
De resultaten van De Tweemaster in Den Haag
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van De Tweemaster
De schoolweging van De Tweemaster Den Haag is 37,02 , met een spreiding van 4,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past De Tweemaster bij jullie?
Ontdek hoe goed De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
89,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt een stevige basiskwaliteit, ondanks uitdagingen door een dalend leerlingenaantal.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
38,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de signaleringswaarde van 32,8% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie, waarbij de school zich richt op optimale ontwikkeling binnen mogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Tweemaster?
De schooladviezen tonen een tweespalt: enerzijds 5,6% praktijkonderwijs (vergeleken met 1,0% regionaal) en anderzijds 44,4% theoretische adviezen (vmbo-(g)t/havo/vwo). Het aandeel vwo-advies (11,1%) blijft wel achter bij het landelijk gemiddelde (18,6%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Tweemaster Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.23 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee maal per schooljaar, in januari en in juni, worden op school de toetsen uit LIB, begrijpend lezen, spelling, rekenen en technisch lezen afgenomen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen. Naast deze landelijk genormeerde toetsen worden ook periodiek methoden-gebonden toetsen afgenomen voor meerdere van deze vakgebieden. Daarnaast observeren de leerkrachten de leerlingen het gehele schooljaar tijdens het werken en leren op school in hun groep. Deze gegevens worden verzameld in ons leerlingvolgsysteem \"Leerling in Beeld\". Drie maal per schooljaar vinden er groeps- en leerlingenbesprekingen plaats tussen de medewerkers van het cluster en de Intern begeleider. Tijdens deze besprekingen worden alle toetsresultaten van de leerlingen besproken, inclusief de opbrengsten van de toetsen sociaal emotionele ontwikkeling, en worden afspraken gemaakt over de voortgang van het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen, zowel als groep, als voor specifieke leerlingen individueel. Twee maal per schooljaar presenteren de leerkrachten de leeropbrengsten van hun groep aan het het gehele schoolteam, tijdens een studiedag. Op deze wijze monitoren, evalueren en interpreteren wij de resultaten van alle leerlingen schoolbreed voor deze basisvakken en kunnen wij bespreken en besluiten waar we ons onderwijs moeten verbeteren en/of aanscherpen.
Zitten de oud-leerlingen van De Tweemaster in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 60% van de leerlingen boven het advies presteert (landelijk: 25,3%), terwijl niemand onder advies functioneert. Dit onderstreept de effectiviteit van de advisering en nazorg, zoals de uitgebreide gesprekken met ouders en het gebruik van onafhankelijke toetsen bij adviesbepaling.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. OBS De Tweemaster is een plek waar kinderen hun zelfvertrouwen, zelfkennis en sociaal gedrag positief kunnen ontwikkelen. De leerkrachten benaderen de kinderen positief en richten de aandacht op de sterke kanten. Door het positieve gedrag te benoemen, krijgt het kind een positief beeld van zichzelf en zal het zich daar naar gaan gedragen. Ouders en school trekken samen op (educatief partnerschap) om het gedrag van kinderen te bespreken, aan te pakken en eventueel aan te passen. De school probeert incidenten te voorkomen. Onze school hanteert de volgende drie kernwaarden: 1. Veiligheid 2. Respect 3. Verantwoordelijkheid De school- en klassenafspraken zijn gebaseerd op bovenstaande kernwaarden LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Tweemaster voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Tweemaster werkt met Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) om een veilige, positieve en sociale omgeving te creëren. SWPBS is een wetenschappelijk onderbouwde aanpak die zich richt op het stimuleren van gewenst gedrag en het creëren van een positief schoolklimaat. De kernwaarden van De Tweemaster zijn respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Op basis van deze kernwaarden worden gedragsverwachtingen geformuleerd voor verschillende ruimtes in de school. Goed gedrag wordt actief aangeleerd en systematisch beloond. Ongewenst gedrag wordt op een positieve manier omgebogen. Incidenten worden geregistreerd om inzicht te krijgen in situaties die minder goed lopen. De gegevens uit het beloningssysteem en de incidentenregistratie vormen de basis voor beslissingen over gedragsvraagstukken.
Welke registratievormen gebruikt De Tweemaster om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Tweemaster gebruikt Kijk!, Peiling sociale veiligheid van Scholen met succes, en Sociaal Emotionele Vragenlijst om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij De Tweemaster?
De Tweemaster gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Zippy's vrienden, Apple's vrienden, Een doos vol gevoelens en Aan de slag met meer veerkracht en zelfvertrouwen voor sociaal-emotioneel leren.