
Schoolweging
De schoolweging van Het Volle Leven is 25,41 , met een spreiding van 5,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het regionaal gemiddelde (96,6%). Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, waaronder het 'taalrijk rekenonderwijs' uit het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau (regionaal: 64,0%), ruim boven de inspectienorm van 53,8%. De focus op maatwerk, zoals beschreven in het ondersteuningsplan, draagt bij aan deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch georiënteerd: 22,1% vwo en 22,1% havo (regio: 18,6% en 16,1%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (14,7%) benadrukt de doorstroomfocus. Opvallend is 4,4% vmbo-b, wat lager is dan vergelijkbare scholen (5,5%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Volle Leven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 176.65 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen, maakt de school gebruik van de leerlingvolgsystemen ‘KIJK’ (groepen 1 en 2) en CITO Leerling in Beeld (groepen 3 tot en met 8). De toetsen van CITO zijn methodeonafhankelijke toetsen, die de ontwikkeling van de kernvakken van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en passen het onderwijsaanbod indien nodig aan om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling. De meetmomenten zijn in januari en juni. De resultaten zijn terug te vinden op het rapport en worden besproken tijdens de oudergesprekken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Vreedzame School. Dit is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. Wij leren de leerlingen 21ste -eeuwse vaardigheden te ontwikkelen, zodat zij op de toekomst worden voorbereid. Wij werken specifiek aan de volgende vaardigheden: samenwerken, communicatie, creatief en kritisch denken, burgerschapsvorming en karaktervorming. Dit doet de school aan de hand van een methode voor wereldoriëntatie. Daarnaast wordt elk schooljaar aan verschillende schoolbrede projecten gewerkt. LEES MINDER
veilig en verbonden
positief
democratisch
Wat is de werkwijze van Het Volle Leven voor sociale ontwikkeling?
Het Volle Leven maakt gebruik van 'De Vreedzame School', een methode die breed gedragen wordt door het team, ouders en kinderen. Thema's zoals elkaar helpen, aandacht, leren, trots zijn op jezelf, en respect voor verschillen staan centraal.
Welke registratievormen gebruikt Het Volle Leven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Volle Leven gebruikt 'Kijk!', de 'Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)' en 'Scholen met Succes' om de sociale ontwikkeling van leerlingen te volgen.