
Schoolweging
De schoolweging van John F. Kennedy Den Haag is 26,02 , met een spreiding van 6,94 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,7%), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26,02).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het profiel is sterk theoretisch: 27,3% havo/vwo en 18,2% vwo-advies, tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Praktische adviezen (vmbo-b/k) blijven met 9,1% beperkt, wat aansluit bij het Montessori-aanbod gericht op zelfstandig leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | John F. Kennedy Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen een ononderbroken ontwikkeling doorlopen. Daarom volgen wij de ontwikkeling van de kinderen systematisch. Dit doen wij op twee manieren: enerzijds middels observatie, evaluatie en registratie door de leerkracht in de klas. Anderzijds door toetsen uit het Cito leerlingvolgsysteem. Anders dan in leerkracht-gestuurd onderwijs hebben leerlingen op een montessorischool zeggenschap over de doelen waaraan zij werken en in welke volgorde. De leerstof wordt handelend en van geheel naar deel aangeboden. Dit stelt andere eisen aan het volgen en het bewaken van het onderwijsaanbod. Alle leerkrachten van onze school zijn opgeleid tot Montessori leerkracht, basis- of vakbekwaam. Dit betekent dat zij aanvullend getraind zijn in het observeren en volgen van de ontwikkeling van de leerlingen zodat zij de lijn van het kind zo veel mogelijk kunnen volgen en daarop aan kunnen sluiten. De montessori leerkracht is altijd bezig om een goede balans te vinden tussen sturen en volgen, ingrijpen en afwachten, actie ondernemen en observeren. Deze afwegingen maken de leerkrachten dagelijks voor alle leerlingen. Zij verwerken deze gegevens in een registratiesysteem. Op basis van deze gegevens beslist de leerkracht bijvoorbeeld om de voorbereide omgeving aan te passen, een lesje te geven of de leerling tijd te gunnen. De lijn van de leerkracht begrenst en stuurt de lijn van het kind. In het periodeplan staan de leerinhouden en doelen die passend zijn bij de ontwikkelingsfasen van de kinderen. Naast observeren, analyseert en evalueert de leerkracht ook het gemaakte werk. Vanaf groep 4 verwerken leerlingen een deel van de oefenstof op de tablet of Chomebook via het programma Snappet. Dit programma biedt de leerling de mogelijkheid om sprongsgewijs door de leerstof te gaan. Het biedt de leerkracht de mogelijkheid om de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig te volgen, bij te sturen, te vergelijken met een landelijk gemiddelde en het overzicht over de kerndoelen te behouden. Twee keer per jaar nemen wij vanaf groep 3 toetsen uit het Cito leerlingvolgsysteem af. De ontwikkeling van de leerlingen wordt op 5 momenten in het schooljaar besproken met de intern begeleider, kanjercoach, collega en/of directeur. Meer informatie hierover kunt u terugvinden in het zorgplan (bijlage bij Beleid:kwaliteitszorg).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat het effect van doorlopende ontwikkelingslijnen in Montessorionderwijs benadrukt. Het percentage onder advies (14,8% vs. 11,8%) reflecteert mogelijk risicomijdende advisering bij complexe leerbehoeften.
Sociale ontwikkeling
In onze school wordt normalisatie gezien als voorwaarde voor sociaal gedrag. Normalisatie is zowel een individueel- als groepsproces waarbij kinderen leven en leren in harmonie met de groep. Dit wordt bereikt wanneer een kind zich kan concentreren op werk dat hem/haar boeit. Hier is vrijheid voor nodig: keuze-, tempo- en bewegingsvrijheid. De individuele vrijheid wordt begrensd door de behoeften van de groep en de school- en groepsregels. De organisatie van de school in heterogene groepen waarbij drie leeftijdsgroepen bij elkaar in de klas zitten, ondersteunt sociaal gedrag. Ieder kind volgt zijn of haar eigen leer- en ontwikkellijn. Hierdoor vallen zorg- of plusleerlingen minder op. Alle leerlingen hebben zowel succes- als faalervaringen doordat ze afwisselend de jongste, middelste of oudste in de groep zijn. Het zet alles in perspectief: je bent nooit altijd de beste of de slechtste van de klas, je wordt geholpen of je helpt een ander. Deze ervaring maakt kinderen sociaal. Je leert je eigen kwaliteiten goed kennen, het kind heeft een realistisch beeld van wat het kan en weet dat hij/zij ertoe doet. LEES MINDER
Ik doe er toe
Samen leven is samenwerken
Normalisatie
Wat is de werkwijze van de John F. Kennedy Montessori basisschool voor sociale ontwikkeling?
Elkaar helpen is essentieel. Er is van de montessorimaterialen slechts één exemplaar in de klas, wat kinderen uitnodigt tot afspraken maken, delen, beurt afwachten, jezelf beheersen en samenwerken. Kinderen leren van en met elkaar. Onderdeel van de gestructureerde leeromgeving zijn de 'tien klassenregels' van Maria Montessori. Bij de jonge kinderen worden regels en gewoonten getoond in de wellevendheidslesjes. Bij de oudere leerlingen ligt de nadruk op de dialoog, oordeelsvorming en de ontwikkeling van de eigen mening. Er wordt gebruik gemaakt van lessen Kanjertraining, gastlessen van bureau HALT en er wordt aandacht besteed aan veilig gedrag op het internet (mediawijsheid).
Welke registratievorm(en) gebruikt de John F. Kennedy Montessori basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De John F. Kennedy Montessori basisschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de John F. Kennedy Montessori basisschool?
De John F. Kennedy Montessori basisschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.