Kindcentrum Sterrenboom in Den Bosch

Het team van Kindcentrum Sterrenboom in Den Bosch

Current section: team
Hengmeng 92-94
5235 Den Bosch

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Sterrenboom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Sterrenboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Sterrenboom bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Sterrenboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Sterrenboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.5%)
Man (9.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Sterrenboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (33.3%)
&ge;65 jaar (9.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Sterrenboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Sterrenboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Engelse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervangingsregeling voor Onderwijs op Maat

Op Kindcentrum Sterrenboom streven we naar continuïteit in het onderwijs. We begrijpen dat de afwezigheid van een vaste leerkracht impact kan hebben op uw kind. Daarom zetten wij ons actief in om een gekwalificeerde vervanger te regelen via de flexpool van ATO, zodat leerachterstanden worden voorkomen. Onze prioriteit is dat uw kind geen waardevolle lesuren hoeft te missen. Indien er geen geschikte externe vervanging gevonden kan worden, mobiliseren we direct onze interne expertise. Zo garanderen we een gestroomlijnd onderwijsproces, zelfs bij onverwachte gebeurtenissen. Mocht het in uitzonderlijke gevallen toch niet lukken om een passende oplossing te vinden, dan informeren wij u tijdig. Uiterlijk vóór 20.00 uur de avond voorafgaand aan de betreffende schooldag ontvangt u bericht. Dit geeft u voldoende gelegenheid om alternatieve opvang te organiseren en uw kind een prettige dag te bezorgen. Uw betrokkenheid is hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basis van het aantal leerlingen van het voorafgaande schooljaar krijgt de school van het ministerie formatie (geld) toegekend. Het beschikbare geld (formatie) is bepalend voor het aantal groepen dat een school kan maken. Hierbij wordt rekening gehouden met:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Sterrenboom: Specialisten voor Elke Uitdaging

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Optimale Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum Sterrenboom zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Onze intern begeleiders, verdeeld over een IB'er voor de jongste leerlingen (2,5-8 jaar) en een voor de oudere kinderen (8-12 jaar), bewaken de onderwijskwaliteit en bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke behoeften. Onze taalspecialist bevordert actief de taalontwikkeling van alle kinderen. Dit gebeurt zowel individueel als op schoolbreed niveau, met als doel een stimulerende leeromgeving te creëren. De taalspecialist is tevens verbonden aan een stedelijk netwerk, wat zorgt voor expertiseuitwisseling over leesvaardigheid, taalontwikkeling en spelling. De rekenspecialist verbetert ons rekenonderwijs en ondersteunt leerkrachten bij het versterken van de rekenvaardigheden van de leerlingen. Ook de rekenspecialist participeert in een stedelijk netwerk om de meest actuele rekenmethodieken te integreren.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Klimaat met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Een veilige en ondersteunende omgeving is cruciaal voor de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. Onze gedragsspecialist richt zich op het bevorderen van positief gedrag en het aanpakken van eventuele gedragsuitdagingen. Samen met de intern begeleider creëren zij een inclusief leerklimaat waarin ieder kind zich gewaardeerd en begrepen voelt, wat essentieel is voor een gezonde ontwikkeling.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Binnen Kindcentrum Sterrenboom benutten we de brede expertise van ons gehele team. Indien nodig werken we nauw samen met het samenwerkingsverband en externe professionals om de beste aanpak te garanderen. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe we leerlingen ondersteunen. Dit profiel, vastgesteld door de Medezeggenschapsraad (MR), biedt ouders inzicht in de geboden basiskwaliteit, extra ondersteuningsmogelijkheden, de zorgstructuur bij specifieke leerbehoeften en onze onderwijskundige ambities. Het SOP is te raadplegen op onze schoolwebsite.

1

Motorische Ontwikkeling: Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Kindcentrum Sterrenboom beschikt over twee gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Zij verzorgen met veel enthousiasme de gymlessen voor alle leerlingen vanaf groep 3 tot en met groep 8. Deze vakdocenten zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma, gericht op de motorische ontwikkeling en het plezier in sport en spel.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging bieden wij ondersteuning waar nodig, in afstemming met ouders en eventuele externe zorgverleners. Neem contact op met de school voor de mogelijkheden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Sterrenboom

