
Schoolweging
De schoolweging van Zuidwalschool is 37,02 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,7%). Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 44,7% ligt, overschrijdt het ruim de school-specifieke signaleringswaarde van 31,7%. Dit reflecteert een realistische ambitie in combinatie met maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen diversiteit: 11,5% praktijkonderwijs (vs. 1,0% regio) en 15,4% vwo (vs. 18,6% regio). Opvallend is de combinatie vmbo-k/-(g)t (15,4%) en havo/vwo (7,7%), wat past bij een brede doelgroep. De school weet hiermee een balans te vinden tussen praktijkgericht en theoretisch onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Zuidwalschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 169.1 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de Zuidwalschool? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de Zuidwalschool regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen, zoals de midden- en eindtoetsen elk schooljaar van Cito. Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. De methodegebonden toetsen geven gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of de onderwijsafstemming voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methodeonafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode (groepsplan). Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Drie keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleider, directe collega's uit de bouw en directie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5,3% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 42,1% boven advisering scoort. Dit benadrukt nauwkeurige leerlingvolgsystemen en flexibele begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.