Het Lichtbaken
Georges Bizetstraat 21
2551 ZC Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
34.15
Spreiding
6.14

De schoolweging van Het Lichtbaken is 34,15 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.94% scoren vrijwel alle leerlingen op het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee ook het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.36%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 60.08% een score ver boven de signaleringswaarde van 36.3% voor het streefniveau. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 49.21%, wat duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviespatroon toont een tweedeling: 37.93% van de leerlingen krijgt vmbo-(g)t of hoger (tegen 45.4% landelijk), terwijl 10.35% praktijkgericht advies (vmbo-b/-k) volgt. Opvallend is het aandeel havo/vwo-adviezen (17.24%), wat lager ligt dan vergelijkbare scholen (10.93%). De school combineert zo praktische en theoretische routes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet LichtbakenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we opbrengstgericht. We ambiëren resultaten die voldoen aan de gestelde landelijke norm (door de inspectie als voldoende beoordeeld). Bij groep 8 streven we naar een voldoende eindniveau van de eindtoets. Het opbrengstgericht werken wordt ondersteund door het leerlingvolgsysteem. Bij de cyclisch terugkerende leerling- en groepsbesprekingen worden de resultaten van de IEP toetsen geanalyseerd. Als de gewenste resultaten niet zijn behaald, worden er interventies (op leerling- en/of groepsniveau) besproken tussen de intern begeleider en de leerkracht. Te denken valt hierbij aan het aanpassen van de differentiatie op de onderwijsbehoeften, het uitbreiden van methode-aanbod, andere instructie etc. Intern begeleiders waarborgen de afgesproken interventies door middel van klassenbezoeken of gesprekken met de leerkrachten. De leerkrachten registreren al hun bevindingen in ons leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van de kinderen komt een aantal keer per jaar tijdens groepsplanbesprekingen en de leerlingbespreking aan de orde. Bij deze leerlingenbesprekingen zijn de leerkrachten van de betreffende groep en de intern begeleider aanwezig. Van iedere leerling wordt een digitaal dossier bijgehouden. Daarin worden gegevens opgenomen over het gezin, de leerlingenbesprekingen, gesprekken met ouders, relevante onderzoeksgegevens, toets- en rapportgegevens van de verschillende jaren en onderwijsbehoeften. De intern begeleider houdt toezicht op het beheer van het dossier. Dit alles met zo hoog mogelijke opbrengsten als doel. We vinden het belangrijk dat de leerlingen presteren naar hun eigen mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend vervolgonderwijs. Dit betekent ook dat leerlingen met een specifieke behoefte zich ontwikkelen naar hun mogelijkheden. Naast het basisaanbod uit het schoolondersteuningsprofiel wordt er binnen de school (“los” van de arrangementen) veel extra ondersteuning gegeven. OPP’s kunnen hierbij het uitgangspunt zijn, maar ook onderdelen waarop kinderen (zonder OPP) uitvallen of verder in zijn. Binnen de school maken wij voor de ondersteuning gebruik van onderwijsassistenten en ambulante leerkrachten die kleine groepjes leerlingen begeleiden, leerlingen uit de hogere groepen die leerlingen uit de lagere groepen helpen en ondersteunende programma’s. Ook heeft IB hierin een ondersteunende en begeleidende rol. Zie verder het interne zorgplan van de school. Deze vindt u op de website van de school

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11.81% landelijk), terwijl 76% op advies presteert. De 24% boven advies weerspiegelt zorgvuldige advisering, mogelijk mede door de intensieve monitoring via IEP-toetsen en Drempelonderzoeken zoals beschreven in het schoolprotocol.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Wij gebruiken hiervoor IEP (hart en handen) en de methode de Vreedzame School. Ook voeren de leerkrachten kindgesprekken met de kinderen. Indien nodig kan ook schoolmaatschappelijk werk worden ingezet. Binnen de school is er een veilig, rustig en vertrouwd klimaat voor alle leerlingen. Iedereen moet zich veilig kunnen voelen, moet zichzelf kunnen zijn. Daarom willen we rekening houden met anderen en elkaar met respect tegemoet treden. Want iedereen moet elke dag met plezier naar school gaan en veel kunnen leren. Mocht er iets gebeuren, dan praten we dit altijd uit met de betrokkenen. Kinderen mogen het eerst onderling proberen en soms schiet een leerkracht te hulp om deze gesprekken te begeleiden. Drie begrippen zijn van groot belang: respect, verantwoordelijkheid en veiligheid. Respect voor elkaar en de omgeving, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen doen en laten, en veiligheid voor jezelf en de ander. LEES MINDER

Samenwerken

Conflicten oplossen

Zelfvertrouwen

Wat is de aanpak van Het Lichtbaken voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De kernwaarden van Het Lichtbaken zijn vertrouwen, veiligheid, verbinding en verantwoordelijkheid, welke worden nagestreefd door het team. De methode 'De Vreedzame School' sluit aan bij deze kernwaarden en is zichtbaar binnen de hele school.

Welke registratievormen gebruikt Het Lichtbaken om sociale opbrengsten te meten?

Het Lichtbaken gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten te meten: IEP: Hart en Handen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Het Lichtbaken?

Het Lichtbaken gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.