
Schoolweging
De schoolweging van Houtwijk is 36,85 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, boven de inspectienorm (85%) maar iets onder het regionale gemiddelde (92,1%). De school houdt hiermee de basiskwaliteit goed op peil, maar heeft ruimte voor verbetering t.o.v. vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde (32%) en het regionale gemiddelde (45,4%) ligt. Deze score benadrukt de effectiviteit van de onderwijsaanpak, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweesporige focus: 24,1% vmbo-(g)t en 13,8% vwo. Praktijkonderwijs (3 leerlingen in 2018/2019) komt vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1,01% vs. 2,5% hier). De vmbo-k-adviezen (17,2%) liggen bijna dubbel zo hoog als regionaal (9,2%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Houtwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 167.83 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresulaten worden door onze school gebruikt als indicator voor de ontwikkeling van het lerende kind. We stellen doelen voor op die we 2x per jaar tijdens studiedagen evalueren en bijstellen. Opbrengst- en handelingsgericht werken Het ene kind is het andere niet. Kinderen verschillen in hoe ze leren, wat ze gemakkelijk en moeilijk, leuk en vervelend vinden. We proberen hier zo veel mogelijk rekening mee te houden in de instructie (uitleg) en verwerking. We werken zo veel mogelijk in drie niveaugroepen (aanpak 1, 2 en 3). Door de nadruk op het primaire proces, de kernactiviteit van het onderwijs, te leggen, spelen we goed in op al die verschillende kinderen. Dit betekent dat we handelingsgericht werken. Als leerkracht houd je in het onderwijs rekening met de onderwijsbehoeften van het kind en dit onderwijs is sterk gericht op samenwerking met de omgeving van het kind. Deze omgeving (gezin, ouders, club, etc.) is van invloed op de ontwikkeling van het kind. Samenwerken met ouders is voor ons van wezenlijk belang. Niet alleen ouders zijn belangrijk, ook de stem van de kinderen wordt gehoord, de inbreng in hun eigen onderwijsproces is groot (leerlingenraad, anti-pestprotocol, rapporten, doelen). Leerkracht en leerling stellen ambitieuze doelen op door opbrengst gericht te werken. Opbrengst gericht werken is een bewuste, systematische en cyclische werkwijze. Opbrengst gericht werken houdt in dat gegevens worden geanalyseerd en vervolgens benut om het onderwijs af te stemmen op de behoeften van de leerlingen in relatie tot het behalen van de beoogde leeropbrengsten. Opbrengst gericht werken in de school is terug te zien doordat we geregeld toetsen afnemen en de vorderingen vastleggen. Als team analyseren we de opbrengsten, trekken conclusies en nemen verbetermaatregelen die hierop aansluiten. In de groepen zijn de doelen zichtbaar. Aan het begin van het schooljaar voeren we een startgesprek, waarbij zowel ouders als leerkrachten hun verwachtingen, wensen en doelen kunnen uitspreken. Minimaal twee keer per jaar wordt de voortgang besproken. Registratie en leerlingvolgsysteem Naast de toetsen die aan de methodes gekoppeld zijn maakt elke leerling vanaf groep 3 op twee momenten in het schooljaar de landelijk genormeerde CITO toetsen. De resultaten van deze toetsen worden per leerling en per groep geregistreerd in een leerlingvolgsysteem. Dit leerlingvolgsysteem wordt door de intern begeleider beheerd. Uit de overzichten van dit systeem blijkt in welke mate elke individuele leerling zich de stof heeft eigen gemaakt en of de leerling voldoende vooruitgang heeft geboekt op basis van een landelijke normering. Deze analyse wordt ook op groeps- en schoolniveau gemaakt. De resultaten van deze toetsen worden tijdens een groepsbespreking door de intern begeleider met de groepsleerkracht besproken. De groepsleerkracht gebruikt deze gegevens om, indien nodig extra instructie, ondersteuning of juist meer uitdaging te bieden. Naast de dagelijkse resultaten in de klas, biedt het leerlingvolgsysteem ons extra mogelijkheden te sturen op de individuele prestaties van leerlingen, alsmede op de leerresultaten op groep- en schoolniveau. Op basis van een analyse van de beschikbare gegevens worden door de leerkrachten en intern begeleider heldere en reële doelen gesteld. In de peuterleerplek en in de kleutergroepen van OBS Houtwijk wordt de ontwikkeling vanaf 2,5 jaar gevolgd met behulp van KIJK! In het kader van de ‘vroegsignalering’ en de samenwerking met de peuterleerplakken wordt er vanuit de basisschool preventief interne begeleiding ingezet in die peuterleerplekken. Als de leidsters van de peuterleerplek vragen hebben omtrent de ontwikkeling van een kind kunnen zij verzoeken om een observatie door de intern begeleider vanuit de basisschool. Zaken als de taalontwikkeling, spelontwikkeling en cognitieve ontwikkeling kunnen geobserveerd worden. Zo nodig kunnen vervolgens de nodige impulsen (bijv. vervolgonderzoek, logopedie, opvoedondersteuning) om de ontwikkeling van het jonge kind zo optimaal te laten verlopen al ingezet worden voordat het kind naar de kleuterklas op de basisschool gaat. De school hanteert de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) in groep 3 t/m 8 voor het volgen en analyseren van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het instrument verhoogt het inzicht in de ontwikkeling van leerlingen op dit terrein en biedt leerkrachten de mogelijkheid om de samenhang met het verloop van onderwijs- en leerprocessen in kaart te brengen. De LeerlingSCOL is een aanvullende module op de SCOL. De LeerlingSCOL is ontwikkeld, omdat het van belang is te weten hoe leerlingen zelf denken over hun sociale competentie. Zo kan het oordeel van de leerkracht, gemeten met de SCOL, vergeleken worden met de resultaten van de LeerlingSCOL. De LeerlingSCOL is bedoeld voor bovenbouwleerlingen (groep 6 t/m 8).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 10% onderadvisering (vs. 11,8% landelijk) en 30% bovenadviesprestaties bewijst de school haar zorgvuldige adviesproces. De hoge 'op-advies'-score (60%) sluit aan bij de beschreven BOVO-procedure met uitgebreide leerlingvolgsystemen en dubbelchecks via de Drempeltoets.