
De resultaten van Basisschool de Zandstroom in Deventer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Zandstroom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Zandstroom bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Zandstroom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Basisonderwijs
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht wordt dit gemeten met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, gelijk voor alle basisscholen in Nederland. Onze school, Basisschool de Zandstroom in Deventer, streeft ernaar dit niveau ruimschoots te halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaling Streefniveau Leerlingen Basisschool de Zandstroom
Het streefniveau geeft een indicatie van de prestaties die boven het fundamentele niveau uitstijgen. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een apart percentage vast dat gehaald moet worden voor het streefniveau. Dit percentage dient als de specifieke signaleringswaarde voor de school. Ontdek hoe Basisschool de Zandstroom presteert ten opzichte van het streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Zandstroom?
Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs op Basisschool de Zandstroom wordt zorgvuldig opgesteld. Het proces begint al in groep 7, waarbij de leerkrachten en kwaliteitscoördinator een eerste doorstroomperspectief schetsen. Dit advies wordt aan het einde van het schooljaar tijdens oudergesprekken met ouders en leerlingen besproken. In groep 8 wordt het advies verfijnd, rekening houdend met het leerlingvolgsysteem, werkhouding, inzet en motivatie. Een definitief schooladvies volgt, dat meestal overeenkomt met het eerdere perspectief. Bij eventuele verschillen met de wensen van ouders en leerlingen, wordt het onderwijskundig rapport grondig geëvalueerd en contact gezocht met de basisschool. De doorstroomtoets in februari kan het schooladvies bevestigen. Bij een significant hogere theoretische uitkomst kan het advies worden bijgesteld, terwijl een minder theoretisch resultaat het oorspronkelijke advies niet wijzigt. Bezwaar aantekenen tegen de voorgenomen plaatsing is altijd mogelijk. Doorstroomschooljaar 2024-2025: In totaal zijn 22 leerlingen doorgestroomd naar het voortgezet onderwijs. De verdeling is als volgt: VSO (0), PRO (1), PRO/BASIS (2*), VMBO BASIS (0), VMBO BASIS/KADER (6), VMBO KADER (0), VMBO KADER/MAVO (6), VMBO MAVO (0), MAVO/HAVO (5*), HAVO (0), HAVO/VWO (2), VWO (0). Twee ouders kozen na overleg voor een minder theoretische doorstroom, ondanks een theoretischer advies. Doorstroomanalyse 2020-2021 en 2021-2022: Onze analyse van recente doorstroomgegevens, inclusief afstroom, opstroom en volledige opstroom, biedt inzicht in de schoolresultaten. Afstroom betekent een niveau onder het gegeven advies, opstroom gelijk aan of een niveau boven een meervoudig advies, en volledige opstroom boven het schooladvies. Houd er rekening mee dat scholen in Deventer in het eerste jaar geen enkelvoudige leerjaren kennen. In schooljaar 2020-2021 (23 leerlingen in groep 8) bedroegen de resultaten vanuit DUO: afstroom 17,4%, opstroom 17,4% en volledige opstroom 30,4%. Voor schooljaar 2021-2022 (26 leerlingen in groep 8) zagen we: afstroom 27%, gelijk (meervoudig advies) 8%, gelijk 38%, opstroom 0%, volledige opstroom 27%. Vanwege het 'dakpan'-advies in Deventer, waarbij leerlingen hun advies in het derde leerjaar behalen, interpreteert DUO dit als volledige opstroom. Onze herziene resultaten voor dit jaar zijn: Afstroom 35%, gelijk (meervoudig advies) 0%, gelijk 46%, opstroom 0%, volledige opstroom 19%.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Zandstroom: Vertrouwen en Veiligheid
Bij Basisschool De Zandstroom vormen vertrouwen en onderlinge zorg de kern van onze aanpak voor sociale ontwikkeling. Wij geloven dat een fundament van vertrouwen essentieel is om samen te groeien en open te communiceren over onze voortgang. Dit vertrouwen stelt ons in staat een omgeving te creëren waarin iedereen zich veilig voelt en voor elkaar en de omgeving zorgt. Veiligheid is een continu gespreksonderwerp, waarbij we ervan uitgaan dat niemand elkaar opzettelijk schade wil toebrengen. De positieve feedback in de vragenlijsten van onze leerlingen bevestigt hoe veilig zij zich voelen op onze school.
Vertrouwen in groei
Veiligheid voorop
Hoe bevordert Basisschool De Zandstroom de sociale vaardigheden van leerlingen?
Onze school integreert Sociaal-emotioneel Leren (SEL) om leerlingen te helpen bij het navigeren van hun eigen emoties en relaties met anderen. SEL fungeert als een preventieve strategie, waarmee we door middel van een positieve en veilige schoolcultuur bijvoorbeeld pestgedrag proactief aanpakken. Alle groepen maken gebruik van de HiRO-methode, die de basis vormt voor diverse activiteiten gericht op de sociale ontwikkeling van kinderen. HiRO combineert digitale lessen met praktische judo-trainingen, gegeven door onze eigen gymdocent. Deze aanpak, geworteld in schooljudo, integreert bewegend en ervarend leren om de groepsdynamiek en een veilig pedagogisch klimaat te versterken. HiRO legt de nadruk op de volgende kernwaarden:
Welke methoden hanteert De Zandstroom voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool De Zandstroom gebruik van de volgende registratiemethoden:
- Kindbegrip
- Inzichtelijk
Welke specifieke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Basisschool De Zandstroom zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- HiRO
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool de Zandstroom Deventer
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool de Zandstroom in Deventer. Dit rapport biedt inzicht in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school. Wij streven naar uitstekend basisonderwijs, waarbij we continu werken aan verbetering. De inzichten uit het inspectierapport helpen ons om het leerproces voor al onze 95 leerlingen optimaal vorm te geven. Lees het volledige inspectiedossier en ontdek hoe Basisschool de Zandstroom zich inzet voor kwalitatief hoogstaand onderwijs in Deventer.