
Schoolweging
De schoolweging van De Gantel is 28,96 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, overtreft De Gantel zowel de landelijke norm (85%) als vergelijkbare scholen (96,37%). Dit toont een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke academische focus: 21,05% vwo-advies (vs. 18,61% regionaal) en 17,54% gecombineerd havo/vwo-advies. Tegelijk valt 3,51% vmbo-b-advies op, iets boven het lokaal gemiddelde (2,5%), passend bij de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Gantel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.39 | 174.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op groepsniveau doorloopt de leraar twee keer per schooljaar de cyclus handelingsgericht werken. De eerste cyclus loopt van augustus tot januari, de tweede cyclus loopt van februari tot juni/juli. Beide fasen worden afgesloten met de afname van Cito-toetsen. Halverwege elke cyclus vindt een tussentijdse evaluatie plaats. De cyclus bevat de volgende zes fasen: Evalueren van het vorig groepsplan en verzamelen van leerling-gegevens m.b.v. het kwaliteitsanalyseformulier (analyse cito-toetsen, methodegebonden toetsen, observaties, gemaakt werk, overige gegevens) . Op grond van deze gegevens wordt een nieuw groepsoverzicht gemaakt of een bestaand groepsoverzicht bijgewerkt. We verzamelen de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Wat zijn de pedagogisch-didactische behoeften van de leerling? Welke informatie is nodig om deze informatie vast te kunnen stellen? Op basis van een duidelijke vraag verzamelt de leraar of Intern Begeleider deze informatie. We groeperen leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften in een subgroep. Wij kiezen voor 3 aanpakken: aanpak 1 (sub, verlengde instructie), aanpak 2 (basis), aanpak 3 (up-groep, compact en verrijkt). Kinderen met een (tijdelijk) individueel handelingsplan of een eigen leerlijn maken zoveel mogelijk deel uit van de sub groep, maar zij worden daarin apart benoemd en hebben een eigen ontwikkelingsperspectief. Op basis van de doelen die de leraar wil bereiken en de onderwijsbehoeften van de leerlingen ontwerpt hij (eventueel samen met de intern begeleider) een onderwijsaanbod voor de hele groep bestaande uit 3 aanpakken. Het groepsplan beschrijft hoe de leraar de komende periode met de verschillen in de groep zal omgaan. De leraar voert de plannen uit en doet een tussentijdse evaluatie: op basis van zijn dagelijkse observaties en reflecties past hij de plannen zo nodig aan, eventueel na overleg met de intern begeleider. Elke cyclus wordt afgerond met een groepsbespreking waarin de groepsleraar in overleg met de intern begeleider de afgelopen periode bespreekt, analyseert en doelen stelt voor de volgende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
31,43% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 11,43% onder advies zit. Dit lage percentage onderadvisering onderstreept de zorgvuldige overdracht naar het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontwikkelt zich op vele fronten. Bij de ontwikkeling van een kind tot volwaardig wereldburger is onder andere de sociaal emotionele ontwikkeling van groot belang. Als school besteden wij hier dan ook structureel aandacht aan. Onze rol als school is het mede opvoeden van onze leerlingen en het mede aanleren van sociale vaardigheden.
sociale vaardigheden
brede ontwikkeling
volwaardig wereldburger
Wat is de aanpak van De Gantel voor sociale ontwikkeling?
De Gantel leert sociale vaardigheden aan met de sociaal-emotionele methode ‘KWINK’, afgestemd op leeftijd en ontwikkeling. Een positieve benadering, de waarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid, en zichtbare schoolregels spelen een belangrijke rol. De ontwikkeling wordt gemonitord met het leerlingvolgsysteem ‘ZIEN’.
Welke registratievormen gebruikt De Gantel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Gantel gebruikt ‘ZIEN’ om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Gantel?
De Gantel gebruikt de methode ‘Kwink’ voor sociaal-emotioneel leren.