
Schoolweging
De schoolweging van Aan de Oosterplas is 27,48 , met een spreiding van 7,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aan de Oosterplas | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Montessorikindcentrum Aan de Oosterplas werkt met een leerlingvolgsysteem waarin methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen worden verwerkt, naast de observaties van de leerkracht. Als methode onafhankelijke toets nemen wij het IEP-LVS af. Na afname van de methode onafhankelijke toets wordt een analyse gemaakt door de groepsleerkracht, waarbij het resultaat wordt vergeleken met de methodetoetsen en de observaties van de leerkracht. De leerkracht verwerkt deze resultaten in een groepsplan. Ook voor de individuele kinderen die op onderdelen uitvallen wordt een plan gemaakt. Dit wordt besproken in een bouwoverleg, waarbij ook de kwaliteitscoördinator aanwezig is. In dit overleg worden de resultaten van de kinderen uit de hele bouw vergeleken om conclusies te trekken over eventuele aanpassingen in de aanbieding van de lesstof of het bijstellen van doelen. De kwaliteitscoördinator bespreekt de opbrengsten van deze bouwoverleggen met de directeur. Eventueel worden er, indien nodig, afspraken gemaakt over veranderingen in aanpak, opstarten verbeter/ontwikkeltrajecten met eventueel externe ondersteuning. Resultaten en opbrengsten worden tweemaal per jaar besproken met de kwaliteitsmanager van ATO. De tussen- en eindresultaten zijn voor de school dus vooral van belang om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Aan de hand van de resultaten worden, als dat nodig is, aanpassingen gedaan in het onderwijsaanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Visie op sociale opbrengsten Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties vaardig, aardig en waardig te kunnen omgaan met anderen en bij te dragen aan de samenleving. We hebben hierbij grondwetregels, passend bij de kernwaarden van onze school en de uitgangspunten van de Vreedzame School: 1. Iedereen is welkom; 2. Iedereen is anders; 3. Wij zorgen voor onszelf, elkaar en de omgeving; 4. Wij houden rekening met elkaar in woord en gedrag; 5. We zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt; 6. Iedereen kan met plezier ontwikkelen; 7. Wat ik zelf kan, doe ik zelf. Met de inzet van de methode Vreedzame School willen we binnen ons Montessorikindcentrum actief werken aan de sociale competenties en burgerschap. De kinderen leren dat zij zelf een aandeel leveren aan onze school als gemeenschap. Dit draagt tevens bij aan de burgerschapsvorming van onze leerlingen, doordat zij leren wat de basisvoorwaarden van onze samenleving zijn en dat zij hier respect voor hebben. Dit zie je bijvoorbeeld terug in groepsvergaderingen en in onze mediatoren uit de bovenbouw, die toezicht houden en ruzies oplossen tijdens het buitenspelen van de onder- en middenbouw. We vinden kennis, houding en vaardigheden belangrijk. We leren van én met elkaar. Kinderen mogen hun talenten ontdekken en ontwikkelen. We hebben oog voor wat een kind nodig heeft om te groeien. Daarbij horen ook het leren kennen van jezelf, het vertrouwen op jezelf en vertrouwen hebben in anderen. Omdat montessorionderwijs gaat over onderwijs en opvoeding, vinden wij de ontwikkeling van sociale competenties minstens zo belangrijk als het leren van lezen, rekenen en taal. Daarom hebben we een scala aan mogelijkheden om deze te ontwikkelen. We werken met een jaarprogramma, waarin vijf thema's centraal staan. Deze zijn overeenkomstig de fases van groepsvorming; forming, norming, storing, performing en adjourning. Naast de activiteiten die passen bij die fasen hebben wij nog allerlei activiteiten toegevoegd gericht op bijvoorbeeld mindset, coöperatief werken, WIsH- en Rots en Watertraining (gericht op weerbaarheid) en activiteiten uit de Vreedzame School. We gebruiken sociaal emotionele leerlingvolgsystemen, als meet- en observatie instrument om de leerkracht te helpen bij het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind. Elk jaar nemen we bij de kinderen van groep 6, 7 en 8 een vragenlijst af om de sociale veiligheid op onze school te meten. De resultaten zijn te vinden op de website Scholen op de kaart LEES MINDER
