
Schoolweging
De schoolweging van Het Galjoen Den Haag is 39,29 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,14% behaalde het fundamenteel niveau scoort de school 8,3% hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit, zelfs in een omgeving met hogere onderwijsrisico's.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Galjoen overtreft de inspectienorm voor het streefniveau ruimschoots: 43,24% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 30,3%. Dit duidt op effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 39,29).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op theoretische leerwegen: 42,11% vmbo-(g)t/havo of hoger (vs. 37,84% regio). Praktijkonderwijsadvies (5,26%) ligt echter ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van hoge en lage adviezen correspondeert met de hoge spreiding in schoolweging (6,37).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Galjoen Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 174.48 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We maken na de toetsen altijd een analyse van de toetsen. Op basis van deze informatie kijken we naar onze onderwijsaanpak en stellen we die zo nodig bij. We voeren interventies uit op schoolniveau, op groepsniveau en bij individuele leerlingen. Met een goede aanpak op maat zorgen we ervoor dat alle leerlingen zo goed mogelijk tot leren komen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling stroomt onder advies door (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 48% boven het oorspronkelijke advies presteert. Dit uitzonderlijke resultaat weerspiegelt de nauwgezette advisering en mogelijk doorlopende begeleiding naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Alle gedrag is leren, al het leren is gedrag. Ons handelen is gericht op de ontwikkeling van onze leerlingen. Aansluitend bij de drie psychologische basisbehoeften (relatie, autonomie, competentie) spreken we onze waardering uit (belonen we goed gedrag), bieden we leerlingen kansen om het zelf of in samenwerking met medeleerlingen te doen, en zoeken we samen met leerlingen naar talenten.
sociale verbondenheid
verantwoordelijkheidsgevoel
democratisch denken
Wat is de werkwijze van Het Galjoen voor sociale ontwikkeling?
Ouders en leerkrachten van Het Galjoen hechten veel waarde aan een goede sfeer op school. De kernwaarden zijn in samenspraak met de oudergeleding van de medezeggenschapsraad opgesteld en vastgesteld omdat ouders en leerkrachten zich samen verantwoordelijk voelen voor de leerlingen. Het Galjoen ziet school als een plek waar het leven wordt geoefend. Democratisch denken, het gevoel van verantwoordelijkheid voor jezelf en voor anderen en sociale verbondenheid zijn belangrijke aspecten voor een open en inclusieve samenleving. Om hier vorm aan te geven wordt gewerkt aan de hand van de lesmethode de Vreedzame School. De Vreedzame School richt zich op sociale competentie en democratisch burgerschap. Om zicht te krijgen op de sociale competenties van leerlingen, het welbevinden en de beleving van sociale veiligheid wordt gebruik gemaakt van De Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL). Voor de signalering van onveilige situaties (pestgedrag) wordt de M5-methode gehanteerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Het Galjoen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Galjoen gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).