
Schoolweging
De schoolweging van De Kameleon Den Dolder is 24,95 , met een spreiding van 7,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.4% score overtreft De Kameleon ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school behoort hiermee tot de top 30% van Nederland op taalvaardigheid. Het 'begrijpend lezen met actuele thema's'-programma uit het schoolplan blijkt hier succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56.2%. Dit reflecteert de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs dat sinds 2019 wordt ingezet. Landelijk scoort 66.9% op dit niveau, wat De Kameleon positioneert als licht ondergemiddeld ten opzichte van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel springt in het oog: 91.7% van de adviezen is onbekend, een opvallend hoog percentage vergeleken met 2.1% bij vergelijkbare scholen. Van de bekende adviezen bestaat 8.3% uit havo/vwo en vwo, tegenover 45.6% regionaal. De school geeft aan te werken aan een transparanter adviesproces volgens het recente kwaliteitsrapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kameleon Den Dolder | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Voor de tussentijdse resultaten gebruiken wij de IEP midden en eindtoetsen vanaf groep 3. Voor de leerlingen van groep 1-2 gebruiken wij de leerlijnen en doelen vanuit ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. De toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd. De intern begeleider gebruikt de analyse van de leerkrachten tijdens de groeps- en schoolbesprekingen. De resultaten worden gebruikt om te komen tot een diepgaande analyse, waarbij vanuit een didactisch midden, nieuwe doelen en plannen worden gesteld waarin we het aanbod afstemmen op alle leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.6% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 32.1% boven verwachting presteert. Deze cijfers onderstrepen het effect van de individuele ontwikkelplannen en de nauwe samenwerking met middelbare scholen. De 'warme overdracht'-procedure wordt expliciet vermeld in het zorgplan 2023.
Sociale ontwikkeling
Onze school werkt vanuit de methodiek De Vreedzame School aan de sociaal emotionele ontwikkeling van elk individueel kind. De Vreedzame School is meer dan een lesmethode: Het is een visie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. Dat leren ze o.a. tijdens het werken in klassen- en/of schoolcommissies. De school fungeert zo als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. We monitoren de sociale veiligheid met het volgsysteem van de IEP; hoofd, hart en handen. Tevens wordt elk jaar in groep 6 t/m 8 de leerling enquête afgenomen. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. LEES MINDER
Respect voor elkaar
Samenwerken en Verwondering
Openheid en Betrokkenheid
Wat is de werkwijze van De Kameleon voor sociale ontwikkeling?
De Kameleon is een Vreedzame School. De Vreedzame School leert kinderen op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier beslissingen te nemen, constructief conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap, en open te staan voor verschillen tussen mensen. Het programma creëert een positief sociaal en moreel klimaat.
Welke registratievormen gebruikt De Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Kameleon gebruikt IEP - hoofd, hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.