
De resultaten van Openbare Basisschool De Hasselbraam in Deurne
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Hasselbraam, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Hasselbraam bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Hasselbraam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Hasselbraam
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële kennis en vaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit benchmark is cruciaal voor het meten van de basisvaardigheden op onze school. Op Openbare Basisschool De Hasselbraam streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen en te overtreffen, met een focus op consistente prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Hasselbraam
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en dient als ambitieuze doelstelling voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Voor elke basisschool wordt een specifiek streefniveau vastgesteld door de inspectie, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de specifieke signaleringswaarde voor onze school. Wij zetten ons op De Hasselbraam in om onze leerlingen uit te dagen het streefniveau te bereiken, wat bijdraagt aan hun verdere academische en persoonlijke groei. Ontdek hoe wij dit stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Hasselbraam?
Op Openbare Basisschool De Hasselbraam stellen we het schooladvies zorgvuldig samen. Dit proces is gebaseerd op een holistische benadering, waarbij we rekening houden met diverse factoren. We analyseren observaties uit de dagelijkse lespraktijk, de werkhouding van de leerling, resultaten van methodegebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem, zoals CITO. Daarnaast is de eigen ambitie en het zelfbeeld van het kind essentieel. Ouder-kind gesprekken in groep 6, 7 en 8 bieden ons de kans om de ontwikkeling te bespreken en gezamenlijk de beste vervolgstappen te bepalen. Het schooladviesproces start met een richtinggevend pré-advies in juni van groep 6. In april van groep 7 ontvangen leerlingen een verder uitgewerkt pré-advies. De definitieve adviezen worden in januari (pré-advies) en maart (definitief advies) van groep 8 verstrekt. De groepsleerkrachten presenteren hun bevindingen aan een adviescommissie. Deze commissie beoordeelt gezamenlijk of het voorgestelde advies optimaal aansluit bij de capaciteiten en ambities van het kind. Dit waarborgt een weloverwogen advies. Indien een doorstroomtoets een hoger advies suggereert dan het reeds gegeven schooladvies, wordt het schooladvies heroverwogen en mogelijk bijgesteld. Dit flexibele proces garandeert dat elke leerling het best passende advies ontvangt voor de volgende onderwijsloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Hasselbraam: Samen Leren en Leven
Bij Openbare Basisschool De Hasselbraam geloven we dat sociale ontwikkeling essentieel is voor een succesvolle toekomst. Kinderen ontwikkelen hierdoor belangrijke vaardigheden zoals effectief samenwerken, conflictoplossing en een gezonde dosis zelfredzaamheid. Onze aanpak is gebaseerd op duidelijke gedragsregels, zowel binnen de klas als op de hele school. Deze regels zijn zichtbaar in alle ruimtes en helpen kinderen om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Een voorbeeld hiervan is ons beleid rondom mobiele telefoons tijdens schooltijd, wat bijdraagt aan een gefocuste leeromgeving. We besteden systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke groei van onze leerlingen. Ons doel is om hen op te leiden tot verantwoordelijke, zelfstandige individuen die respectvol omgaan met zichzelf, hun medemens en de wereld om hen heen.
Samen spelen: Plezier en leren door samenspel.
Samen werken: Effectief samenwerken aan gezamenlijke doelen.
Samen leven: Respectvol en betrokken samenleven in onze schoolcommunity.
Hoe bevordert Basisschool De Hasselbraam de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, waarbij we de kernwaarden van ons team centraal stellen. Voor het schooljaar 2023-2024 implementeren we Cito Leerling in Beeld om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen. Het team fungeert als rolmodel in het uitdragen van onze visie. Voor sociaal-emotioneel leren en burgerschap maken we gebruik van de methodiek Kwink. Dit wordt aangevuld met een gedetailleerd activiteitenplan dat is opgesteld vanuit de pijlers kennis, houding en vaardigheden, zoals beschreven in ons schoolplan 2024-2025.
Welke meetinstrumenten gebruikt De Hasselbraam voor sociale resultaten?
Om de sociale ontwikkeling en resultaten van onze leerlingen in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende evaluatietools:
- Cito Leerling in Beeld: voor een brede monitoring van de ontwikkeling.
- Kwink voor sociaal-emotioneel leren: om welzijn en interactie te bevorderen.
- Kwink voor burgerschap: ter ondersteuning van maatschappelijke betrokkenheid.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Hasselbraam?
Onze school zet effectieve methodes in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Dit omvat:
- Rots en Water trainingen: voor het versterken van zelfvertrouwen en weerbaarheid.
- Kwink sociaal emotioneel: een veelzijdige methode voor persoonlijke groei en sociale vaardigheden.
- Kwink voor burgerschap: om leerlingen voor te bereiden op actieve deelname aan de maatschappij.
Inspectierapport Openbare Basisschool De Hasselbraam: Uitslagen en Beoordeling
Ontdek de prestaties van Openbare Basisschool De Hasselbraam door de officiële beoordelingen van de onderwijsinspectie in te zien. Onze school streeft naar excellentie in het basisonderwijs en werkt continu aan verbetering, met de focus op de ontwikkeling van elke leerling. Lees hier meer over onze resultaten en de bevindingen van de inspectie.