Jan Ligthartschool
Slicherstraat 5 -7
2515 GE Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
34.75
Spreiding
6.74

De schoolweging van Jan Ligthartschool Den Haag is 34,75 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,8% behaalt de school het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs, zelfs in een complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 58,2%, ruim boven de signaleringswaarde van 32,8%. Dit ligt ook ruimschoots boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (46,9%), wat wijst op effectief onderwijs voor ambitieusere doelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een dubbele focus: 26,1% havo en 10,2% havo/vwo (vs. 16,1% en 10,9% bij peers), maar ook een relatief hoog praktijkonderwijsadvies (4,6% vs. 1,0% regio). De combinatie van hoge theoretische ambities én aandacht voor praktische routes sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan Ligthartschool Den HaagGemeente AmsterdamNederland
LIB174.96175.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kwaliteitszorg gaat voor ons niet alleen over monitoring, verdere verbetering en verantwoording afleggen over onderwijskwaliteit. Het gaat ook om ontwikkeling en samen nieuwe dingen leren. Juist hier liggen kansen voor meer onderwijskwaliteit op de langere termijn. Deze opvattingen komen terug in ons kwaliteitszorgsysteem. We monitoren, verbeteren en borgen de verschillende aspecten van kwaliteit. Hiervoor hanteren we een bovenschools kwaliteitskader met eisen aan het onderwijs. Dit is gebaseerd op de deugdelijkheideisen van de Inspectie van het Onderwijs en onze eigen ambities. Daarin staan ontwikkeling, innovatie en samen leren centraal. We gebruiken verschillende instrumenten van kwaliteitszorg, op schoolniveau en bovenschools. Deze instrumenten brengen allerlei soorten data en kwalitatieve informatie over kwaliteit in beeld. Het beeld dat deze instrumenten schetsen is bedoeld als input voor de dialoog over de kwaliteit en ontwikkeling van scholen en bestuur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend lage onderadvisering: slechts 8,2% tegen 11,8% landelijk. Maar liefst 38,8% presteert boven advies (vs. 25,3% gemiddeld), wat het belang van de 'doorgaande ontwikkelingslijn'-aanpak onderstreept. De school lijkt bewust ruimte te laten voor groei in het VO.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogisch klimaat en het didactisch handelen zijn bij obs Jan Ligthart met elkaar verbonden. Om tot leren te komen is een schoolbrede aanpak op leer-en gedragsgebied van belang. De schoolbrede aanpak is geborgd binnen de drie V’s: Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Veiligheid. Het gedrag dat hier bij hoort wordt ondersteund door Positive Behaviour Support (PBS). Hierbij staat het aanleren van positief gedrag centraal en wordt probleemgedrag voorkomen, wat zorgt voor een positieve, sociale en veilige leeromgeving. PBS is de kapstok waaraan alle schoolinterventies en methodes worden opgehangen zoals; klassenmanagement, gedragsverwachtingen, beloningsysteem, time-out protocol en de pad-plek in de klas. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van de Jan Ligthartschool voor sociale ontwikkeling?

Vanaf schooljaar 2023-2024 worden de sociaal-emotionele vaardigheden en executieve functies gemeten en gemonitord via Leerling in Beeld (CITO). Interventies worden gepland op basis van de bevindingen in het overzicht van Groep in Beeld en uitgewerkt in het portfolio van de leerlingen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Jan Ligthartschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Jan Ligthartschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Jan Ligthartschool?

De Jan Ligthartschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Positive Behaviour Support en Gedragslessen.