
Schoolweging
De schoolweging van Anne Frank Den Haag is 37,14 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,96% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 92,10% blijft. De focus op maatwerk voor verschillende niveaus in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt voor het streefniveau 38,96%, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 37,14) leerlingen effectief naar hogere doelen begeleidt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 45,39%, wat aangeeft dat er nog groeipotentie is.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (13,85% vs. 1,01% bij vergelijkbare scholen), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk stromen leerlingen succesvol door naar hogere niveaus: 16,92% vmbo-b en 6,15% vwo. De combinatie van praktijkgericht en theoretisch advies weerspiegelt de brede differentiatie in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anne Frank Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.86 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast het bieden van betekenisvol onderwijs monitoren we de kwaliteit middels onafhankelijke toetsing. We gebruiken hiervoor het CITO-leerlingvolgsysteem. Met behulp van het schrijven van PDCA plannen voor de verschillende vakgebieden worden de leerlingen ondersteund in het behalen van de tussenresultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,55% presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 39,62% boven verwachting scoort. Dit benadrukt de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het doorstroomprotocol. De hoge score 'boven advies' is opmerkelijk gezien de schoolweging, en onderstreept de effectiviteit van de ontwikkelingsgerichte aanpak.