
Schoolweging
De schoolweging van Bamboe is 36,25 , met een spreiding van 6,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,3% behaalt Bamboe het fundamenteel niveau ruim boven de signaleringswaarde (85%). Hoewel dit lager is dan vergelijkbare scholen (92,7%), toont het aan dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn, ondanks de uitdagende populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 42,2% overstijgt de inspectienorm van 32,8%, wat wijst op effectieve differentiatie. Toch ligt dit ruim onder het vergelijkingsgemiddelde (46,9%), mogelijk door de complexe schoolweging. De focus op maatwerk blijkt ook uit het lage percentage onderadvisering bij doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
VMBO-B/K domineert met 53% van de adviezen (2023-2024), tegenover 34% bij vergelijkbare scholen. Slechts 17% richting HAVO/VWO (vs. 37% regio) accentueert een praktische focus. Opvallend is het ontbreken van VWO-adviezen, wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging en de keuze voor haalbare doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bamboe | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken op school met het CITO-LVS (Leerling in beeld). In januari en juni is er een toetsperiode voor de groepen 3 t/m 8. In november hebben we een toetsperiode voor groep 8. De kinderen in groep 1 en 2 maken geen Cito-toets. N.a.v. de toetsen in januari maken we jaarlijks een opbrengstendocument waarin overzichten per vak, per leerjaar en per groep gemaakt worden. Deze overzichten worden met de leerkrachten individueel (groeps- en leerlingniveau) besproken. Bovendien is er jaarlijks een teamvergadering waarin de schoolresultaten besproken worden. Op basis van de uitkomsten van deze besprekingen worden plannen gemaakt. Dit kan betekenen individuele plannen voor leerlingen, maar ook bijvoorbeeld de keuze voor een andere lesmethode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
38,1% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat het intensieve volgsysteem onderstreept. Het lage onderadviseringspercentage (9,5% vs. 11,8%) bevestigt de zorgvuldige adviesvorming. De combinatie van hoge verwachtingen en realiteitszin lijkt hier te werken.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde en kansrijke burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps(leerling) bespreking besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. In alle groepen wordt gewerkt met de Kanjertraining. Ook andere medewerkers dan groepsleerkrachten werken volgens de principes van de Kanjertraining: 1. We vertrouwen elkaar 2. We helpen elkaar 3. We werken samen 4. We hebben plezier 5. We doen mee LEES MINDER
Veiligheid
Leeromgeving
Relatie-Autonomie-Competentie
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Bamboe voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Bamboe besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van de Kanjertraining en KanVas, een programma om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren. De school hanteert gedragsregels en een protocol sociale veiligheid. De vertrouwenspersoon is bekend bij ouders en kinderen. Doelen zijn de bevordering van vertrouwen en veiligheid, versterking van sociale vaardigheden, beheersing van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid, verantwoordelijkheid nemen en bevordering van actief burgerschap en sociale integratie.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Bamboe om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Bamboe gebruikt Kijk! en KanVas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Bamboe?
Kindcentrum Bamboe gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.