
Schoolweging
De schoolweging van De Zandtroom is 36,86 , met een spreiding van 3,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Ook dit percentage overtreft vergelijkbare scholen (92,7%). De school slaagt erin om vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden aan te leren, ondanks de uitdagende achtergronden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%. Dit ligt ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (46,9%). De sterke focus op maatwerk blijkt effectief, gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies richt zich voornamelijk op vmbo-niveaus: 31,25% vmbo-b, 31,25% vmbo-k en 31,25% vmbo-(g)t. Slechts 6,25% krijgt een dakpanadvies naar havo. Opvallend is het ontbreken van havo/vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 10,9% havo/vwo adviseren. Praktijkonderwijs komt niet voor (vs. 1,01% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zandtroom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Zandstroom maakt gebruik van twee leerlingvolgsystemen. Voor de groepen 1-2 is dit Inzichtelijk. Door de leerkracht worden de leerprocessen nauwlettend gemonitord en op basis daarvan worden de observatielijsten van Inzichtelijk ingevuld. Voor de groepen 3 t/m 8 wordt er gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem DIA Toetsen. Twee keer per jaar worden de leerlingen getoetst: een midden en een eind meting. De ontwikkeling van de leerlingen worden gevolgd aan de hand van de kleurenliniaal en de referentieniveaus. Per meetmoment worden bovendien streefscores getoond die individueel kunnen worden aangepast. De resultaten van deze toetsen worden door de leerkrachten en intern begeleider geanalyseerd en in teamverband besproken. Wij gebruiken hiervoor verschillende analyse-instrumenten, zodat we ons opbrengstgericht passend onderwijs kunnen analyseren. Dit zetten we in bij de opbrengstbesprekingen, gericht op schoolniveau en groepsniveau. evalueren: zijn schoolambities bereikt / is het onderwijs passend geweest? analyseren: vaardigheidsgroei – leerstofbeheersing – betrokkenheid - ervaringen plannen: doorgaan met wat goed gaat – eventueel onderwijsplan aanpassen (schoolniveau) – interventies vaststellen (groepsniveau) – professionaliseringsafspraken uitvoeren van bovenstaande opbrengstbesprekingen gericht op kindniveau, waarvoor onderwijs niet passend is geweest. Gedurende het jaar worden er ook nog methodegebonden toetsen afgenomen. Naar aanleiding van deze resultaten vinden er driehoekgesprekken plaats (zie 6.4).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 13,6% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,8% landelijk). De school lijkt terughoudend in advisering, wat resulteert in succesvolle doorstroom. De hoge 'boven advies'-score sluit aan bij de aandacht voor doorlopende leerlijnen in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Op de Zandstroom is vertrouwen een basiswaarde. We vertrouwen erop dat we ons best doen het zo goed mogelijk te doen. We praten met elkaar vanuit vertrouwen. Op het moment dat het vertrouwen en niet is kun je niet samen verder. Vanuit vertrouwen komt ontwikkeling op gang en wordt hier open met elkaar over gecommuniceerd. Op de Zandstroom zorgen we voor elkaar en de omgeving en ben je veilig. Veiligheid is regelmatig onderwerp van gesprek en mag nooit ter discussie staan. Erop vertrouwend dat niemand de ander ongelukkig wil maken is het gemakkelijk veiligheid ter sprake te brengen. In de vragenlijsten van de kinderen is te zien hoe veilig kinderen zich bij ons op school voelen. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Zandstroom voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Zandstroom werkt met Sociaal-emotioneel leren (SEL). In de bovenbouw wordt er gewerkt met de methode HiRO. HiRO vormt de bron voor activiteiten rondom sociale ontwikkeling van kinderen. Het is ontstaan vanuit schooljudo en is een combinatie tussen bewegend- en ervarend leren. Er wordt gewerkt aan groepsdynamica en een veilig pedagogisch klimaat: Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, Weerbaarheid, Discipline en Plezier staan centraal.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Zandstroom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Zandstroom gebruikt Kindbegrip en Inzichtelijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Zandstroom?
Basisschool de Zandstroom gebruikt HiRO voor sociaal-emotioneel leren.