Basisschool De Piramide in Deurne - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Piramide Deurne is 32,88 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Fundamenteel niveau
Score: 97.2677%
Streefniveau
Streefniveau
Score: 65.5737%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gemengd beeld: 23.81% vmbo-b en 19.05% vmbo-k, wat duidelijk boven het vergelijkingsgemiddelde ligt (5.52% vmbo-b en 9.17% vmbo-k). Tegelijkertijd ontvangen 19.05% van de leerlingen een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, wat wijst op aandacht voor doorstroommogelijkheden. De 4.76% vwo-adviezen blijven achter bij het landelijk gemiddelde (18.61%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyse toont een groei van 2.1% in taalvaardigheden tussen groep 7 en 8, mede dankzij het 'Taalboostprogramma' uit het schoolondersteuningsplan. De school presteert structureel beter dan vergelijkbare scholen in Deurne, met name op leesvaardigheid (+3.2% ten opzichte van het stedelijk gemiddelde).
Toets | De Piramide Deurne | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.35 | 176.56 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken op onze school met een ondersteuningsplan. In dit plan hebben we precies omschreven hoe we met onze leerlingen werken aan een optimale ontwikkeling. Deze ontwikkeling volgen we door 2 keer per jaar de kinderen te toetsen door middel van een leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken hiervoor 'Leerling in Beeld'. De tussenresultaten geven ons richting in hoe we ons onderwijs vorm geven in iedere groep. Deze tussenresultaten worden ook besproken met onze collega scholen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder hun advies presteert in het VO, tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 26.09% presteert boven advies, wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies onderstreept. De hoge score van 73.91% op advies sluit aan bij de schoolvisie op maatgericht adviseren.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen worden goed voorbereid op het vervolgonderwijs maar ook op de maatschappij van de toekomst. Zij ontwikkelen niet alleen kennis en vaardigheden, maar ontwikkelen zich nadrukkelijk als unieke persoonlijkheid met respect voor elkaar. Behalve de kernvakken als lezen, taal en rekenen geven wij de leerlingen ruimte om talenten op andere gebieden te ontwikkelen. We leren onze leerlingen de kennis en vaardigheden die nodig zijn om te leven en werken in de huidige en toekomstige maatschappij. Ons onderwijs wordt gekenmerkt door een veilige leeromgeving en een veilig pedagogisch klimaat, waarin respect voor verschillen en normen en waarden centraal staan. Iedere leerling wordt in onze school ‘gezien’. We gaan uit van de onderwijsbehoeften van onze leerlingen en houden rekening met talenten en mogelijkheden. Wij bieden daarbij passende zorg voor alle niveaus. Ons onderwijs is toekomstgericht en flexibel. Onze leerlingen krijgen eigen regie en ruimte in een context van heldere afspraken tussen leerling en leerkracht. Onze leerlingen werken met elkaar samen op een wijze waarin feedback geven en ontvangen van belang is. Door gerichte samenwerking leren onze leerlingen rekening te houden met elkaar en leren ze zichzelf en anderen steeds beter kennen. Onderwijs maken we samen, vanuit de driehoek leerling-ouder-leerkracht en natuurlijk met onze onderwijspartners. LEES MINDER
Samen
Veiligheid
Respect
Hoe bevordert Basisschool De Piramide de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Piramide maakt gebruik van de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) voor groep 1 tot en met 8. Kwink biedt een SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Het sluit aan bij de principes van PBS (Positive Behaviour Support). Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt 'Mijn Kleutergroep' gebruikt voor de groepen 1-2 en ‘Viseon’ voor de groepen 3 tot en met 8. Leerkrachten vullen jaarlijks een lijst in. In groep 7 en 8 vullen de kinderen ook een lijst in. Deze gegevens worden besproken met de intern begeleider.
Welke instrumenten gebruikt Basisschool De Piramide om de sociale ontwikkeling van leerlingen te meten?
Basisschool De Piramide gebruikt Viseon en Mijn Kleutergroep om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Piramide?
Basisschool De Piramide maakt gebruik van de Kwink-methode voor sociaal-emotioneel leren.