
De resultaten van Openbare Basisschool Borgloschool in Deventer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Borgloschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Borgloschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Borgloschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Borgloschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Borgloschool
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau, hoger dan het fundamenteel niveau. Het streven is dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief Borgloschool, stelt de inspectie een specifieke signaleringswaarde vast. Deze waarde is gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie en geeft aan welk percentage van de leerlingen het streefniveau naar verwachting zou moeten halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Borgloschool?
Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs aan de Borgloschool in Deventer wordt zorgvuldig bepaald. Al vanaf groep 7 ontvangen leerlingen een indicatie van hun schooladvies, gebaseerd op hun totale ontwikkeling gedurende de basisschoolperiode. In januari van groep 8 ontvangen alle leerlingen een voorlopig advies. Na het afnemen van de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) in de periode tussen januari en februari, wordt het definitieve advies vastgesteld in samenspraak met ouders. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt dit definitieve advies bijgesteld, tenzij dit niet in het belang van de leerling wordt geacht. Rond half maart ontvangen leerlingen hun definitieve schooladvies, waarna de inschrijving voor het voortgezet onderwijs plaatsvindt. De Borgloschool draagt de verantwoordelijkheid voor het schooladvies, terwijl ouders verantwoordelijk zijn voor de inschrijving. Meer details over de landelijke richtlijnen voor schooladviezen en doorstroomtoetsen zijn te vinden op de website van de Rijksoverheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Bloeiende Sociale Ontwikkeling op Basisschool Borgloschool Deventer
Op de Borgloschool geloven we dat een kind optimaal groeit door meer dan alleen kennis op te doen. Plezier in leren en een gevoel van veiligheid vormen de basis voor succes. Wij zetten vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Door middel van preventieve lessen in sociaal-emotioneel leren (SEL) leren kinderen hoe ze effectief met elkaar omgaan, hun gedrag reguleren en zich staande houden in groepsverband. Ons team is uitgebreid geschoold in SEL, met een focus op de preventieve methode Kwink. Deze wetenschappelijk onderbouwde aanpak wordt schoolbreed toegepast. Voor oudere leerlingen gebruiken we aanvullend de Ringaanpak om sociale vaardigheden verder te versterken. Met onze focus op SEL dragen we actief bij aan de burgerschapsdoelen. Meer details over onze kwaliteitszorg en schoolplan vindt u elders op onze website.
Een veilige leeromgeving
Focus op Sociaal Emotioneel Leren (SEL)
Proactieve aanpak van gedrag en sociale interactie
Hoe bevordert de Borgloschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Borgloschool hanteert een doorlopende lijn met de SEL-methode Kwink, aangevuld met de Ringaanpak en Gouden weken 2.0. Wekelijks staan er interactieve lessen gepland die gericht zijn op sociaal-emotioneel leren en burgerschap. Sociale ontwikkeling is echter meer dan een wekelijks lesuur. We integreren SEL continu in onze dagelijkse praktijk. Dit doen we door open te staan voor sociale situaties die zich voordoen, gezamenlijk gedragsafspraken te maken via de 'Kwink van de week' en deze afspraken te oefenen in diverse settings, zoals tijdens het buitenspelen. Deze integrale aanpak creëert een veilige en positieve leeromgeving waarin kinderen zich sociaal sterker ontwikkelen. De schoolregels, herzien in schooljaar 2023-2024, ondersteunen dit proces met duidelijke afspraken over omgangsvormen en gedrag, in lijn met onze kernwaarden: veiligheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Voor ouders is er een speciaal Kwink-magazine beschikbaar via www.kwinkopschool.nl/kwink-actueel/oudermagazine. Hierin vindt u meer informatie over hoe u de sociaal-emotionele ontwikkeling thuis kunt ondersteunen.
Welke systemen gebruikt de Borgloschool voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt de Borgloschool gebruik van de volgende systemen:
- Kindbegrip (voor groepen 3-8, gebaseerd op SEL en Kwink)
- BOSOS observatiesysteem (voor kleutergroepen)
- Evaluatie van de veiligheidsbeleving van leerlingen uit groep 6 t/m 8 via een jaarlijkse vragenlijst en analyse.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden op de Borgloschool toegepast?
Op de Borgloschool maken we gebruik van een combinatie van bewezen methodes om sociaal-emotioneel leren te stimuleren:
- Kwink: Een preventieve, wetenschappelijk onderbouwde SEL-methode.
- Ringaanpak: Een curatieve methode die focus legt op groepsdynamiek.
- Gouden weken 2.0: Een programma gericht op een positieve start van het schooljaar.
Inspectierapport Borgloschool Deventer: Resultaten en Bezoeken
De Borgloschool in Deventer heeft in september 2008 een laatste basisarrangement van de onderwijsinspectie ontvangen. Dit documenteert de status van de school op dat moment. Meest recentelijk, in maart 2020, voerde de inspectie een themabezoek uit gericht op het pedagogisch en didactisch handelen binnen onze school. Dit bezoek biedt inzichten in de lesmethoden en de omgang met leerlingen. Verder vond in april 2024 een verificatiebezoek plaats in het kader van het bestuurstoezicht van Zinder. Dit bezoek controleert de naleving van bestuursafspraken en de algemene sturing van de schoolorganisatie.