
Schoolweging
De schoolweging van Waalse Louise de Coligny is 34,40 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee ook 4,3 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (93,3%), wat aansluit bij hun focus op basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 61,9% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit is 12,7 procentpunt hoger dan het vergelijkingspercentage (49,2%), wat wijst op effectieve differentiatie in het reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 26,7% havo en 26,7% vwo (samen 53,4%), ver boven de regio (16,1% havo + 18,6% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (6,7% vmbo-b/k versus 5,5% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie en hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Waalse Louise de Coligny | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.96 | 175.23 | 173 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41,7% van de leerlingen presteert boven hun advies – bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 8,3% zit onder advies, wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies onderstreept. Deze cijfers reflecteren mogelijk de intensieve mentorprogramma’s die worden genoemd in het schoolbeleid.