L.W. Beekmanschool
Van der Does de Willeboissingel 14
5211 CC Den Haag

Schoolweging

Schoolweging
23.13
Spreiding
5.84

De schoolweging van L.W. Beekmanschool is 23,13 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91.0% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Desondanks ligt dit percentage onder het vergelijkingsgemiddelde van 97.7%, wat wijst op aanvullende aandacht voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58.9% ligt. Toch scoort de school lager dan vergelijkbare instellingen (67.7%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school toont een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 33.3% van de leerlingen krijgt een vwo-advies (vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is 12.7% van de adviezen vmbo-k, wat lager is dan het regionale gemiddelde (9.17%). De combinatie van havo/vwo-adviezen (25.4%) benadrukt een academische insteek.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsL.W. BeekmanschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussen- en eindresultaten worden gemeten met behulp van de toetsen van CITO, afgenomen in januari en juni. Dit gebeurt in de groepen 3 t/m 8 voor de vakgebieden rekenen, technisch en begrijpend lezen, studievaardigheden en spelling. Met de CITO-toetsen meten we de algemene vaardigheid op een bepaald vakgebied. Door het afnemen van deze toetsen krijgen wij een goed beeld van de ontwikkeling van iedere leerling, groep en school. Komend schooljaar zijn wij van plan over te stappen op de vernieuwde versies van de CITO-toetsen ('Leerling in Beeld'), welke in meerdere opzichten een verbetering van vorige versies zijn. In de groepen 1-2 maken we gebruik van het observatie-instrument HOREB. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we 'Zien'. In groep 8 wordt in april de CET (Centrale Eindtoets) afgenomen. De resultaten van de kinderen worden op kindniveau, groepsniveau en schoolniveau geëvalueerd en geanalyseerd. Deze worden tijdens zgn. groepsbesprekingen en met het MT besproken. Extra ondersteuning. In sommige gevallen hebben kinderen gedurende korte of langere tijd extra aandacht nodig. Het gaat dan om kinderen met leer-, gedrags- of motorische problemen. Het is een belangrijke taak van de school om deze problemen te signaleren en daar aandacht aan te besteden. We noemen dat zorgverbreding. Als de eerste zorg niet voldoende is, stelt de leerkracht een handelingsplan op. Dit plan van aanpak wordt met de ouders besproken zodat zij op de hoogte zijn van de begeleiding van hun kind. Mocht deze begeleiding niet leiden tot de gewenste resultaten dan kan de school het zorgteam of het SWV De Meierij PO informeren/consulteren. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders, dus nooit zonder toestemming. Overigens dient hier niet alleen gedacht te worden aan leerlingen die meer hulp en ondersteuning nodig hebben, omdat zij moeite hebben met de lesstof. Er zijn ook kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging. Wij zijn voor deze meer begaafde kinderen een beleid aan het ontwikkelen, omdat zij even goed behoefte hebben aan extra ondersteuning. Ontwikkelingsperspectief. Mocht de extra ondersteuning, zoals beschreven in een handelingsplan, niet voldoende zijn en heeft de leerling een flinke achterstand oplopen, dan kan een individuele leerlijn noodzakelijk zijn. Dit is bedoeld voor kinderen waarvan vastgesteld wordt dat voor hen voor één of meerdere vakgebieden het eindniveau groep 8 niet haalbaar is. Deze kinderen hebben structureel achterblijvende leerprestaties. Voor deze kinderen wordt een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Vervolgens wordt hier een eigen leerlijn aan gekoppeld, waarbij recht wordt gedaan aan de belangen van de leerling en de mogelijkheden die onze school kan bieden. Een individuele leerlijn kan grote gevolgen hebben voor de betreffende leerling nu en in de toekomst (o.a. schoolkeuze Voortgezet Onderwijs). De te zetten stappen worden dan ook zorgvuldig besproken met leerkracht, IBer, externe instantie (bijv. SWV De Meierij PO) en ouders.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13.7% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11.8% landelijk. Daarentegen presteert 19.6% boven het gegeven advies, wat het vertrouwen in de zorgvuldige adviseringstool onderstreeft. De 66.7% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld (62.9%).

Sociale ontwikkeling

Sommige kinderen hebben specifieke onderwijsbehoeften waardoor zij extra begeleiding nodig hebben. Als dat het geval is, kan de leerkracht een beroep doen op de Intern begeleider, RT’er en/of één van de 'expert' collega's binnen onze school. Indien dit niet voldoende is, kan de school externen inschakelen om meer specifieke kennis/ondersteuning in huis te halen. LEES MINDER

ruimte voor eigen kwaliteit

betekenisvol leren

uitdagingen aan durven gaan

Wat is de werkwijze van de L.W. Beekmanschool voor sociale ontwikkeling?

De L.W. Beekmanschool spreekt kinderen aan op hun eigen niveau en geeft direct feedback op hun handelen, waardoor een goede sfeer wordt gewaarborgd. Onacceptabel gedrag wordt vroegtijdig aangepakt en omgebogen naar positief gedrag. Respect, verantwoordelijkheid en veiligheid spelen een hoofdrol. De school maakt gebruik van 'Zien', een digitaal sociaal-emotioneel volgsysteem dat de leerkracht helpt om inzicht te krijgen in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, waardoor de leerkracht de sterke kanten van een kind kan benutten om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen. Elk jaar wordt onder de kinderen van groep 6, 7 en 8 een vragenlijst afgenomen over de sociale veiligheid, de zogenaamde 'Veiligheidsmonitor'. De uitslagen zijn te vinden op de website www.scholenopdekaart.nl. De L.W. Beekmanschool biedt een veilige leeromgeving en hanteert gedragsregels die voor iedereen gelden. In schooljaar 2022-2023 wordt er een nieuw gedragsprotocol gemaakt.

Welke registratievorm(en) gebruikt de L.W. Beekmanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De L.W. Beekmanschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en HOREB.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de L.W. Beekmanschool?

De L.W. Beekmanschool gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan en Wish in de groepen 6.