leren & groeien
binnen & buiten
open & duidelijk
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Burgerschapseducatie Sinds 1 augustus 2021 is de Wet Primair Onderwijs aangescherpt ten aanzien van burgerschap. Deze aangescherpte wet op burgerschap introduceert de begrippen ‘doelgericht’ en ‘herkenbaar’. Scholen moeten een heldere visie op burgerschap ontwikkelen en inzichtelijk maken hoe deze samenhangt met het schoolbeleid. De visie maakt helder wat de school onder burgerschap verstaat en wil bereiken. Bij ATO-Scholenkring willen we dat kinderen kunnen opgroeien als veerkrachtige, gelukkige wereldburgers die vol zelfvertrouwen en met oog voor de ander in de maatschappij staan. We hebben aandacht voor de ontwikkeling van basisvaardigheden en kwaliteiten, maar ook voor ieders rol in de samenleving. Daarom dagen we kinderen uit om nieuwsgierig te zijn en zich respectvol te gedragen naar zichzelf en de ander. We leren hun te (blijven) leren, te reflecteren op zichzelf en om te gaan met veranderingen. Op deze wijze wil ATO-Scholenkring ieder kind uit ’s-Hertogenbosch en omgeving gelijke kansen en goed onderwijs bieden. De visie van ATO-Scholenkring op burgerschapseducatie is gebaseerd op de theorie van Biesta. Verwerven van kennis, vaardigheden en competenties om te kunnen participeren (kwalificatie). Ieder kindcentrum binnen ATO-Scholenkring richt zicht op het verwerven van kennis, competenties en vaardigheden die je nodig hebt om te leven. Daarbij houden we rekening met de verschillende karakters, talenten, behoeften en leervragen van kinderen en sluit de begeleiding aan bij het individuele kind. Deel uitmaken van een groter geheel en ingewijd worden in waarden en normen (socialisatie). Wij bieden kinderen mogelijkheden om zich breed te ontwikkelen. Zij verwerven naast kennis over de basiswaarden allerlei andere competenties en vaardigheden, zoals sociale, morele, emotionele, motorische, communicatieve en creatieve competenties. Door naar het kindcentrum te gaan, leren kinderen deel te worden van tradities en gemeenschappen (socialisatie). De kinderen leren zich te verhouden tot die tradities en mogen daar ook nieuwsgierig en kritisch over zijn. Omdat we kinderen willen opleiden tot actieve burgers, besteden we expliciet aandacht aan (wereld)burgerschapscompetenties en internationalisering. Ontwikkelen van een eigen identiteit en uniciteit (subjectivatie) De dagelijkse praktijk heeft invloed op het kind zelf, op het individu. Daarom besteden wij veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling, aan het ontdekken van: Wie ben ik? Hoe gedraag ik mij ten opzichte van anderen, naar dieren, naar de omgeving en naar de wereld? We leren kinderen een zelfkritische houding aan te nemen en we leren ze te reflecteren. Eigenheid, jezelf durven zijn, vinden wij bij ATO-Scholenkring heel belangrijk. Daarbij geven we kinderen de vrijheid om ook eigen keuzes te maken. Kortom binnen ATO-Scholenkring wordt burgerschap niet als een apart vak gezien, maar geïntegreerd aangeboden binnen andere vakgebieden. Alles wat we doen raakt namelijk de rol van ons als burger, dat geldt uiteraard ook voor kinderen. De schoolse omgeving wordt daarom gezien als oefenplaats waarbij kinderen én volwassenen respectvol (leren) omgaan met de anderen. Dat betreft vaardigheden als communiceren, samenwerken en deelnemen aan besluitvormingsprocessen. We laten ze dan ook kennis maken met de democratische rechtstaat en bereiden ze voor op hun rol in de maatschappij.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien Bosos voor de kleutergroepen