
Schoolweging
De schoolweging van De Lichtlijn is 32,59 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,1% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, zelfs in vergelijking met scholen met een eenvoudigere populatie (94,8% gemiddeld).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 29,4% havo/vwo en 17,7% vwo (ver boven regionale 10,9% en 18,6%), maar ook 11,8% vmbo-b. De afwezigheid van praktijkonderwijsadvies (vs 1,0% regio) benadrukt de theoretische oriëntatie. Dit past bij de goede doorstroomresultaten naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lichtlijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173 | 174 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Ondersteuning Wij bieden op IKC De Lichtlijn passend onderwijs aan alle leerlingen die binnen ons schoolondersteuningsprofiel passen. De Intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingondersteuning die met de beschikbare middelen op school gegeven kan worden en organiseert passende ondersteuning (lichte en zware ondersteuning) volgens de procedure van het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland waarbij de school is aangesloten. Binnen de school werken we HGW (handelingsgericht werken). We werken aan de hand van de vier fases van de cyclus: 1. signaleren: wat heeft deze groep/leerling van mij nodig; 2. analyseren: wat zijn de onderwijsbehoeften van mijn groep/leerling; 3. plannen: ik schrijf een groepsplan/ individueel plan; 4. realiseren: ik ga aan de slag met mijn(groeps)plan. Tussenresultaten Twee keer per jaar worden er (methode-onafhankelijke) toetsen afgenomen. Wij zijn ons ervan bewust dat niet al ons onderwijs in toetsresultaten is uit te drukken. Ons onderwijs kenmerkt zich door de aandacht voor niet toetsbare opbrengsten (denk aan kernkwaliteiten, sociaal-emotionele identiteit en geloofsopvoeding). Toch is het nodig dat wij onze leerlingen volgen met een onafhankelijk toetssysteem. Wij gebruiken de leerlinggegevens/toetsgegevens en observaties om ons onderwijs te toetsen en het didactisch handelen van de leerkrachten te verbeteren. Naast de methodetoetsen maken wij halfjaarlijks gebruik van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. In deze toetsperiodes meten wij de resultaten voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling, taalverzoring en woordenschat. We werken in de midden- en bovenbouw met blokplannen voor de vakgebieden rekenen en spelling en met halfjaarlijkse onderwijsplannen voor technisch en begrijpend lezen, rekenen en spelling. De toetsen worden geanalyseerd om zo voor ieder kind een goede beginsituatie in het volgende blok-/groepsplan te kunnen vaststellen. Naast deze toetsen wordt gewerkt met Zien! om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen. In de kleutergroepen wordt daarnaast met Onderbouwd gewerkt voor taal/rekenen. De leerlingen worden in deze methode dynamisch gevolgd in hun ontwikkeling. Individuele toetsen (nader diagnostisch onderzoek) worden afgenomen door de intern begeleider of door een externe specialist. Naast de geplande besprekingen kunnen leerlingen (op afspraak) te allen tijde door de leerkracht besproken worden met de intern begeleider. De gemaakte afspraken voor het afnemen van toetsen vindt u in het toetsprotocol. Ook is op school een uitgewerkt zorgplan aanwezig. Het is altijd mogelijk dat er afgeweken wordt van de afgesproken toetsmomenten. Dat heeft te maken met het ontwikkelingsniveau van het kind waar wij op af willen stemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Visie sociale opbrengsten Wij vinden het belangrijk dat er op school veel aandacht wordt besteed aan de opvoedkundige atmosfeer binnen de school. Ouder(s)/ verzorger(s) worden bij de school betrokken om hier samen met het team inhoud aan te geven. Een goed pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde om kinderen goed te laten functioneren. Een klimaat gebaseerd op openheid, zorg, respect en naastenliefde is ook van groot belang voor het veiligheidsgevoel van de kinderen. In zo'n klimaat zijn er betere kansen op een evenwichtige ontwikkeling. Er wordt zo gewerkt aan een positief klimaat, zodat ouder(s)/ verzorger(s) en kinderen zich thuis voelen. LEES MINDER
vertrouwen
liefde
veiligheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Lichtlijn voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Lichtlijn besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele vorming van kinderen. Ze gebruiken hiervoor De Kanjertraining, Positive Behavior Support (PBS), het Kidsteam en een volgsysteem ZIEN!. De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. PBS is een schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en het voorkomen van probleemgedrag. Met ZIEN! wordt het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen gemonitord. Het Kidsteam geeft kinderen de mogelijkheid om mee te denken over de ontwikkelingen van de school. Daarnaast wordt er krachtgericht gecoacht, waarbij de nadruk ligt op positieve ervaringen en kernkwaliteiten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Lichtlijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Lichtlijn gebruikt ZIEN! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.