
Schoolweging
De schoolweging van Deventer Leerschool voor Basisonderwijs is 25,32 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de signaleringswaarde van 85%. Dit is consistent over meerdere jaren en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs. De score ligt zelfs 0.3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56.2%. Dit prestatieniveau is bijzonder gezien de schoolweging en ligt 1.4% hoger dan bij vergelijkbare scholen. De focus op adaptief onderwijs zoals beschreven in het schoolplan lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 19.35% havo en 25.81% vwo-advies (vs. 16.07% en 18.61% landelijk). Tegelijk is er beperkte uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regionaal). De combinatie van hoge adviezen en 44% leerlingen die boven advies presteren in VO, past bij de geprofileerde onderwijsvisie met extra plusklassen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Deventer Leerschool voor Basisonderwijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Deventer Leerschool gebruikt methode toetsen en methode onafhankelijke toetsen om de tussenresultaten van de leerlingen voor leerkrachten en ouders in beeld te krijgen. De resultaten worden gevat in het leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). 44% zit boven advies, wat de nauwkeurigheid van advisering relativeert maar ook de doorlopende leerlijn benadrukt. De school hanteert volgens het schoolplan 'doorlopende ontwikkelingsgesprekken' met VO-partners, mogelijk een verklarende factor.
Sociale ontwikkeling
Wij zien een gevoel van veiligheid en autonomie als voorwaarden om tot leren te kunnen komen. Kinderen ontwikkeling zich in hun eigen tempo, maar wel altijd in relatie tot de wereld om hen heen; de eigen groep, het eigen gezin, sportclubjes en de wereld daarbuiten. Kinderen krijgen de ruimte om zich op eigen tempo te ontwikkelen, waarbij we als school goed opletten of dit steeds voldoende in relatie tot de wereld is. We ondersteunen kinderen in hun ontwikkeling waar dat nodig is en geven hen de vrijheid waar dat kan. In relatie tot de ander, gaan we uit van een gewenste situatie van wederzijds begrip. Wanneer uit peilingen of observaties komt dat een kind zich niet prettig voelt of problemen ervaart, gaan wij met het kind en ouders op zoek naar verbetering en kijken we wat daarvoor nodig is. LEES MINDER
Veiligheid
Autonomie
In verbinding
Wat is de werkwijze van Deventer Leerschool voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Deventer Leerschool voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling begint met vertrouwen en gezien worden. Kinderen worden begeleid op een manier dat zij competentie, autonomie en goede relaties ervaren. Tweemaal per jaar vullen leerkrachten leerlinglijsten en observatielijsten in, evenals een veiligheidslijst. Op basis van deze uitkomsten wordt besloten of de school tevreden is en aan welke punten aandacht moet worden besteed. Dit wordt besproken in groepsbesprekingen door de leerkracht en intern begeleider en is onderdeel van de kwaliteitscyclus.
Welke registratievorm(en) gebruikt Deventer Leerschool voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deventer Leerschool voor Basisonderwijs gebruikt Leerling in Beeld (LIB) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Deventer Leerschool voor Basisonderwijs?
Deventer Leerschool voor Basisonderwijs gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en The Leader in Me.