
Schoolweging
De schoolweging van Willibrordus Deurningen is 27,88 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en vergelijkingsgroep (96,4%). De school garandeert hiermee basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
73,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1% en het vergelijkingsgemiddelde (61,1%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, vooral bij rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Focus op hogere onderwijsniveaus: 42,1% havo en 31,6% vwo-advies (vs. 16,1% havo en 18,6% vwo regionaal). Opvallend is de beperkte instroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1,0% regionaal), wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Willibrordus Deurningen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.27 | 175.23 | 177.24 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
5.1.1 Hoe houden we zicht op de ononderbroken ontwikkelingslijn van leerlingen? We houden de ontwikkeling van onze leerling in het oog door deze systematisch te volgen en vervolgens door een goede organisatie van de zorg voor de ontwikkeling van de leerling. In deze paragraaf leest u hoe dit op onze school georganiseerd is. 5.1.2 Hoe volgen we de ontwikkeling van de leerlingen? We willen dat leerlingen het beste uit zichzelf halen. Daarom is het van groot belang dat we de ontwikkeling van ons onderwijs, de groepen en vooral de leerlingen goed in beeld hebben. Hiervoor moeten we goed zicht hebben op ons onderwijs. De intern begeleiders en de directie staan daarom dicht bij het primaire proces. Dit is bijvoorbeeld te zien aan de frequentie waarin deze medewerkers in de klassen zijn te vinden. Om de onderwijskwaliteit van onze school goed in beeld te hebben en houden, hanteren we de Onderwijsagenda. Dit is een jaarplanning waarin beschreven staat op welke momenten we in ieder geval samen naar ons onderwijs, de voortgang van de groepsplannen, de uitkomsten van de toetsen van ons leerlingvolgsysteem en de voortgang van de individuele leerlingen kijken. We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen en taal/rekenen voor kleuters. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een digitaal leerlingvolgsysteem. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in ons administratie- en volgsysteem Parnassys. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Om de doorgaande lijn voor wat betreft de ontwikkeling van de leerling duidelijk te hebben en houden werken we met een leerlingportfolio. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen. We stellen de groepsplannen gezamenlijk op. Als onderdeel van de Onderwijsagenda wordt in de Centrale schoolbespreking (twee keer per jaar) met het hele schoolteam, naar de cognitieve opbrengsten gekeken. Deze twee bijeenkomsten zijn de schakel tussen ons systeem van leerlingenzorg en het systeem voor kwaliteitszorg. We bepalen mogelijke verbeterplannen mede op basis van deze bijeenkomst. 5.1.3 Hoe is onze leerlingenzorg ingericht? Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten een passend onderwijsaanbod krijgen. Per 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs ingevoerd. Dat betekent dat het samenwerkingsverband waaronder wij vallen de zorgplicht heeft om elk kind een passende onderwijsplek te bieden. Leerlingenzorg is de hulp die gegeven wordt aan leerlingen die extra zorg nodig hebben. Het kan te maken hebben met leer- of sociale problemen of juist de behoefte aan extra uitdaging. Op onze school is een intern begeleider verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De leerkracht signaleert vroegtijdig welke leerlingen daarvoor ondersteuning nodig hebben en probeert aan te sluiten bij deze zorg. Deze zorg wordt in samenwerking met de intern begeleider in kaart gebracht. De intern begeleider ondersteunt leerkrachten bij het zoeken naar de juiste ondersteuning. Voor een compleet beeld van de inrichting van onze leerlingenzorg verwijzen we u graag naar de volgende link: https://www.willibrordusdn.nl/ons-onderwijs/leerlingenzorg/ 5.1.4 Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften Soms vraagt de ontwikkeling van leerlingen om ander aanbod dan het niveau van het aanbod van de leerlingen in de leeftijdsgroep. Onze school zorgt dan voor onderwijsaanbod passend bij de ontwikkeling van deze leerling en beschrijft dit in een specifiek plan voor deze leerling, het zogenaamde ontwikkelingsperspectief. Dit plan wordt met ouders besproken. Ook wordt dit plan regelmatig geëvalueerd om zo ook goede zorg te dragen voor de ononderbroken ontwikkelingslijn voor deze leerlingen. Het kan ook zijn dat een leerling om andere redenen om specifieke ondersteuning voor zijn of haar ontwikkeling vraagt. De KONOT-scholen kunnen voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een beroep doen op de ondersteuning vanuit Samenwerkingsverband (SWV) 23.02 (www.swv2302.nl, telefoonnummer: 085-0471102). Binnen dit samenwerkingsverband is deze ondersteuning decentraal geregeld in drie deelregio’s. De KONOT-scholen behoren tot deelregio Noordoost Twente. In deze deelregio wordt de extra ondersteuning georganiseerd en gecoördineerd vanuit het Onderwijs Ondersteuningscentrum (OOC) in Oldenzaal: Onderwijs OndersteuningsCentrum Lariksstraat 11, 7572 DE Oldenzaal www.ooc-notwente.nl telefoonnummer: 0541-627010 De scholen binnen SWV 23.02 hebben samen afgesproken welke passende ondersteuning ze minimaal kunnen bieden. Deze ondersteuning is beschreven in het Basisondersteuningsprofiel, te vinden onder de volgende link: Basisondersteuningsplan SWV 23.02. Naast de binnen SWV 23.02 afgesproken basisondersteuning kan onze school extra begeleiding bieden op verschillende gebieden. Onze school heeft deze extra begeleiding beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. Dit ondersteuningsprofiel is te vinden onder de volgende link: https://www.willibrordusdn.nl/ons-onderwijs/leerlingenzorg/
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41,2% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl 17,7% onder advies zit (dichter bij landelijk gemiddelde van 11,8%). De combinatie van hoge doorstroom naar havo/vwo en 'op advies'-percentages (41,2%) weerspiegelt nauwkeurige plaatsing en ambitieus beleid.
Sociale ontwikkeling
Uit onze visie blijkt dat we een veilige plek willen bieden. Ons schoolgebouw biedt een veilige basis waarbinnen we als school een veilig klimaat kunnen creëren. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken.
Veiligheid
Proactief positief
Plezier
Wat is de werkwijze van Willibrordus voor sociale ontwikkeling?
Willibrordus werkt sinds 2016 met The Leader in Me, een pedagogische lijn die kinderen in staat stelt de leiding over hun eigen handelen en leren te nemen. Deze aanpak is gebaseerd op de 7 eigenschappen van effectief leiderschap en bevordert vaardigheden zoals verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, creativiteit en samenwerking. De school volgt ook de beleving van veiligheid en het welzijn van leerlingen met het instrument Kindbegrip.
Welke registratievorm(en) gebruikt Willibrordus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Willibrordus gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Willibrordus?
Willibrordus gebruikt Rots en Water en The Leader in Me voor sociaal-emotioneel leren.