Basisschool d'n Heiakker
Patrijs 33
5754 DJ Deurne

Schoolweging

Schoolweging
29.2
Spreiding
6.31

De schoolweging van D’n Heiakker is 29,20 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met extra behoeften. Ter vergelijking: het regionaal gemiddelde voor dit niveau is 95,7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 73,6% ruim boven de inspectienorm voor het streefniveau (signaleringswaarde 45,5%). Dit betekent dat bijna driekwart van de leerlingen de hogere onderwijsdoelen voor taal en rekenen behaalt, wat duidelijk boven het regionale gemiddelde van 57,3% uitstijgt. De combinatie van hoge verwachtingen en maatwerk in het LEO-onderwijs lijkt hier succesvol.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 40,5% van de leerlingen een vwo-opleiding, ruim boven het regionale gemiddelde van 18,6%. Daarnaast krijgt 5,4% een gecombineerd havo/vwo-advies. Praktijkonderwijsadviezen (2,5%) zijn iets hoger dan elders (1,0% regionaal). Deze verdeling past bij een schoolpopulatie met sterke academische potentie, ondersteund door het LEO-onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsD’n HeiakkerGemeente AmsterdamNederland
LIB179.7176.56175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende de schooltijd wordt de ontwikkeling van kinderen op diverse manieren gevolgd: In groep 1-2 worden de kinderen geobserveerd door de leerkrachten tijdens diverse speel- en werklessen. De ontwikkeling van de kinderen wordt door de leerkracht bijgehouden in het observatiesysteem. Observaties door de leerkracht maken duidelijk hoe een kind zich op diverse gebieden ontwikkelt en waar evt. extra aandacht en/of zorg geboden moet worden. Onderdelen die geobserveerd worden zijn o.a: taalontwikkeling, rekenontwikkeling, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Regelmatig worden er in de groepen 3 t/m 8 methodegebonden toetsen afgenomen. De uitslag van deze toetsen wordt door de leerkracht in het eigen administratiesysteem genoteerd. Samen met de resultaten van het maakwerk in o.a werkboeken, CITO toetsen en de observaties van de leerkracht wordt de begeleiding van het kind bepaald. Vanaf groep 3 worden 2 keer per jaar CITO- toetsen op het gebied van technisch lezen (drie-minutentoets en AVI), begrijpend lezen, rekenen en spelling afgenomen. Deze gegevens worden verzameld in het leerlingvolgsysteem (Esis B). In groep 8 wordt in de maand februari deelgenomen aan de landelijke Doorstroomtoets. De uitslag van deze toets geeft een beeld van het gevolgde onderwijs op onze school. Voor het vroegtijdig signaleren van meer- of hoogbegaafdheid wordt aan het begin van het schooljaar in groep 1 en in groep 3 en aan het einde van groep 5 de quickscan van het DHH ingevuld. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen van groep 1 t/m 8 wordt 2x per schooljaar in kaart gebracht met behulp van het pedagogische leerlingvolgsysteem SCOL. Dit is een meetinstrument waarmee we de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen kunnen volgen. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in. De uitslag wordt per kind besproken. Bij deze besprekingen zijn de groepsleerkrachten en de ib-er aanwezig. Naar aanleiding van de besprekingen wordt voor sommige kinderen of voor de groep een actieplan opgezet. Vier keer per jaar vindt er een leerlingbespreking plaats. Elke leerkracht bespreekt tijdens dit overleg met de IB-er elke leerling van zijn/haar groep, waarbij zowel gekeken wordt naar de cognitieve ontwikkeling als de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op deze manier ontstaat er een duidelijk beeld van ieder kind. Van elke bespreking wordt een verslag gemaakt. Specifieke gegevens van kinderen zoals onderzoeksrapporten, individuele afspraken die met ouders en kinderen zijn gemaakt, worden in het leerlingdossier opgeslagen. De CITO-LVS gegevens van de groep als geheel worden verwerkt in trendanalyses. We maken deze analyses 2x per jaar, zodat we kunnen zien hoe de vorderingen van kinderen en groepen op onze school gedurende enkele jaren zijn. Zo kunnen we ook bekijken welke vakgebieden meer aandacht behoeven. 6x per schooljaar vindt er een bijeenkomst plaats met het zorgteam, hierin zitten de intern begeleider, orthopedagoog, de jeugdverpleegkundige van de GGD en de aan school verbonden opvoedondersteuner. Tijdens deze bespreking kunnen kinderen worden ingebracht die op leer- en of gedragsgebied opvallen. Samen wordt bekeken op welke manier adequate hulp ingezet kan worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,6% van de leerlingen presteert onder het basisschooladvies, tegen 11,8% landelijk. Ruim 76% blijft op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De 21,1% die bovenadvies presteert, onderstreept de kwaliteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op basisschool d'n Heiakker werken we met de methode Kwink. Kwink is gericht op het aanleren van sociale vaardigheden en het herkennen en omgaan met emoties. We vinden het belangrijk om kinderen op te laten groeien tot sociale, weerbare en zelfstandige mensen. Ze moeten zich daarbij gesteund voelen in een veilige leeromgeving. Een omgeving waarin de kinderen zich op allerlei gebieden kunnen ontwikkelen. We gaan daarbij uit van de betrokkenheid van ieder kind en denken daarbij in kansen. We hebben onze leerlingen goed in beeld en bieden elk kind de zorg die het nodig heeft. Wij stimuleren dat onze kinderen zich samen verantwoordelijk voelen voor de veiligheid van elkaar. We willen de kinderen waarden en normen meegeven die passen bij de identiteit van onze school. Daarbij vinden wij het omgaan met de ander erg belangrijk. Zowel kinderen, leerkrachten als ouders dienen met respect met elkaar om te gaan. Wij hebben schoolregels opgesteld om ervoor te zorgen dat we op een prettige manier met elkaar kunnen werken. Wij verwachten dat de kinderen zich aan deze regels houden. Van de ouders verwachten wij dat zij op de hoogte zijn van onze schoolregels en dat zij deze accepteren en ook de kinderen erop aanspreken wanneer zij zich niet aan deze regels houden. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Samen

Wat is de aanpak van Basisschool d'n Heiakker voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool d'n Heiakker op het gebied van sociale ontwikkeling komen voort uit de schoolvisie. De school gebruikt de methode SCOL om sociale opbrengsten te registreren en de methode Kwink om aan sociale vaardigheden te werken. Leerkrachten dragen de visie uit door voorbeeldgedrag te tonen en de kinderen, ouders en elkaar te wijzen op gemaakte afspraken.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool d'n Heiakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool d'n Heiakker gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool d'n Heiakker?

Basisschool d'n Heiakker gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.