
De resultaten van De Tweemaster in Den Haag
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Tweemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Tweemaster bij jullie?
Ontdek hoe goed De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op De Tweemaster
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. De landelijke norm, vastgesteld door de onderwijsinspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde, een uniforme indicator voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool De Tweemaster streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. De resultaten worden gemeten via de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht, wat een objectieve meting van de basisvaardigheden biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestatie op De Tweemaster
Het streefniveau op Basisschool De Tweemaster duidt op een uitdagender leerdoel, dat verder gaat dan de basisvaardigheden. We moedigen onze leerlingen aan om ook dit hogere niveau te bereiken, wat bijdraagt aan hun verdere academische ontwikkeling. De onderwijsinspectie bepaalt per school een specifiek streefpercentage, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit gepersonaliseerde streefpercentage dient als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, en we zetten ons actief in om dit doel te realiseren voor onze leerlingen in Den Haag.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Tweemaster?
Ontdek hoe Basisschool De Tweemaster in Den Haag het schooladvies voor haar leerlingen bepaalt. Aan het einde van groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies, samengesteld door het onderwijsteam, de directie en de intern begeleider. Factoren zoals werkhouding, huiswerkhouding, gedrag en resultaten uit het leerlingvolgsysteem vanaf groep 6 spelen een cruciale rol. Dit advies wordt samen met de ouders en de leerling besproken, inclusief de mogelijkheden voor verbetering in groep 8. In groep 8 vindt de NIO- of Adito-intelligentietest plaats, gevolgd door Cito-toetsen voor begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling. Met deze resultaten, gecombineerd met de eerdere observaties, wordt het definitieve schooladvies bepaald en besproken voor de kerstvakantie. Dit definitieve advies helpt ouders en leerlingen bij het kiezen van een passende vervolgopleiding in het voortgezet onderwijs. Na de kerstvakantie opent de aanmeldingsprocedure, waarbij wij u volledig begeleiden. De doorstroomtoets van Cito in februari kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies. Indien de resultaten van de eindtoets lager uitvallen dan het schooladvies, wordt het advies aangepast, tenzij de school van mening is dat dit niet in het belang van de leerling is. In dat geval geven wij een duidelijke onderbouwing.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Tweemaster
Op OBS De Tweemaster staat het sociaal-emotionele welzijn van onze 75 leerlingen centraal. Een positief zelfbeeld en sterke sociale vaardigheden zijn essentieel voor een succesvolle schoolcarrière. Onze ervaren leerkrachten creëren een stimulerende omgeving waarin kinderen zich veilig voelen om hun zelfvertrouwen, zelfkennis en sociale gedrag te ontwikkelen. Door positief gedrag te erkennen en te benoemen, moedigen we leerlingen aan om hun beste zelf te zijn. Wij geloven in een sterke samenwerking met ouders als educatieve partners. Samen bespreken en bevorderen we positief gedrag, met als doel een harmonieuze schoolomgeving te waarborgen en eventuele uitdagingen proactief aan te pakken. Onze school werkt vanuit drie kernwaarden die de basis vormen voor al onze afspraken: Veiligheid, Respect en Verantwoordelijkheid. Deze waarden integreren we in ons dagelijks onderwijs en schoolbeleid.
Veiligheid bevorderen voor alle leerlingen
Respect tonen voor elkaar en de omgeving
Verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en leerproces
Hoe bevordert De Tweemaster positieve sociale ontwikkeling bij leerlingen?
OBS De Tweemaster hanteert de School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) methodiek om een veilige en positieve leeromgeving te creëren. SWPBS is een bewezen aanpak die zich richt op het stimuleren van gewenst gedrag en het bevorderen van een positief schoolklimaat. Door duidelijk te zijn over gedragsverwachtingen, deze actief aan te leren en gewenst gedrag systematisch te belonen, leren leerlingen effectief omgaan met zichzelf en anderen. Dit programma wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek en wordt wereldwijd succesvol toegepast. Alle teamleden werken volgens dezelfde PBS-principes, wat zorgt voor consistentie in de aanpak. We formuleren gedragsverwachtingen op basis van onze kernwaarden: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Deze verwachtingen worden actief aangeleerd en herhaald in alle schoolse ruimtes. PBS helpt ons om goed gedrag te erkennen en ongewenst gedrag constructief om te buigen. Onze school maakt gebruik van beloningsmunten, inclusief groepsbeloningen, om positieve prestaties te stimuleren. Incidenten worden geregistreerd om proactief te kunnen handelen en ons beleid continu te verbeteren.
Welke registratiemethoden gebruikt De Tweemaster voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Voor het in kaart brengen van sociale ontwikkeling en welzijn, maakt Basisschool De Tweemaster gebruik van diverse registratiemethoden, waaronder:
- Kijk!
- Peiling sociale veiligheid van Scholen met succes
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Tweemaster?
Op Basisschool De Tweemaster zetten we diverse methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen en de veerkracht van onze leerlingen te vergroten. Onze aanpak omvat:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
- Zippy's vrienden
- Apple's vrienden
- Een doos vol gevoelens
- Aan de slag met meer veerkracht en zelfvertrouwen
Inspectierapport Basisschool De Tweemaster: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Tweemaster, een bruisende basisschool in Den Haag, streeft naar uitmuntend onderwijs voor alle leerlingen. Met een toegewijd team van leerkrachten en een warme schoolomgeving, bieden we een veilige plek waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij geloven in een brede ontwikkeling, waarbij niet alleen de cognitieve vaardigheden, maar ook de sociale en emotionele groei centraal staan. De schoolomgeving is ontworpen om leren leuk en uitdagend te maken, met aandacht voor individuele leerbehoeften. Transparantie over onze onderwijskwaliteit is belangrijk. Daarom delen we graag de bevindingen van de onderwijsinspectie. Hier vindt u directe links naar de officiële rapporten, zodat u een compleet beeld krijgt van onze school.