
Schoolweging
De schoolweging van De Hasselbraam Deurne is 29,00 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het landelijk gemiddelde (96,4%), toont het de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie, maar ligt wel boven de inspectienorm van 48,6%. De focus op differentiatie in het onderwijsconcept blijft nodig.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn breed gespreid: 34,38% vmbo-niveaus (inclusief combi-adviezen), 15,62% havo en 12,5% vwo. Opvallend is het hoge aandeel vmbo-(g)t (15,62% vs. 16,45% regionaal), terwijl vwo-adviezen juist lager liggen dan vergelijkbare scholen (12,5% vs. 18,61%). Dit past bij een realistische advisering gezien de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hasselbraam Deurne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.58 | 176.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten met CITO leerling in beeld. De analyse wordt 2 x per jaar besproken in de units en met het hele team. Hierbij wordt gereflecteerd op het leerkracht-handelen en waar nodig worden hierin aanpassingen gedaan. Monitoring vindt plaats tijdens groepsbespreking geleid door een van onze kwaliteitscoördinatoren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,7% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Het percentage onder-advisering is met 10,7% lager dan het nationale gemiddelde (11,8%), een positief resultaat gezien de complexe populatie.
Sociale ontwikkeling
Visie op Sociale opbrengsten Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Dit doen we mede op basis van duidelijke klas/unitregels en duidelijke schoolregels die in de lokalen en de hal zichtbaar zijn. Voorbeeld: Een van de regels is dat op onze school mobieltjes niet toegestaan zijn onder schooltijd. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). LEES MINDER
Samen spelen
Samen werken
Samen leven
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hasselbraam voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van Openbare Basisschool De Hasselbraam zijn bepaald in overleg met het team. Om de sociale ontwikkeling te monitoren wordt in het schooljaar 2023-2024 gewerkt met Cito Leerling in Beeld. De gekozen visie wordt uitgedragen door het team, dat hierin een voorbeeldfunctie heeft. De school werkt met Kwink voor sociaal emotioneel leren en burgerschap om sociale opbrengsten in beeld te brengen. Dit wordt verder vormgegeven met een activiteitenplan, ingevuld vanuit de aspecten kennis, houding en vaardigheden, beschreven in het schoolplan 2024-2025.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Hasselbraam om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Hasselbraam gebruikt Cito Leerling in Beeld en Kwink (sociaal emotioneel en burgerschap) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hasselbraam?
Openbare Basisschool De Hasselbraam gebruikt Rots en Water trainingen en Kwink (sociaal emotioneel en burgerschap) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.