Dr J P Thijsseschool
Emmalaan 47
1791 AT Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
30.14
Spreiding
7.59

De schoolweging van Dr. J P Thijsseschool is 30,14 , met een spreiding van 7,59 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, iets onder het vergelijkingscijfer (95,7%) maar ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, ondanks de uitdagingen door krimp.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, tegen 57,3% bij vergelijkbare scholen. Dit ligt wel ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt hierbij te helpen, vooral voor leerlingen met een complexere achtergrond.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft opvallend vaak hogere adviezen: 33,3% havo en 33,3% vwo (vs. 16,1% havo en 18,6% vwo bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt niet voor, terwijl dit regionaal 1% is. De combinatie van kleine klassen en intensieve begeleiding lijkt kansen te bieden voor ambitieuze doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDr. J P ThijsseschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Thijsseschool kijken we, zo breed mogelijk, naar de gehele ontwikkeling van het kind. De kinderen worden gevolgd door middel van observaties in de groep, methodetoetsen en het IEP- leerlingvolgsysteem. IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel. Dit houdt in dat deze toetsen meer inzicht geven in de kennis en vaardigheden van de leerlingen op een breder gebied. Er wordt naast de cognitieve vaardigheden (Hoofd), ook gekeken naar creatief vermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak (Hart en Handen). De individuele groei van de leerling, ten opzichte van het vorige meetmoment, wordt hierbij meetbaar en zichtbaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat aansluit bij het landelijk gemiddelde. Opvallend is dat 11,1% boven advies presteert (landelijk 25,3%), mogelijk door zorgvuldige advisering. De school hanteert een 'tweelaags adviesmodel' met tussentijdse monitoring, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Op de Jac. P. Thijsseschool mag je jezelf zijn, zeggen wat je vindt en wat je gelooft. Wij geloven dat je op deze manier van elkaar leert. Op de Thijsseschool ontwikkelen kinderen zich tot nieuwsgierige, zelfstandige, zelfbewuste en zelfverzekerde jongeren in veilige groepen. Wij zijn als mens allemaal gelijk en hebben ieder onze unieke talenten. Wij bieden ruimte voor talentontwikkeling in het thematisch onderwijs op de middagen. 's Morgens is onze aandacht gericht op het aanleren van basisvaardigheden op het gebied van rekenen en taal. Burgerschapsvorming is geen apart schoolvak, maar maakt deel uit van het Pedagogisch klimaat. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap èn daar, actief, een bijdrage aan te leveren. Ook als ‘kleine burger’ moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling van burgerschap is opgenomen in het lesaanbod voor de groepen 1 t/m 8. Binnen onze lessen levensbeschouwelijke identiteit en wereldoriëntatie is hier aandacht voor. Deze onderdelen worden aangevuld met TV-lessen van schooltelevisie: Koekeloere, Huisje Boompje Beestje en het Ochtendjournaal. Daarnaast gebruiken wij Kwink, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en deze besteedt tevens aandacht aan burgerschapsvorming. De Thijsseschool heeft een monument geadopteerd ter na gedachtenis van oorlogsslachtoffers. Leerlingen van groep 8 worden betrokken bij de activiteiten rondom het monument. LEES MINDER

zelfstandig

zelfbewust

zelfverzekerd

Wat is de werkwijze van de Dr J P Thijsseschool voor sociale ontwikkeling?

De Dr J P Thijsseschool wil leerlingen laten opgroeien tot nieuwsgierige, zelfstandige, zelfbewuste en zelfverzekerde jongeren. De school werkt aan deze ontwikkeling met de methode KWINK, waarbij sociaal-emotionele vaardigheden, een veilige groepssfeer en een pest-vrije groep centraal staan.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Dr J P Thijsseschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dr J P Thijsseschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP hart en handen, PO vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Dr J P Thijsseschool?

De Dr J P Thijsseschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.