
Schoolweging
De schoolweging van Driemaster is 33,99 , met een spreiding van 4,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87,5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net boven de landelijke norm van 85%. Toch blijft dit achter bij het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%), wat wijst op uitdagingen in basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
33,3% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim onder de inspectiedoelstelling van 36,3% en het vergelijkingsgemiddelde van 49,2%. Dit geeft aan dat de school meer potentieel zou kunnen benutten, vooral bij taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeeld toont een sterke focus op beroepsgerichte leerwegen: 42,9% vmbo-b/k (vs. 4,0% regionaal) en 33,3% vmbo-(g)t/havo. Slechts 14,3% krijgt havo/vwo-advies, tegenover 10,9% in de regio. Opvallend is dat 0% van de vergelijkbare scholen praktijkonderwijs adviseert tegenover 1,01% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Driemaster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Scholen zijn verplicht om de ontwikkeling van leerlingen vanaf binnenkomst te volgen, zodat zij het onderwijs zo goed mogelijk kunnen afstemmen op de behoeften van de leerlingen. Wij volgen onze leerlingen aan de hand van methode gebonden toeten en het leerlingvolgsysteem(LVS). De methode gebonden toetsen zetten wij in om ons aanbod te optimaliseren. Het LVS zorgt ervoor dat wij als school de leerling, de groep en de school monitoren op de resultaten. Van hieruit maken wij een school, groep of leerling plan om de ondersteuning van de leerlingen en hun resultaten te optimaliseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen vaardigheden, die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale vaardigheden dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, een pestvrije leeromgeving, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Plezier
Betrokkenheid
Persoonlijke ontwikkeling
Wat is de werkwijze van IKC Driemaster voor sociale ontwikkeling?
IKC Driemaster werkt vanuit een veilig klimaat, gebaseerd op de kernwaarden: Plezier, Betrokkenheid en Persoonlijke ontwikkeling. Om de sociale opbrengsten te vergroten, wordt er gewerkt met de Kanjertraining en de Respect aanpak. Hieruit vloeien drie basisregels voort, die verder uitgewerkt zijn in negen schoolregels. Meer informatie is te vinden op de website van IKC Driemaster.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Driemaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Driemaster gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en observaties in de kleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Driemaster?
IKC Driemaster gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.