Ds. D.J. Karresschool

De resultaten van Ds. D.J. Karresschool in Den Haag

Current section: resultaten
Naarderstraat 170
2574 PK Den Haag

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Ds. D.J. Karresschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Ds. D.J. Karresschool

Schoolweging
33.6
Spreiding
5.74

De schoolweging van Ds. D.J. Karresschool is 33,60 , met een spreiding van 5,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Ds. D.J. Karresschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Ds. D.J. Karresschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

96,8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. Deze score onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (93,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 36,3%. Dit duidt op een sterke focus op kernvaardigheden, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Ds. D.J. Karresschool?

De schooladviezen tonen een nadruk op praktisch gerichte routes: 30,4% vmbo-kader of lager, tegen 15,6% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel havo/vwo-advies is 17,4%, lager dan het regionale gemiddelde van 29,8%. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1,01% bedraagt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDs. D.J. KarresschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We toetsen wat kinderen geleerd hebben. Dit doen we door 'methode-toetsen', maar ook twee keer per jaar met CITO. Dit noemen we de tussentijdse resultaten. Deze resultaten worden gebruikt om de leerontwikkeling van de kinderen te volgen en om ons onderwijsaanbod te evalueren. De tussenresultaten kunnen een aanleiding zijn om ons aanbod aan te passen aan de behoeften van de betreffende groep (en). Naar aanleiding van de tussenresultaten worden de groepsplannen opgesteld met daarin de gewenste vaardigheidsscores. In deze groepsplannen wordt ook beschreven hoe we dit gaan realiseren. Dit doen we vanaf groep 3 twee keer per schooljaar. Na de kerstvakantie en net voor de zomervakantie. We kijken zo of kinderen gegroeid zijn in hun leerontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van Ds. D.J. Karresschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

40% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,3% landelijk. Slechts 5% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Deze cijfers reflecteren mogelijk de voorzichtige advisering, gecombineerd met groeipotentieel bij leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Alleen in een veilige omgeving komt een kind tot leren. De leerkracht doet er toe en geeft het goede voorbeeld. Hij of zij ziet de leerlingen dagelijks en kijkt niet alleen naar leeropbrengsten, maar ook naar hoe het kind zich veilig en fijn voelt.

Veilig

Respect

Betrokken

Wat is de werkwijze van de Ds. D.J. Karresschool voor sociale ontwikkeling?

De Ds. D.J. Karresschool heeft in schooljaar 2022-2023 de methode 'De Vreedzame School' ingevoerd, een programma voor sociale competenties en democratisch burgerschap. De school- en klassenregels zijn gebaseerd op de uitgangspunten van De Vreedzame School. De school maakt gebruik van KIJK! in de onderbouw en Kindbegrip in de midden- en bovenbouw om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen te volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Ds. D.J. Karresschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Ds. D.J. Karresschool gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Ds. D.J. Karresschool?

De Ds. D.J. Karresschool gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.