
Schoolweging
De schoolweging van Nutsschool Laan van Poot is 21,93 , met een spreiding van 4,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het behaalde percentage van 100% voor het fundamenteel niveau overstijgt ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit ligt significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (98,44%), wat duidt op een effectieve basiskwaliteit in taal en rekenen binnen het onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 85,35% behaalde streefniveaus presteert de school aanzienlijk boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 65%. Deze score overtreft ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (73,97%), wat een sterke focus op uitdagende leerdoelen en talentontwikkeling weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Een opvallend hoog percentage van 54,84% vwo-advies (tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen) toont een sterke academische oriëntatie. De minimale 3,23% vmbo-b adviezen wijst op beperkte instroom van praktisch gerichte leerlingen. De brede middenmoot (42,33% havo/havo-vwo) benadrukt toegankelijkheid voor verschillende leerstijlen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsschool Laan van Poot | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 183 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 wordt gebruik gemaakt van de niet-methodegebonden toetsen van het CITO (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling). Met deze CITO-toetsen, de methodegebonden toetsen en eigen observaties kunnen wij de ontwikkeling van de leerlingen tijdens hun hele schoolcarrière volgen. Dit alles maakt het mogelijk om tijdig te signaleren of de ontwikkeling van een kind afwijkt van wat te verwachten valt. De leerkrachten registreren al hun bevindingen in ons leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde. Bij deze besprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende groep en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De intern begeleider houdt toezicht op het beheer van het dossier. Zie voor meer informatie het interne zorgplan van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81,48% van de leerlingen blijft op adviesniveau, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het lage percentage onderadvisering (7,41% vs. 11,81% landelijk) onderstreept de nauwkeurigheid van de adviesprocedure. De bewuste keuze voor 'niet-onderhandelbare' adviezen, zoals beschreven in het protocol, lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
De leerlingen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Ze leren allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De school fungeert daarmee als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap, en voldoet met dit aanbod aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. Onze school stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen door gewenst gedrag te belonen. Vanuit onze kernwaarden hebben we een aantal schoolregels opgesteld. Deze kernwaarden en schoolregels komen tot uiting in het gedrag. Ook ongewenst gedrag wordt in de groepen besproken; onze visie is dat we elkaar steeds weer nieuwe kansen moeten bieden om gedrag te herstellen. LEES MINDER
Veilige leeromgeving
Verantwoordelijkheid
Zelfstandigheid
Wat is de aanpak van Nutsschool Laan van Poot voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Nutsschool Laan van Poot maakt in alle groepen gebruik van een methode voor sociale ontwikkeling, waarmee leerlingen op een respectvolle manier leren omgaan met elkaar. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze elkaar complimenten kunnen geven en hoe ze conflicten kunnen oplossen.
Welke registratievormen gebruikt Nutsschool Laan van Poot om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen?
Nutsschool Laan van Poot gebruikt Kanvas en Mijn Kleutergroep om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en te volgen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsschool Laan van Poot?
Nutsschool Laan van Poot maakt gebruik van Kanjertrainingen en is bezig met het bepalen van een aanvullende methode voor sociaal-emotioneel leren.