Koningin Julianaschool
Lombokstraat 2B
1782 SR Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
31.58
Spreiding
5.57

De schoolweging van Koningin Julianaschool Den Helder is 31,58 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school presteert uitstekend op het fundamenteel niveau met 96,7% score, zowel boven het landelijk gemiddelde (95,2%) als ver boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt (53,3%) ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (55,4%) maar ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie effectief differentieert om talenten te ontwikkelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen kennen een brede spreiding, met nadruk op doorstroom naar vmbo-(g)t/havo (37,9%) en havo/vwo (13,8%). Het aandeel praktijkonderwijs (6,9%) is hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,01%), passend bij de complexere populatie. Opvallend is het lagere percentage pure vwo-adviezen (6,9%) ten opzichte van landelijke trends (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoningin Julianaschool Den HelderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen kinderen vanaf het moment dat zij op de Koningin Julianaschool gestart zijn door middel van een leerlingvolgsysteem (LVS) op basis van observaties (groep 1 t/m 8) en toetsen (groep 3 t/m 8). De tussentijdse IEP LVS-toetsen en de methode-afhankelijke toetsen geven ons, naast wat wij zien in de groep, een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind. Het geeft ons mogelijkheden om extra hulp te verlenen waar nodig en leerlingen meer uitdaging te bieden als dit gewenst is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Er stromen meer leerlingen onder advies uit dan gemiddeld (18,2% vs. 11,8% landelijk), wat aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie. Toch presteert 13,6% boven advies, wat mogelijk wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Het hoge percentage leerlingen dat op advies functioneert (68,2%) bevestigt de juistheid van de adviezen.

Sociale ontwikkeling

Opbrengsten van onderwijs bestaan niet alleen uit leerprestaties. Naast kwalificatie is socialisatie een belangrijke taak van scholen. De sociale opbrengsten van onderwijs zijn belangrijk voor de individuele ontplooiing en persoonsvorming van iedere leerling. Onder ‘sociale opbrengsten van onderwijs’ verstaat de inspectie de competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Sociale competenties hebben ook een voorwaardelijke functie: ze dragen bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school en bevorderen de leerprestaties (Dijkstra, 2012). LEES MINDER

Vertrouwen

Welbevinden

Oog voor elkaar

Wat is de werkwijze van de Koningin Julianaschool voor sociale ontwikkeling?

De Koningin Julianaschool werkt structureel aan een fijne, veilige en prettige sfeer met behulp van de Kanjertraining. Deze training is bedoeld om kinderen bewust te maken van hun eigen gedrag en dat van anderen, en de invloed ervan. Het doel is dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken, waardoor sociale stress vermindert. De methode wordt in de hele groep gebruikt om ook het groepsproces te beïnvloeden.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Koningin Julianaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Koningin Julianaschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Koningin Julianaschool?

De Koningin Julianaschool gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.