
Schoolweging
De schoolweging van Houtrustschool is 22,93 , met een spreiding van 4,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,61% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en 1,58% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 82,56% van de leerlingen behaald, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 61,9%. Dit is 10,45% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft nadrukkelijk hogere adviezen: 28,12% havo/vwo en 25% vwo (tegenover 10,93% en 18,61% regionaal). Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken volledig, in contrast met het landelijk gemiddelde van 1,01%. Dit reflecteert de academische ambitie van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Houtrustschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 180.78 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het doel is om iedere leerling bewust te laten groeien binnen zijn of haar mogelijkheden. Hierbij is het van belang om de onderwijsbehoeften van iedere leerling te bepalen. Dit gebeurt op verschillende niveaus: 1. Op schoolniveau SChool maakt eens per 4 jaar een analyse van onze schoolbevolking op de volgende gebieden: · Opleidingsniveau van de ouders · Verdeling over de wijken · Percentage gescheiden ouders (globaal) 2. Op groepsniveau Twee keer per jaar maakt de Intern Begeleider (IB) i.s.m. de groepsleerkracht per groep een overzicht om te bepalen wat de onderwijsbehoefte van een groep is. 1. Tussen de herfst- en kerstvakantie. 2. Tussen de mei- en zomervakantie. Bij dit overzicht kijken we naar de resultaten, de werkhouding, concentratie, sociaal emotionele behoefte e.d. Op basis van deze gegevens kan een leerkracht de focus en de differentiatie aanpassen. We gebruiken Esis voor de administratie/ verslaglegging van de ontwikkelingsbehoeften van de leerlingen. 3. Op leerlingniveau Om de onderwijsbehoeften van iedere leerling afzonderlijk te bepalen vindt er jaarlijks een overdracht plaats. Tijdens de groepsoverdracht worden de behoeften per leerling in kaart gebracht en waar wenselijk bijgesteld. Bij deze gesprekken zijn zowel de intern begeleider (IB-er) als de ‘oude’ en ‘nieuwe’ leerkracht aanwezig. Ook levert het LOL-gesprek (leerling-ouder-leerkracht) waardevolle informatie op om de onderwijsbehoefte in beeld te hebben en te houden. Gedurende het jaar zijn er ook leerling besprekingen tussen IB-er en leerkracht om de onderwijsbehoeften te blijven monitoren en eventueel bij te stellen. Er wordt in ieder geval gekeken naar: · Observaties van de leerkracht(en). · Toetsopbrengsten (methode en niet-methode). · Gesprekken met de leerling en/of ouders · Informatie van leerling en ouders. · Eventuele overige onderzoeksgegevens. Bij het bepalen van de onderwijsbehoeften wordt er gekeken naar zowel stimulerende als belemmerende factoren. Op deze manier blijft de doorgaande lijn gewaarborgd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage van 43,75% presteert boven advies (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 6,25% onder advies presteert. Dit bevestigt zowel de kwaliteit van de advisering als de doorlopende ontwikkeling in het VO.
Sociale ontwikkeling
OBS Houtrust is een kleine, knusse openbare basisschool gelegen in de Haagse vogelwijk in een oase van groen. Door het vele groen voelt men de rust die hier heerst. Wij zijn van mening dat leerlingen zich veilig en prettig moeten voelen voordat ze tot leren komen. Daarom besteden wij veel aandacht aan het welbevinden en de betrokkenheid van onze leerlingen.
Respect en Eigenheid
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van de Houtrustschool voor sociale ontwikkeling?
De Houtrustschool stimuleert de persoonlijke groei van iedere leerling door middel van gedifferentieerd onderwijs, gebaseerd op Edi 2.0. Er wordt veel aandacht besteed aan taal, rekenen, lezen, cultuuronderwijs, muziek, creatieve vakken, sociaal-emotionele ontwikkeling en Engels.
Welke registratievormen gebruikt de Houtrustschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Houtrustschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Houtrustschool?
De Houtrustschool maakt gebruik van de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.