Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel
Weidevogellaan 201
2496 MT Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
27.26
Spreiding
6.85

De schoolweging van De Paradijsvogel Den Haag is 27,26 , met een spreiding van 6,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruimschoots boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Deze score benadrukt de stabiele basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit reflecteert een effectieve aanpak van de geïntegreerde onderwijsdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 34,8% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 13,5% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (1,1% vso), wat lager ligt dan het regionaal gemiddelde voor vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Paradijsvogel Den HaagGemeente AmsterdamNederland
LIB175.75174.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Zowel de M(midden) als de E(eind) toetsen van 'het CITO 'Leerling in Beeld' leerlingvolgsysteem worden door de intern begeleiders met de leerkrachten geanalyseerd. Zo kijken we naar elk kind individueel of er sprake is van groei, stilstand of achteruitgang en vooral waar we de komende periode aan gaan werken. Tevens kijken we op schoolniveau op de onderdelen begrijpend lezen, rekenen en spelling hoe we ons verhouden tot vergelijkbare scholen, of we de door ons zelf gestelde ambitiedoelen halen en waar we als school (meer) aandacht aan moeten/ kunnen/ willen geven. In de groepen 4 t/m 8 maken de leerlingen de dagelijkse verwerking van taal en rekenen op hun Chromebook middels Snappet. Door het werken met dit digitale verwerkingssysteem kunnen we het reken- en taalwerk van de kinderen vergelijken met het leerlingvolgsysteem. Door het aanbieden van de cruciale kerndoelen voor taal en rekenen en het monitoren van de voortgang in het dashbord van Snappet, kan zowel de leerkracht als het kind zien wat er meer of minder nodig is m.b.t. de ondersteuningsbehoefte en het bereiken van de verschillende lesdoelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 28,2% boven het advies uitkomt. Dit resultaat onderstreept de zorgvuldige advisering via het beschreven stappenplan met meerdere ijkmomenten.

Sociale ontwikkeling

Zoals wij verwoorden in ons schoollied: Op De Paradijsvogel ben ik blij Ga naar school toe met een lach Tachtig jaar of vier, je hoort er allen bij, Samenwerken elke dag. Laat je bonte kleuren zien en sla je vleugels uit. XXX Vlieg soms hoog, dan weer laag, Lekker snel of heerlijk traag. Want dat mag. Iedereen komt tot leren als je je veilig voelt en als je mag zijn wie je bent. LEES MINDER

Ik gedraag me veilig

Ik ben respectvol

Ik gedraag me verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel biedt middels KiVa op een eenduidige, flexibele wijze meer sociale vaardigheden aan de kinderen. KiVa sluit aan bij de identiteit, waarden en normen en de positieve grondhouding van de school. In tien thema's geeft de school woorden aan en zet zij gedrag in dat in het belang is van een fijne school, prettige samenwerking en respectvolle omgang. De school verwacht dat het team, de kinderen en de ouders zich hiervoor inzetten. School moet voor ieder kind een fijne plek zijn, waar het zich optimaal kan ontwikkelen. Binnen KiVa is er voldoende ruimte om structureel de sociale opbrengsten in kaart te brengen en, indien nodig, actie te ondernemen. Zo wordt er twee keer per schooljaar door alle kinderen in groep 4 t/m 8 een vragenlijst ingevuld met betrekking tot sociale veiligheid. De uitkomsten van deze monitor zullen in de groepsbesprekingen aan bod komen, naast uiteraard de onderwijskundige resultaten.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa en 'Mijn kleutergroep'.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel?

Rooms Katholieke Basisschool De Paradijsvogel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa, Taakspel en Trefwoord.