Samenlevingsschool de Ravelijn
Zwolseweg 2
7786 BH Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
29
Spreiding
4.69

De schoolweging van De Ravelijn is 29,00 , met een spreiding van 4,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe RavelijnGemeente AmsterdamNederland
205.93199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het leerlingvolgsysteem dat wij hanteren is Leerling in Beeld van Cito. Twee keer per jaar nemen we in de groepen 3 t/m 7 de toetsen op niveau af, voor groep 8 geldt dat we alleen de begintoets afnemen. De toetsen worden op papier afgenomen, waarbij voor groep 3 t/m 7 de M-toets na 20 weken onderwijs plaatsvindt. Resultaten worden uitgebreid geanalyseerd, waarbij we ons focussen op de groei. Heeft de leerling voldoende, te weinig of juist heel veel groei doorgemaakt? Vanuit de resultaten worden plannen opgesteld voor een groep of een individuele leerling. Deze plannen gaan de cyclus in voor evaluatie. In groepsanalyses - die besproken worden in groepsbesprekingen tussen leerkracht en intern begeleider - worden de resultaten opgenomen. De IB'er maakt op basis van de data voor de school een schoolanalyse. Schoolbreed worden de analyses gedeeld, zodat alle collega's op de hoogte zijn van de behaalde tussenresultaten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Wij staan voor openheid en eerlijkheid en zien het welzijn en plezier bij onze leerlingen als belangrijke bouwstenen voor groei. Om de leerlingen optimaal te ontwikkelen zetten wij in op het eigenaarschap bij onze leerlingen en bij ons team. Wij stimuleren beide partijen om bewust te zijn van hun eigen talenten en daar gebruik van te maken. In gezamenlijkheid leren is waar wij voor staan, dus met én van elkaar.

Veiligheid

Wederzijds vertrouwen

Openheid en eerlijkheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Wij zijn een talentenbouwers school. Dit houdt in dat wij volgens de theorie van Luc Dewulf bij iedere leerling op zoek gaan naar zijn/haar talenten. Iedere mens heeft activiteiten waar hij/zij van in een flow raakt. Deze activiteiten kosten energie, maar leveren nog meer energie op. Dit noemen wij een talent. We houden ieder jaar met iedere leerling een talentengesprek waarin we op zoek gaan naar de talenten. Daarnaast stimuleren we het bewust inzetten van de talenten bijvoorbeeld tijdens de workshopmiddag in groep 5 t/m 8, maar ook tijdens samenwerkopdrachten. Zo proberen we onze leerlingen te leren dat iedere bijdrage tijdens het samenwerken waardevol kan zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Cito - Leerling In Beeld Executieve functies vanuit Leerling in Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water Kindertalentenfluisteraar