
Schoolweging
De schoolweging van Vereniging Willem de Zwijgerschool is 23,07 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,6% score ruimt de school het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en iets hoger dan het landelijk gemiddelde (98,0%). Deze resultaten onderstrepen een effectieve basisdidactiek voor kernvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
83,95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de referentiewaarde van 61,9% en het landelijk gemiddelde van 72,1%. Dit weerspiegelt een sterk beredeneerd aanbod voor differentiatie en talentontwikkeling, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een academische focus: 44,6% vwo-advies (landelijk: 18,6%) en 17,9% havo/vwo-advies (landelijk: 10,9%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (3,6% vmbo-k/-(g)t vs. 5,6% landelijk), wat aansluit bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Vereniging Willem de Zwijgerschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 182.89 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Willem de Zwijgerschool werkt opbrengst-en handelingsgericht. HGW is doelgericht: zonder doelen heb je namelijk geen richting, geen effectieve feedback en geen mogelijkheid om je werk te evalueren. We werken via de PDCA cyclus (Plan-Do-Check-Act) aan onze kwaliteit. Dit proces bestaat uit de volgende stappen: stellen van doelen voor de leerprestaties inrichten van het onderwijsprogramma en -proces meten van de (tussen)opbrengsten bekijken van de gegevens bijstellen van de uitleg, het programma en de doelen. We houden kinderen zo lang mogelijk bij hun basisgroep. Leerlingen die het reguliere programma snel en met een goed resultaat doorlopen, krijgen een aanbod van verrijkende projecten en activiteiten. Wij werken bewust en systematisch aan maximale opbrengsten. Dit doen we door de resultaten van individuele leerlingen en groepen leerlingen te volgen, te analyseren en op basis van de analyse het onderwijs steeds bij te stellen. Wij leren de kinderen verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen ontwikkeling. Waar ben je al goed en en wat kun je nóg niet. Ook leren wij hen reflecteren op het eigen gedrag en op het gedrag naar elkaar. Wij stimuleren kinderen om problemen zelfstandig op te lossen. In het onderwijsaanbod is ruimte om kinderen te leren samen spelen en samen werken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 16% boven advies uitstroomt. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals geïmplementeerd in het mentoraatsprogramma.