Kindcentrum Balans
Klaverveld 3-5
2492 MA Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
26.94
Spreiding
6.62

De schoolweging van Balans is 26,94 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school niet alleen ruim boven de inspectienorm van 85%, maar ook iets beter dan vergelijkbare scholen (96,7%). Deze resultaten benadrukken de sterke basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (63,3%) maar ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept dat een meerderheid van de leerlingen de hogere onderwijsdoelen bereikt, mede dankzij het adaptieve onderwijsprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 24,7% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Het gecombineerde havo/vwo-advies (14,6%) ligt eveneens boven het regionale gemiddelde (10,9%). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadviezen, wat aansluit bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsBalansGemeente AmsterdamNederland
LIB175.63174.96175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Volgen van de ontwikkeling van kinderen Het leerlingvolgsysteem (LVS) stelt ons in staat om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen tijdens de gehele schoolloopbaan. Het stelt de leerkrachten in staat om regelmatig en systematisch gegevens te verzamelen omtrent de vorderingen van de leerlingen. Daarnaast observeert de leerkracht de leerlingen dagelijks en legt regelmatig verslag in de Esis, het administratiesysteem. Om de resultaten van spelling, begrijpend lezen en rekenen-wiskunde te verbeteren, zetten wij onder andere het volgende in: o Systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de prestaties van de leerlingen. o Het team blijvend scholen in deze manier van werken. o Aansluiting bij het netwerk ‘Opbrengstgericht Werken’ van Lucas Onderwijs. o De vorderingen controleren door de toetsresultaten te bekijken, te bespreken en te volgen in leerling- en groepsbesprekingen. o Didactische werkplannen maken en borgen op de hoofdvakken spelling, technisch- en begrijpend lezen en rekenen-wiskunde, om zo de leerlingen meer op maat te helpen. Deze plannen worden systematisch geëvalueerd, zodat de opbrengsten gemeten kunnen worden en de doelstellingen kunnen worden bijgesteld. o Ons richten op de instructie en verwerking van de lesstof, daarbij rekening houdend met de diverse leerstijlen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

32,2% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 9,2% zit onder advies (tegen 11,8% landelijk). Deze cijfers reflecteren de nauwkeurige advisering en intensieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Uitgangspunt Samenwerkingsschool Balans wil voor alle kinderen die de school bezoeken een veilige school zijn. Dit brengt met zich mee dat wij expliciet stelling zullen nemen tegenongeoorloofd gedrag en concrete maatregelen zullen nemen wanneer zij dit gedrag signaleren of gemeld krijgen. De belangrijkste stelregels uit het gedragsprotocol, gebaseerd op de Kanjertraining zijn: · We vertrouwen elkaar · We helpen elkaar · Niemand speelt de baas · We lachen elkaar niet uit · We doen niet zielig LEES MINDER

Ik ben ik, ik wil

ik onderzoek hoe, jij bent jij

en samen komen we verder

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Balans voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Balans hanteert een gedragsprotocol waarin de aanpak van pestgedrag is vastgelegd. Alle ouders ondertekenen dit protocol bij de aanmelding van hun kind. Een uitgebreide versie van het gedragsprotocol is te vinden op de website van Kindcentrum Balans.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Balans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Balans gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Balans?

Kindcentrum Balans gebruikt diverse methoden voor sociaal-emotioneel leren. Voor details kunt u contact opnemen met de school.