Basisschool Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne

De resultaten van Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne

Current section: resultaten
Schutsboom 14
5751 Deurne

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Tijl Uilenspiegel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool Tijl Uilenspiegel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Tijl Uilenspiegel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamenteel Niveau op Basisschool Tijl Uilenspiegel

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool MOET beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau. Basisschool Tijl Uilenspiegel streeft ernaar dit percentage ruimschoots te overtreffen, wat de sterke basis van onze leerlingen onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Prestatie op het Streefniveau: Extra Uitdaging voor Leerlingen

Het streefniveau biedt onze leerlingen de kans om nog hogere academische doelen te bereiken, wat een uitbreiding is op het fundamentele niveau. We zetten ons in om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten behalen. De inspectie bepaalt per school een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke populatie. Voor Basisschool Tijl Uilenspiegel is dit percentage vastgesteld op 48.6%, een benchmark waarnaar wij met ons team en onze leerlingen streven.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Tijl Uilenspiegel?

Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne bereidt leerlingen optimaal voor op het voortgezet onderwijs. De meeste leerlingen vervolgen hun educatie aan scholen in Deurne, zoals De Sprong, het Hub van Doorne College, het Alfrink College, het Peelland College of het Willibrord Gymnasium. Af en toe kiezen leerlingen voor een school in Helmond, zoals het Jan van Brabant College. De school onderhoudt nauw contact met het voortgezet onderwijs om de voortgang van oud-leerlingen te monitoren. Door middel van gesprekken en het analyseren van cijferlijsten evalueert de school de effectiviteit van haar adviezen. Deze feedback is cruciaal voor het waarborgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Het schooladvies voor groep 8 is een belangrijk moment. Wij streven naar een gedegen en transparant adviesproces. In groep 7 ontvangen ouders al een globale indicatie van het mogelijke vervolgonderwijs, gebaseerd op de ontwikkeling van de leerling. Het definitieve schooladvies is altijd onderbouwd met resultaten van objectieve toetsen, zoals de CITO-toetsen van het leerlingvolgsysteem. De expertise en dagelijkse observaties van de leerkrachten van unit 3 wegen eveneens zwaar mee in de advisering. Zij kennen de leerlingen het best. Ouders die niet akkoord gaan met het advies, kunnen binnen 14 dagen bezwaar maken bij het bestuur van PRODAS via hun website. De gevolgde procedure wordt dan getoetst. Indien de procedure correct is gevolgd, is de uitkomst van het advies definitief. U ontvangt hierover binnen 14 dagen bericht. U bent vrij om uw kind aan te melden bij elke school voor voortgezet onderwijs naar keuze. Scholen voor voortgezet onderwijs zijn verplicht het advies van de basisschool te volgen, hoewel sommige scholen aanvullende intakegesprekken hanteren. De adviesprocedure start in april/mei van groep 7, na afname van de middentoetsen van het leerlingvolgsysteem. Deze toetsen identificeren leerstofonderdelen die extra aandacht behoeven, zowel individueel als klassikaal, en geven een indicatie voor de overstap naar het voortgezet onderwijs. In juni vindt een voorlopig adviesgesprek plaats, waarin een indicatie voor het vervolgonderwijs wordt gegeven. De criteria voor het voorlopige advies omvatten de ontwikkelingslijn in het Cito Leerlingvolgsysteem, de prestaties en cognitieve vaardigheden in groep 7, leereigenschappen zoals concentratie en doorzettingsvermogen, en studievaardigheden. Aangezien er in groep 8 nog veel geleerd wordt, is dit voorlopige advies niet bindend. Het definitieve advies wordt in groep 8 verstrekt. Informatieavonden aan het begin van groep 7 en 8 bieden ouders inzicht in het adviseringstraject. Bovendien organiseert het IVOD (Instituut voor Onderwijs Deurne) jaarlijks een informatieavond voor ouders van groep 8 over de structuur van het voortgezet onderwijs in Deurne.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool Tijl Uilenspiegel

Bij Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind met de Fides-methodiek. Deze aanpak richt zich op het vergroten van zelfvertrouwen, weerbaarheid en algemeen welbevinden. Fides, wat 'vertrouwen' betekent, helpt kinderen om te geloven in hun eigen kunnen en zich zekerder te voelen in een dynamische wereld. Door middel van praktische en visuele hulpmiddelen, zoals de ballon, domino, okee-ojee, sleutelbos, 100%, matroesjka en de rugzak, krijgen leerlingen inzicht in zichzelf en hun omgeving. Deze symbolen worden jaarlijks aangeboden, met een verdieping, waarbij de ballon al in unit 1 wordt geïntroduceerd.

Sociaal vaardig en respectvol

Betrokken bij elkaar en de omgeving

Zelfstandig en zelfverzekerd

Hoe bevordert Basisschool Tijl Uilenspiegel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt nauwkeurig gevolgd met "KIJK! Op sociale competenties", een leerlingvolgsysteem dat tweemaal per jaar voor alle leerlingen wordt ingevuld. Vanaf groep 5 geven ook de leerlingen zelf hun bevindingen aan. Deze signaleringen worden samen met de interne begeleider geanalyseerd om het onderwijs optimaal af te stemmen op de onderwijsbehoeften van individuele leerlingen en de groep als geheel. De resultaten worden gebruikt voor groepsplannen en individuele gesprekken. De leerkrachten creëren een positieve en veilige sfeer waarin elk kind zich gerespecteerd en geborgen voelt. Dit omvat het aanleren van respect, samenwerken, omgaan met teleurstellingen en het oplossen van conflicten. Indien pestgedrag wordt geconstateerd, wordt het pestprotocol strikt gevolgd om een oplossing te bewerkstelligen. De school moedigt eenieder aan om pestgedrag te melden, omdat dit zich vaak buiten het zicht van volwassenen afspeelt.

Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?

Basisschool Tijl Uilenspiegel gebruikt de volgende registratiemethoden om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen: * KIJK! * WMK

  • KIJK!
  • WMK

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Basisschool Tijl Uilenspiegel gebruik van de volgende methode: * Leefstijl

  • Leefstijl

Inspectierapport Basisschool Tijl Uilenspiegel: Kwaliteit en Ontwikkeling

Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne is een actieve en betrokken basisschool waar we dagelijks werken aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team van toegewijde leerkrachten zet zich in voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gezien en gehoord voelt. We focussen op zowel de academische vooruitgang als de persoonlijke groei van onze leerlingen. Als onderdeel van ons streven naar continue verbetering, hechten we veel waarde aan de inzichten van de onderwijsinspectie. Deze inzichten helpen ons om onze sterke punten te benutten en gebieden voor verdere ontwikkeling te identificeren.

Resultaten | Basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne | [2025] Schoolregister