
Schoolweging
De schoolweging van Tijl Uilenspiegel Deurne is 27,92 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 97.7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, passend bij de kwaliteitsdoelstellingen uit het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 70.9% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm van 48.6% en het regionaal gemiddelde (60.5%). Deze resultaten reflecteren de effectieve focus op cognitieve ontwikkeling, zoals beschreven in het pedagogisch beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke gerichtheid op theoretische leerwegen: 27.3% vmbo-(g)t, 27.3% havo en 18.2% vwo. Dit is significant hoger dan regionale gemiddelden (16.5% vmbo-(g)t en 16.1% havo). Opvallend is de lage uitstroom naar praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% in de regio), wat aansluit bij het onderwijsconcept gericht op doorstroom naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Tijl Uilenspiegel Deurne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij streven naar het geven van kwalitatief goed onderwijs. Het werken aan de verbetering van ons onderwijs zien wij als een continu proces, het kan altijd beter. De leerkrachten op school zijn dan ook, net als de kinderen, steeds aan het leren. Ze leren van elkaar, maar ook door middel van individuele- en teamscholing. Ook zijn ze steeds aan het zoeken naar mogelijkheden om de lessen nog zinvoller, nog aantrekkelijker en nog begrijpelijker te maken voor alle kinderen. Bovendien is de maatschappij steeds aan verandering onderhevig en de school zal in die ontwikkeling mee moeten. Bij iedere leerkracht is scholing een vast onderdeel van het takenpakket. Daarnaast praten we veel met elkaar over de manier waarop we zaken kunnen veranderen en verbeteren. Een goede leerkracht is volgens ons iemand die kinderen kan motiveren, enthousiast kan maken en daarbij elk kind de persoonlijke aandacht geeft die het nodig heeft. Iemand die oog en oor heeft voor het kind. De beleidsvoornemens worden geformuleerd op basis van gegevens uit de volgende interne en externe analyses: Bevindingen van de inspectie die worden weergegeven in een rapport naar aanleiding van Regulier Schooltoezicht. Veranderonderwerpen worden vastgesteld naar aanleiding van het invullen van het instrument WMK-PO [Werken met Kwaliteitskaarten voor het Primair Onderwijs] en/of naar behoefte. Elke vier jaar wordt tevredenheidsonderzoek gehouden onder de ouders, de kinderen van de hoogste groepen en de leerkrachten. Op basis van bovenstaande analyses formuleren we de voornemens voor de komende jaren. De tussenresultaten zijn voor ons continu een graadmeter om te onderzoeken of beoogde plannen en ontwikkeling terug te zien zijn in de resultaten. Middels een trendanalyse wordt dit in beeld gebracht en twee keer per jaar geanalyseerd, gemonitord en daar waar nodig bijgesteld. De kerndoelen van het basisonderwijs Landelijk zijn voor de basisscholen kerndoelen afgesproken. In die kerndoelen staat omschreven waaraan de basisscholen, binnen de verschillende vakken, moeten werken. Het aanbod op onze school is dekkend voor de kerndoelen. Bij het aanschaffen van nieuwe methodes en bij het volgen van scholingscursussen zijn de kerndoelen voor ons richtinggevend. Deze kerndoelen zijn richtinggevend voor het behalen van de tussenresultaten. Vandaar dat ook bestaande methodes regelmatig onder de loep worden genomen: zijn de resultaten naar verwachting? Kloppen de kerndoelen met het aanbod in de methode?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9.1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 31.8% boven advies scoort. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals omschreven in het mentorschapsprogramma voor groep 8-leerlingen.
Sociale ontwikkeling
Om kinderen zich op sociaal-emotioneel vlak zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen, werken wij met Fides. Fides werkt met kinderen, jongeren en volwassenen aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden, zodat zij durven en kunnen vertrouwen op hun eigen mogelijkheden en zich zo beter staande kunnen houden in een steeds veranderende wereld. 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-methodiek wil via praktische en zichtbare manieren inzicht geven in jezelf en je omgeving. Om dit zichtbaar te maken is de methodiek o.a. gebaseerd op het gebruik maken van alledaagse 'symbolen'. De symbolen zijn: de ballon, domino, okee-ojee, de sleutelbos, 100&, matroesjka en de rugzak. In unit 1 wordt een start gemaakt met o.a. de ballon en vanuit daar worden de verschillende symbolen aangeboden en ieder jaar komen deze terug en vindt er een verdieping plaats. LEES MINDER
Sociaal vaardig
Betrokken
Zelfstandig
Wat is de werkwijze van Basisschool Tijl Uilenspiegel voor sociale ontwikkeling?
De school meet de sociaal-emotionele ontwikkeling met behulp van “KIJK! Op sociale competenties”, een leerlingvolgsysteem dat twee keer per jaar wordt ingevuld. Vanaf groep 5 scoren de kinderen ook hun eigen bevindingen. De gegevens worden besproken met de interne begeleider en gebruikt om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van het kind en/of de groep. Leerkrachten besteden veel aandacht aan het creëren van een positieve sfeer. Bij pestgedrag wordt het pestprotocol gevolgd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Tijl Uilenspiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Tijl Uilenspiegel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en WMK.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Tijl Uilenspiegel?
Basisschool Tijl Uilenspiegel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl.