
Schoolweging
De schoolweging van D’n Bogerd is 29,42 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,83% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (95,88%) en ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de consistente kwaliteit van het basisonderwijs op het gebied van taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 57,55% ligt vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (57,79%) en ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit duidt op een doeltreffende aanpak om leerlingen naar hogere referentieniveaus te tillen, mede dankzij het protocolleerling-profiel met LVS-toetsen en maatwerkbegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Bij de schooladviezen valt een sterke focus op de midden- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs op: 66% van de adviezen betreft vmbo-(g)t of hoger. Het aandeel havo-adviezen (26%) ligt ruim boven het regionaal gemiddelde (16,07%), terwijl het percentage praktijkonderwijs (0%) juist lager is dan elders (1,01%). De combinatie vmbo-k/-(g)t komt met 20% relatief vaak voor, wat past bij de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | D’n Bogerd | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.52 | 176.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen We nemen als school twee keer met jaar de LVS toetsen af. Samen met de methode gebonden toetsen worden de ontwikkelingen van de leerlingen gevolgd. Na het afnemen van de LVS-toetsen worden er door de Intern Begeleider een trendanalyse gemaakt. Deze wordt gemaakt of schoolniveau, maar ook op groepsniveau. Aan de hand van de toets en de trendanalyses vindt er een groeps-toetsbespreking plaats. De Intern Begeleider bekijkt samen met de leerkracht de resultaten en stellen een plan op voor de komende periode. Tijdens het bespreken van de tussenresultaten wordt niet alleen gekeken naar het groepsniveau maar ook naar de individuele leerlingen. Wat hebben sommige leerlingen aan onderwijsbehoeften. Bij het maken van de trendanalyses hebben we een aantal normen die we als school hebben gesteld: - vergelijken met de landelijke norm - de Bogerdnorm (vaardigheidsscore die past bij de laagste II score) - het aantal percentages I,II en III scores (70%) Om de resultaten, ontwikkelingen van de leerlingen en het handelen van de leerkracht goed te monitoren hebben we een zorgplan opgesteld om zo jaarlijks een bepaalde cyclus te doorlopen. Cyclus zorg: - Startgesprekken na ongeveer 4 weken vinden er met de leerkrachten en IB startgesprekken plaats. Samen worden de leerlingen besproken de eerste ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan. Mocht het nodig zijn worden vanuit deze gesprekken acties uitgezet. Deze acties kunnen betrekking hebben op het handelen van de leerkracht, begeleiding van leerlingen. - Toetsen In januari/februari worden de LVS toetsen afgenomen. Aan de hand daarvan worden trendanalyses gemaakt. - Bespreken zorgleerlingen Na de toetsweken worden de leerlingen besproken waarbij de veranderingen zijn van onderwijsbehoeften. - Oudergesprekken Na het afnemen van de toetsen, het rapport vinden er oudergesprekken plaats. Eventuele zorgen die er zijn, acties en afspraken die de leerkracht met IB heeft gemaakt worden met de ouders besproken. - Groeps-toetsbesprekingen Er zijn groeps-toetsbesprekingen met de leerkracht en IB om zo alle ontwikkelingen van de LVS-toetsen, trendanalyses en gesprekken met ouders te bespreken. Vanuit hier worden nieuwe onderwijsbehoeften in kaart gebracht en mogelijk het onderwijsaanbod en handelen van de leerkracht bij bepaalde vakgebieden. -Toetsen In mei/juni worden er weer LVS-toetsen afgenomen om te kijken of bepaalde acties het juiste effect hebben gehad. - Bespreken zorgleerlingen Na de toetsweken worden de leerlingen besproken waarbij er opvallende resultaten zijn of waarbij de onderwijsbehoeften of onderwijsaanbod niet meer voldoen. Ook worden de laatste trendanalyses met de leerkrachten besproken. -Daarna zijn er oudergesprekken Aan de hand van de LVS-toetsen en het rapport vinden er nog gesprekken plaats met ouders om de laatste ontwikkelingen te bespreken met ouders. - Overdracht (IB+leerkrachten) Aan het einde van het schooljaar vindt er een overdracht plaats met IB, leerkrachten en de leerkrachten van het nieuwe schooljaar. Tijdens deze overdracht worden de leerlingen besproken om zo de onderwijsbehoeften van de individuele leerling in kaart te brengen, maar ook de behoeften van de groep algemeen. Deze cyclus wordt vastgelegd met bepaalde documenten: -Groepsoverzichten Hierin worden de subgroepen, onderwijsbehoeften en zorgniveaus in kaart gebracht per leerling - Bogerdaanpak Hier wordt de algemene aanpak beschreven voor de ster, maan en zon-aanpak - Evaluaties In dit document worden de laatste ontwikkelingen geëvalueerd middels een 4XL formulier (leerlingen, leertijd, leerstof, leerkrachtvaardigheden). - Esis Belangrijke afspraken en acties worden genoteerd per leerling in het digitale leerlingvolgsysteem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 42,86% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (tegen 25,27% landelijk), terwijl geen enkele leerling onder advies uitkomt. Dit wijst op een zorgvuldig afgewogen adviseringstraject waarbij leerlingen gestimuleerd worden hun potentieel te bereiken, zoals beschreven in het protocol met meervoudige toetsmomenten en adviescommissies.
Sociale ontwikkeling
Op d'n Bogerd doen we het samen. We gebruiken hiervoor de methode KWINK. Hiervoor is de coördinator gedrag aanspreekpunt. Zij is ook KWINK-coach. 1 keer per jaar vullen leerkrachten vragenlijsten in met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling en de sociale veiligheid. Dit doen ze via het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Ook de leerlingen van de groepen 6 t/m 8 vullen deze lijst in. De coördinator gedrag maakt hier samen met de Intern Begeleider een analyse van. De analyse is onderwerp van gesprek bij de groepsbespreking en bepaalt het handelen van de leerkracht. LEES MINDER
Samen
Kansen
Veilig
Wat is de werkwijze van Kindcentrum d'n Bogerd voor sociale ontwikkeling?
Aan de hand van analyses van vragenlijsten over sociaal-emotionele ontwikkeling, 'Leerling in Beeld', wordt er gekeken welke onderwijsbehoeften er op groepsniveau zijn, maar ook bij de individuele leerling. De coördinator gedrag, de intern begeleider, ouders en de leerling zelf worden in dit proces betrokken. In de lessen van de methode KWINK kan aan verschillende onderdelen extra aandacht worden besteed.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum d'n Bogerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum d'n Bogerd gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum d'n Bogerd?
Kindcentrum d'n Bogerd gebruikt de methode KWINK en sociale weerbaarheidstrainingen in de groepen 7 voor sociaal-emotioneel leren.