
Schoolweging
De schoolweging van Helen Parkhurst Den Haag is 33,32 , met een spreiding van 7,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.0% scoort de school uitstekend op het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (93.9%). Dit benadrukt de brede basiskwaliteit voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 53.7% ruimschoots behaald (signaleringswaarde 38.7). Dit ligt 3.5%-punt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50.2%), wat duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 46.67% praktisch/theoretische VMBO-adviezen (i.v.m. complexe populatie) tegenover 33.33% HAVO/VWO-adviezen. Opvallend is het hoge percentage HAVO-advies (20% vs. 16.1% regio), terwijl VWO-advies (10%) iets onder het regionaal gemiddelde (18.6%) blijft. De combinatie van 16.67% VMBO-basis en 6.67% praktijkgericht advies reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Helen Parkhurst Den Haag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 174.33 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 44.4% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25.3% landelijk), terwijl géén enkele leerling onder advies uitkomt (0% vs. 11.8% gemiddeld). Dit bevestigt het hoge vertrouwen in het adviesproces en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.