren te komen. Wij vinden een veilige basis daarom van groot belang voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij vinden het daarnaast belangrijk dat wij leerlingen leren hoe zij zich in sociale situaties gedragen, hoe zij hun gedrag kunnen reguleren en hoe zij zich binnen een groep gedragen. Wij zetten onze aanpak daarom zo preventief mogelijk in door lessen te geven in sociaal-emotioneel leren (SEL). In schooljaar 22-23 is het volledige team geschoold in het gedachtegoed van SEL door Kees van Overveld. Op basis van het fundament van SEL werd in dat schooljaar gekozen voor een nieuwe doorgaande lijn op het gebied van SEL: Kwink. De methode Kwink is een schoolbrede preventieve SEL-methode gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Daarnaast gebruiken wij de Ringaanpak als curatieve methode gericht op een volledige groep vanaf de bovenbouw. Met ons onderwijs op sociaal emotioneel leren dekken wij een belangrijk gedeelte van de burgerschapsdoelen waar wij aan werken. U heeft hier meer over kunnen lezen onder kwaliteitszorg en schoolplan. LEES MINDER

Veilige basis

Sociaal Emotioneel Leren

Preventieve aanpak gedrag

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Borgloschool voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Borgloschool werkt met de doorgaande lijn van Kwink, waarbij wekelijks aandacht wordt besteed aan lessen in Sociaal-Emotioneel Leren (SEL) in combinatie met lessen over burgerschap. Deze lessen worden gecombineerd met andere bronnen zoals de Gouden Weken 2.0 en de Ringaanpak. SEL stopt niet na die ene les per week, de school werkt de hele week door aan een veilige sociale basis. Er is aandacht voor sociale situaties op het moment dat die zich voordoen, concrete gedragsafspraken over sociaal gedrag met behulp van de Kwink van de week en dit gedrag wordt geoefend in alledaagse situaties zoals buitenspelen. SEL gaat daarmee verder dan de eigen groep. Ook in de school is zichtbaar en voelbaar dat er met elkaar wordt gewerkt aan SEL en een veilige sociale basis. Om sociale opbrengsten te monitoren gebruiken ze het volgsysteem Kindbegrip in Parnassys voor de groepen 3 tot en met 8. Dit volgsysteem is gebaseerd op de principes van Sociaal Emotioneel Leren en de methode Kwink. In de kleutergroepen worden de sociale opbrengsten gemonitord door middel van observatiesysteem BOSOS. De schoolregels van de Borgloschool zijn herzien in schooljaar 23-24. De nieuwe schoolregels zijn geformuleerd als afspraken voor de omgang met elkaar, de omgang met materialen en de gedragingen in en rondom het gebouw. De schoolregels zijn in overeenstemming met SEL/ Kwink, de uitspraken voor Joep (2018) en de burgerschapswaarden: veiligheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. De school evalueert de veiligheidsbeleving jaarlijks op basis van landelijke richtlijnen, met een vragenlijst voor de groepen (6) 7 en 8. Op basis van de uitkomsten wordt een analyse geschreven met successen, aandachtspunten en interventies.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Borgloschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Borgloschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: BOSOS ontwikkelvolgsysteem, Kindbegrip (vervangt ZIEN) en Evaluatie veiligheidsbeleving 6-8 Vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Borgloschool?

Openbare Basisschool Borgloschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Ringaanpak en Gouden weken 2.0.