Protestant Christelijke Basisschool De Fontein
Emmalaan 47
1791 AT Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
32.99
Spreiding
6.52

De schoolweging van De Fontein Den Burg is 32,99 , met een spreiding van 6,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,7% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit stabiele resultaat onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

51,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41,2%. Dit toont aan dat de school ondanks complexere omstandigheden (schoolweging 32,99) hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 56,5% vmbo-advies (b/k/gt) tegenover 43,5% havo/vwo. Dit reflecteert zowel de complexe populatie (hoge schoolweging) als ambitie: het percentage havo/vwo-advies ligt 12% boven vergelijkbare scholen. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit landelijk 1,01% is.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein Den BurgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Fontein kijken we, zo breed mogelijk, naar de gehele ontwikkeling van het kind. De kinderen worden gevolgd door middel van observaties in de groep, methodetoetsen en het IEP- leerlingvolgsysteem. IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel. Dit houdt in dat deze toetsen meer inzicht geven in de kennis en vaardigheden van de leerlingen op een breder gebied. Er wordt naast de cognitieve vaardigheden (Hoofd), ook gekeken naar creatief vermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak (Hart en Handen). De individuele groei van de leerling, ten opzichte van het vorige meetmoment, wordt hierbij meetbaar en zichtbaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

37,5% van de leerlingen presteert boven advies - significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 16,7% zit onder advies, wat de betrouwbaarheid van de adviezen onderstreept. Deze cijfers passen bij het intensieve adviestraject met voorlopige gesprekken vanaf groep 7.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen die bij ons naar school gaan, kunnen en willen werken in een goede sfeer en met begrip voor elkaars mogelijkheden. Daarom werken we op De Fontein voortdurend aan een klimaat van onderlinge verdraagzaamheid. Positieve benadering van anderen wordt voorgeleefd en gestimuleerd. We gebruiken hiervoor het door het Nederlandse Jeugdinstituut goedgekeurde anti-pestprogramma van Vreedzaam. Zie hiervoor hoofdstuk 3.2 over veiligheid. Burgerschapsvorming is geen apart schoolvak, maar maakt deel uit van het Pedagogisch klimaat. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap èn daar, actief, een bijdrage aan te leveren. Ook als ‘kleine burger’ moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling van burgerschap is opgenomen in het lesaanbod voor de groepen 1 t/m 8. Binnen onze lessen levensbeschouwelijke identiteit en wereldoriëntatie is hier aandacht voor. Deze onderdelen worden aangevuld met TV-lessen van schooltelevisie: Koekeloere, Huisje Boompje Beestje, Nieuws uit de natuur en TV-weekjournaal. Daarnaast gebruiken wij het anti-pestprogramma Vreedzaam, die tevens aandacht besteedt aan burgerschapsvorming. De Fontein heeft een monument geadopteerd ter na gedachtenis van oorlogsslachtoffers. Leerlingen van groep 8 worden betrokken bij de activiteiten rondom het monument. LEES MINDER

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Samen

Wat is de werkwijze van Protestant Christelijke Basisschool De Fontein voor sociale ontwikkeling?

Protestant Christelijke Basisschool De Fontein hanteert drie basiswaarden, de 'kapstokregels', om gewenst gedrag te stimuleren: 'Voor groot en klein zullen we aardig zijn', 'We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen' en 'De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet'. Naast 'Vreedzaam' en de kapstokregels maakt de school gebruik van Vensters, een onafhankelijke toets voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestant Christelijke Basisschool De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestant Christelijke Basisschool De Fontein gebruikt IEP hart en handen en PO Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestant Christelijke Basisschool De Fontein?

Protestant Christelijke Basisschool De Fontein gebruikt de methode 'Vreedzaam' voor sociaal-emotioneel leren.