Prinses Marijkeschool
Abraham van Beyerenstr 1 c
2525 TA Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
37.38
Spreiding
6.13

De schoolweging van Prinses Marijkeschool Den Haag is 37,38 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,5% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (92,7%), toont het aan dat vrijwel alle leerlingen basisvaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 31,7% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 44,7%. Dit reflecteert de inzet op maatwerk voor leerlingen met diverse achtergronden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel combineert praktijkgericht en theoretisch onderwijs: 14,3% vwo-advies (vs 18,6% regio) en 12,2% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het hoge aandeel doorstroomadviezen naar vmbo-(g)t (18,4%), wat aansluit bij de brede onderwijsvisie van Samen10+.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Marijkeschool Den HaagGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96175.23171.6

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentoetsen geven een belangrijk beeld van het onderwijsproces. Van de zes toetsen die de inspectie bekijkt voor de beoordeling moet de school minimaal op drie toetsen een voldoende scoren. De Prinses Marijkeschool scoort duidelijk beter: wij scoren op vijf toetsen een voldoende.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

38,5% presteert boven advies – ruim 13% hoger dan landelijk gemiddelde. Slechts 5,1% zit onder advies, wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de beschreven ‘intensieve monitoringssystematiek’ in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De Prinses Marijkeschool is een Vreedzame school. Het programma van de Vreedzame school beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. Wij betrekken de ouders hierbij, omdat het van groot belang is dat het schoolklimaat aansluit bij het thuisklimaat. De volgende uitgangspunten staan centraal in de visie van De Vreedzame School: - Het creëren van een positieve sociale en morele norm - Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. - Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie LEES MINDER

Sociale veiligheid

Respect

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van de Prinses Marijkeschool voor sociale ontwikkeling?

In alle groepen wordt wekelijks een les gegeven van De Vreedzame school. Leerlingen uit de groepen 6 t/m 8 vullen 2x per jaar een vragenlijst in over sociale veiligheid, omgang met anderen, weerbaarheid, incidenten, pedagogisch klimaat en didactisch handelen van de leerkracht. De leraren vullen 2x per jaar een vragenlijst in over het groepsklimaat. De intern begeleider en de leerkracht bespreken aan de hand van de vragenlijsten of er aanpakken gewenst zijn voor een hele groep of voor een individuele leerling. De Prinses Marijkeschool hanteert een 'Pestprotocol' en het programma van De Vreedzame School. De commissie OCW heeft het programma voorlopig geschikt bevonden als anti-pestprogramma. De school heeft een 'Protocol gedragskaarten' opgesteld in het belang van de veiligheid van leerlingen, personeel en ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Prinses Marijkeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prinses Marijkeschool gebruikt Kijk! en vragenlijsten vanuit De Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Marijkeschool?

De Prinses Marijkeschool gebruikt De Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.