OBS 't Span
Robbenoordstraat 11
1779 BJ Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
31.66
Spreiding
4.96

De schoolweging van ’t Span is 31,66 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,83% behaalde het fundamentele niveau overtuigt de school ver boven de inspectienorm van 85%. Zelfs bij vergelijkbare scholen (95,23% gemiddeld) is dit een opvallend sterk resultaat. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

OBS 't Span overtreft met 60,23% het door de inspectie vastgestelde streefniveau (verwachting: 43,5%). Dit geeft aan dat de school, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,66), effectief inspeelt op cognitieve uitdagingen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 55,36%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een nadruk op middelbare schoolniveaus: 40% vmbo-(g)t en 28% havo. Het vwo-advies blijft beperkt tot 4% (landelijk gemiddeld 18,61%). Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadviezen (0% vs. 1,01% regio), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t SpanGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Deze worden twee keer per jaar afgenomen. Wij vergelijken de resultaten met het landelijk gemiddelde en stellen schoolspecifieke doelen op. Er is een duidelijke zorgstructuur. De leerkrachten zijn bekend met de uitgangspunten van handelingsgericht werken en kunnen deze uitgangspunten toepassen in hun dagelijkse praktijk. Samenvattend: De leerkrachten volgen de vorderingen van de leerlingen systematisch. De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van leerling-prestaties. Twee keer per jaar worden deze onafhankelijke toetsen afgenomen. Het LVS (leerlingvolgsysteem) IEP geeft ons een goed inzicht in de cognitieve ontwikkeling van een leerling, de groep en de school. Het LVS geeft ons ook inzicht in de talenten van de kinderen. De school gaat de effecten van de zorg na. De school evalueert regelmatig het onderwijsproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,73% van de leerlingen presteert onder hun basisschooladvies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Mogelijk houdt dit verband met de relatief hoge schoolweging. Positief is dat 18,18% boven het advies presteert, wat aansluit bij het hoge percentage behaalde streefniveaus.

Sociale ontwikkeling

De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de kanjerafspraken anderzijds. De school zet middels de Kanjerlessen in op het versterken van het onderling vertrouwen en het besef dat het goed is elkaar te helpen. Binnen dat kader speelt niemand de baas, hebben we plezier met elkaar, en ben je of blijf je niet zielig.

Vertrouwen

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van OBS 't Span voor sociale ontwikkeling?

Kernpunten in de aanpak zijn: De Kanjerafspraken, denken over jezelf en de ander, zorgen delen met ouders, oplossingsgericht denken, op een nette manier je mening geven en er wordt onderscheid gemaakt tussen onvermogen en onwil. Hulp wordt geboden in de vorm van een maatje (bemiddeling). Er is een duidelijk schoolbeleid en handhaving ervan.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS 't Span om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS 't Span gebruikt Kanvas, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en LVS IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS 't Span?

OBS 't Span gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.