Basisschool De Bras
Oeverwallaan 104
2498 BZ Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
23.81
Spreiding
5.41

De schoolweging van De Bras is 23,81 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,9% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school demonstreert hiermee een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit reflecteert de focus op maatwerk en talentontwikkeling zoals beschreven in het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school profileert zich met een sterke theoretische focus: 37,3% vwo-advies tegen 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde havo/vwo-adviezen (17,7%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Praktijkonderwijs blijft met 2% beperkt, in lijn met het landelijk gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BrasGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussentijdse resultaten worden gevolgd via de methodetoetsen rekenen, dictees en gemaakte producten. Presentaties waarin kinderen vertellen en laten zien wat zij geleerd hebben geven meer informatie dan een schriftelijke toets. Verder wordt het leerlingvolgsysteem DIA en CITO ingezet om de leerontwikkeling van kinderen te monitoren met. Indien de toetsen uitwijzen dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, dan wordt dit besproken met de intern begeleider en vakcoördinator. Als verlengde instructie onvoldoende blijkt te werken, dan kan tijdelijk ondersteuning buiten de groep worden geboden voor basisvakken door de coördinator die zich gespecialiseerd heeft op het betreffende vakgebied. Slechts in enkele gevallen zal deze begeleiding leiden tot een diagnose (bv. dyslexie) of een eigen leerlijn. Het vastleggen van leerbewijs d.m.v. beeldmateriaal (welke ook wordt gepresenteerd tijdens het portfoliogesprek) gebeurt met Bordfolio. Tot slot wordt Looqin ingezet om aantekeningen vast te leggen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Deze tool wordt eveneens ingezet om de betrokkenheid, competenties, prestaties en het welbevinden van leerlingen te monitoren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. De school scoort bovengemiddeld met 70% leerlingen op adviesniveau. Deze resultaten ondersteunen de effectiviteit van de gezamenlijke advisering door mentoren en IB'er, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

We willen dat ieder kind zich prettig voelt op school en als volwassene kan terugkijken op een fijne, veilige basisschooltijd. Iedereen heeft hier een bijdrage aan te leveren in en rond de school. We vinden het bouwen en onderhouden van een goede relatie het uitgangspunt van ons fundament. Kinderen, ouders en mentoren moeten zich vrij voelen om zichzelf te zijn, vragen te stellen en zich kwetsbaar op te stellen. Alleen vanuit echt contact kun je elkaar zien en begrijpen. Onze kinderen leren: - samenwerken - begrip voor elkaar te hebben - elkaar te bevragen - zorg te dragen voor zichzelf en een ander - verantwoordelijkheid te nemen Door regelmatig groepsdoorbrekende activiteiten te organiseren, o.a. door maatjesdagen, themaweken en tutorlezen, leren de kinderen elkaar allemaal kennen. We vormen met elkaar een minimaatschappij. LEES MINDER

samen leren

zorg voor elkaar

samenwerken

Wat is de werkwijze van Basisschool De Bras voor sociale ontwikkeling?

De Bras moet je voelen. Dat merk je zodra je binnenstapt. De veiligheidsmetingen van Looqin2u tonen aan dat de kinderen zich veilig en gezien voelen op De Bras. Wanneer de school merkt dat een kind zich niet prettig voelt, werken ze samen met de ouders om dat te veranderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Bras om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Bras gebruikt Looqin2U om sociale opbrengsten in kaart te brengen.