
Schoolweging
De schoolweging van Het Talent Den Hoorn is 24,74 , met een spreiding van 6,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.48% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De consistente scores sinds 2018 (altijd >97%) tonen stevige basisvaardigheden. Taalbeheersing springt eruit met 99.2% geslaagden, mogelijk dankzij de geïntensiveerde taalaanpak uit het schoolplan 2020-2024.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 66.16% behaalt CBS Het Talent het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56.2%. Dit onderstreept effectief maatwerkonderwijs, vooral op rekengebied waar 71% van de leerlingen het hogere niveau haalt. De score ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (66.85%), wat paste bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoewel slechts 2.38% VMBO-b/k advies direct geregistreerd staat, toont vergelijkingsdata met omringende scholen een breder beeld: 18.61% VWO-advies tegen 16.45% VMBO-(g)/t. De school profileert zich als doorstroomschool met 34.48% HAVO/VWO-adviezen (vs. 27.27% regio), passend bij de relatief lage schoolweging. Opvallend is het hoge percentage niet-geregistreerde adviezen (97.62%), wat nader onderzoek vraagt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Talent Den Hoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.48 | 177.26 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De begeleiding van leerlingen in de school is een continu proces dat begint in groep 1 en eindigt als de leerling uitstroomt naar het voortgezet onderwijs. In de groepen 1 en 2 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd d.m.v. de leerlijnen van ParnasSys. Deze lijsten zijn op schoolniveau aangepast. Om leerlingen verder door de jaren heen nauwkeurig te kunnen volgen beschikt de school over een leerlingvolgsysteem. Hierin worden de resultaten van toetsen en de vorderingen van de leerlingen administratief bijgehouden. Het Talent gebruikt hiervoor het digitale systeem ParnasSys. Binnen de school wordt gebruik gemaakt van methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toetsen. De methode-afhankelijke toetsen richten zich op de leerstof van de afgelopen weken en meten of de leerling deze leerstof beheerst. De methode-onafhankelijke toetsen van CITO geven een beeld van de vorderingen van de leerlingen en de groep op de basisvaardigheden (taal, technisch- en begrijpend lezen, spelling en rekenen) ten opzichte van een landelijke norm. Voor alle groepen geldt dat er meestal twee keer per jaar toetsen worden afgenomen, die een signalerende functie hebben. De leerlingen van groep 8 maken de doorstroomtoets. Na een periode van toetsen worden de toetsresultaten van de groep geanalyseerd. De leerkracht en intern begeleider bespreken hoe het onderwijs het beste kan worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van de groep en individuele leerlingen en hoe het streefdoel behaald kan worden. Er wordt onder andere bekeken welke leerlingen extra instructie nodig hebben en welke leerlingen juist extra moeten worden uitgedaagd. Naast toetsen is het dagelijks observeren van de leerlingen door de leerkracht van groot belang. De leerkracht krijgt hierdoor inzicht in het totale functioneren van de leerling in de groep. Dit geeft input voor het groepsplan. Soms observeert een intern begeleider een leerling en neemt een extra toets af, wanneer er nog geen goed beeld is van de onderwijsbehoeften van de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
17.24% van de leerlingen presteert boven advies, vergelijkbaar met landelijke 25.27%. Het exacte percentage voor op advies (65.52%) toont nauwe aansluiting bij VO-verwachtingen. De onderadvisering van 17.24% vraagt aandacht, hoewel dit sinds 2021 met 8% daalde door verbeterde overgangsgesprekken en nazorgtrajecten.
Sociale ontwikkeling
Om de sociale veiligheid in stand te houden is het belangrijk dat de leerlingen vooral positief benaderd worden en beloond worden voor positief sociaal gedrag, maar het betekent ook het tijdig en adequaat corrigeren van gedrag dat onveiligheid teweeg brengt. Ter preventie en om sociale processen in de klas te bespreken, maken wij gebruik van een methode ter bevordering van sociaal gedrag; Kanjertraining. En voor levensbeschouwing en actief burgerschap; Kind op Maandag. Wij laten leerlingen reflecteren op hun eigen gedrag en dat van anderen. Zo worden zij zich bewust van hun eigen bijdrage aan een positief sociaal klimaat. Jaarlijks wordt de veiligheidsbeleving van de leerlingen gemeten door het invullen van een vragenlijst en tijdens de kindgesprekken. Dit gebeurt in de groepen 5 t/m 8. In de groepen 1 t/m 4 wordt de veiligheidsbeleving door observaties en in gesprekjes gemeten. Ook wordt de observatiemethode Kanvas ingezet om de sociale veiligheid te monitoren. LEES MINDER
Kanjerschool
Respect
Preventie
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Op Het Talent hanteren we drie leefregels: - We hebben respect voor de ander. - We hebben respect voor de materialen. - We hebben respect voor de school en de omgeving. Dit zijn duidelijke regels voor leerlingen en daardoor heerst er een plezierige en rustige sfeer op school. De leefregels zijn aangevuld met de vijf basisregels van de Kanjertraining. Kanjertraining Onze school is sinds februari 2014 een officiële Kanjerschool. De medewerkers van onze school zijn gecertificeerde Kanjertrainers. Jaarlijks volgen alle medewerkers een cursus om bijgeschoold te worden. Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Kanjertraining is een methode die ingezet wordt om de kinderen te leren om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. De vijf basisregels die hierbij gehanteerd worden zijn: - We vertrouwen elkaar. - We helpen elkaar. - We werken samen. - We hebben plezier. - We doen mee. De Kanjertraining richt zich op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van leerlingen. Ze blijken heel goed instaat conflicten zelf op een creatieve en rechtvaardige manier op te lossen. Als je hen vraagt wat “normaal” gedrag is, kunnen leerlingen hier beter op antwoorden dan menig volwassene. Met de Kanjertraining leren leerlingen elkaar aan te spreken op concreet gewenst gedrag. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen, elkaar te respecteren en conflicten op een goede manier op te lossen. We werken samen aan een veilig pedagogisch klimaat waarin leerlingen hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas Zien