Petrus Dondersschool
Ambachtsgaarde 5
2542 ED Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
36.93
Spreiding
6.51

De schoolweging van Petrus Dondersschool is 36,93 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit, hoewel het percentage iets achterblijft bij de regionale benchmark (92,1%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 32% maar iets onder het regionale gemiddelde (45,4%). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan, draagt bij aan deze prestatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 20% havo/vwo-advies (vergeleken met 10,9% regio) tegenover 10% vmbo-b. De combinatie vmbo-(g)t/havo is met 25% sterk vertegenwoordigd. Opvallend is 5% praktijkonderwijsadvies, hoger dan het Haagse gemiddelde (1,01%). Dit weerspiegelt de diversiteit van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPetrus DondersschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96175.23172.17

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Petrus Dondersschool krijgen tussenresultaten een belangrijke plek binnen ons onderwijsproces. We hechten waarde aan het regelmatig analyseren, evalueren en aanpassen van ons onderwijs om ervoor te zorgen dat we effectief inspelen op de behoeften van onze leerlingen. Het proces van tussenresultaten begint met het zorgvuldig verzamelen en analyseren van leerlinggegevens. Deze informatie biedt inzicht in de voortgang en prestaties van onze leerlingen. We kijken hierbij naar verschillende niveaus: op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. Op schoolniveau gebruiken we de verzamelde gegevens om een globaal beeld te krijgen van de prestaties en trends binnen de school. Op groepsniveau bekijken we hoe de klas als geheel presteert en identificeren we eventuele patronen. Individueel niveau stelt ons in staat om gedetailleerd te begrijpen hoe elke leerling zich ontwikkelt en waar eventuele uitdagingen liggen. Met behulp van deze gegevens evalueren we ons huidige onderwijsaanbod en beslissen we welke aanpassingen nodig zijn om onze leerlingen beter te ondersteunen. Dit kan betekenen dat we instructiemethoden verfijnen, differentiëren in werkvormen of specifieke interventies inzetten.Het doel van dit proces is om ervoor te zorgen dat ons onderwijs nauw aansluit op de individuele behoeften van onze leerlingen. We streven ernaar om realistische doelen te stellen en om voortdurend te monitoren of ons aanbod het gewenste resultaat oplevert. Als blijkt dat bepaalde aanpassingen niet het gewenste effect hebben, zijn we bereid om ons onderwijs bij te stellen en alternatieve benaderingen te verkennen. Door het systematisch verzamelen, analyseren en aanpassen van tussenresultaten, zorgen we ervoor dat ons onderwijsproces flexibel en responsief is, waardoor we onze leerlingen de best mogelijke onderwijservaring kunnen bieden en hen kunnen helpen om hun potentieel te bereiken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35,29% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat de effectiviteit van het adviesproces onderstreept. Het percentage onder advies (17,65%) blijft beperkt ondanks complexe achtergronden. Deze resultaten sluiten aan bij het gepersonaliseerde leerlingvolgsysteem.

Sociale ontwikkeling

Op de Petrus Dondersschool streven we ernaar om kinderen te verwelkomen die met enthousiasme naar school komen en actief deelnemen aan het leerproces. Binnen een veilige omgeving leren de kinderen waardevolle vaardigheden, zoals samenwerken, motivatie, en een nieuwsgierige en onderzoekende instelling. We stimuleren kritisch denken en observatie, en moedigen hen aan om vriendschappen te sluiten. De kinderen ontwikkelen ook de vaardigheid om op constructieve wijze met conflicten om te gaan. Op de Petrus Dondersschool zijn onze toegewijde leerkrachten gepassioneerd over hun werk en handelen altijd in het belang van de kinderen. We maken gebruik van coöperatieve leermethoden en streven ernaar om lesstof in een betekenisvolle context te plaatsen, zodat leren inspirerend en relevant wordt.We verwachten van de ouders dat zij hun kinderen met vreugde naar school brengen en actief de ontwikkeling van hun kind volgen. Hun betrokkenheid is van onschatbare waarde, en waar nodig zijn zij bereid een helpende hand te bieden om de ontwikkeling van hun kind verder te stimuleren. Ouders spelen een actieve rol in onze schoolgemeenschap en hebben vertrouwen in de kwaliteit van het onderwijs dat we bieden. LEES MINDER

Plezier Groei Betrokkenheid

Eigenaarschap Doelgericht

Enthousiasme Oplossingsgericht

Wat is de werkwijze van de Petrus Dondersschool voor sociale ontwikkeling?

De Petrus Dondersschool besteedt systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen via het De Vreedzame School-programma, met als doel verantwoordelijke burgers te vormen. De school beschikt over een Leerling Volg Systeem (LVS) voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De voortgang wordt besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. Daarnaast wordt de SCOL-test afgenomen om de sociale dynamiek binnen de groep te meten. De school werkt samen met de Vreedzame Wijk om een gecoördineerd opvoedingsklimaat in de buurt te creëren.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Petrus Dondersschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Petrus Dondersschool gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Petrus Dondersschool?

De Petrus Dondersschool gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.