Ons Plan voor Extra Begeleiding

Bij Kindcentrum Sterrenboom staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij bieden een breed scala aan ondersteuning, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, om elke leerling optimaal te laten groeien. Ons zorgbeleid is zorgvuldig uitgewerkt in een ondersteuningsplan, dat de leidraad vormt voor onze onderwijsaanpak en planmatige aanpak. Als onderdeel van Samenwerkingsverband De Meierij en ondersteuningseenheid De Maaspoort/Empel, volgen wij de richtlijnen van het ondersteuningsplan. Dit plan, afgestemd op ons schoolplan, beschrijft gedetailleerd hoe wij binnen Kindcentrum Sterrenboom invulling geven aan effectieve leerlingenzorg. Onze leerkrachten passen het principe van handelingsgericht werken toe, wat betekent dat extra ondersteuning zoveel mogelijk binnen de klas plaatsvindt. De leerkracht is hierbij de primaire contactpersoon, aangevuld door de expertise van onze intern begeleiders die de leerlingenzorg coördineren. Wij hanteren vijf ondersteuningsniveaus als uitgangspunt, die de opbouw van onze begeleiding helder weergeven. Deze niveaus zijn een standaard binnen ons samenwerkingsverband en zorgen voor een consistente en effectieve aanpak. De begeleiding binnen Kindcentrum Sterrenboom verloopt in drie fasen, startend in de klas. Fase 1 omvat differentiatie binnen de groep door de leerkracht, passend bij Ondersteuningsniveau 1 en 2. Fase 2 voegt hieraan de begeleiding van een interne specialist toe, wat overeenkomt met Ondersteuningsniveau 3. Fase 3 combineert begeleiding van de leerkracht en interne specialist met ondersteuning van externe experts, voor Ondersteuningsniveau 4 en 5. Passend onderwijs is een wettelijke plicht. Elke school is verantwoordelijk voor het bieden van een plek waar elk kind, ongeacht specifieke onderwijsbehoeften, zich kan ontwikkelen. Zodra een kind wordt aangemeld, nemen wij de zorgplicht op ons. Indien onze expertise binnen de school ontoereikend is, schakelen wij onze samenwerkingspartners binnen het Samenwerkingsverband PO de Meierij in. Meer informatie vindt u op www.demeierij-po.nl. Bij Sterrenboom geloven we in de kracht van gemeenschap en leren in een rijke sociale omgeving. Kinderen, leerkrachten en de groep vormen samen een hechte gemeenschap waar iedereen van elkaar leert en elkaar ondersteunt. Kinderen krijgen een stem via groepsvergaderingen en een kinderraad; sommigen worden zelfs mediator om conflicten op te lossen. We leggen een sterke nadruk op basisvaardigheden en kennis van de wereld. Nederlandse taal, rekenen, Engels, digitale geletterdheid en burgerschap vormen de kern. Dit omvat kennis van maatschappij, natuur en cultuur, aangevuld met vaardigheden om deze kennis toe te passen. Kinderen maken zich basiskennis en -vaardigheden eigen door: Directe, effectieve instructie, met focus op leerlijnen. Gerichte en constructieve feedback. Individuele differentiatie binnen de lesstof. Training in probleemoplossende vaardigheden. Ondersteuning bij onderzoekend leren. Doelgericht werken, bijvoorbeeld met doelencirkels. Effectieve coöperatieve werkvormen. Een helder en haalbaar lesaanbod. Professioneel klassenmanagement. Een veilige en gestructureerde leeromgeving. Betekenisvolle leerervaringen. Leren in samenhang met de praktijk. Actieve betrokkenheid van ouders en de bredere gemeenschap.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Sterke Ontwikkeling bij Kindcentrum Sterrenboom

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Het koersplan van de ATO-scholenkring schetst de vierjarige ambities, die op schoolniveau zijn vertaald naar concrete actiepunten in het schoolplan 2023-2027 van Kindcentrum Sterrenboom. Kernwaarden en ontwikkelthema's van de ATO scholenkring vormen de basis. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op drie hoofdgebieden. Ten eerste willen we de professionele cultuur versterken door een professionele leergemeenschap te implementeren, wat samenwerking en een professionele houding bevordert. Ten tweede maken we het kernconcept 'leerrijk, kleurrijk en kansrijk' zichtbaarder in de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit doen we door pedagogisch en didactisch handelen actief te stimuleren en te delen. Ten derde creëren we een veilige leeromgeving door een consequente aanpak en nauwe samenwerking met externe zorgpartners, wat zorgt voor duidelijkheid en geborgenheid voor elke leerling.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en waarborgen wij kwaliteit?

Om onze doelen te bereiken, hanteren we een cyclisch proces voor halfjaarlijkse en jaarlijkse evaluaties op alle organisatieniveaus. Vorig schooljaar hebben we krachtige interne ambities geformuleerd met duidelijke afspraken, en we blijven ons ontwikkelen op het gebied van bespreken en aanspreken. Komend schooljaar introduceren we een vernieuwde overlegstructuur die de focus en professioneel handelen verder zal stimuleren. Onze professionele leergemeenschap krijgt vorm via gestructureerde bordsessies, georganiseerd door Stichting Leerkracht. Het 'leerrijk, kleurrijk en kansrijk' onderwijs krijgt meer zichtbaarheid door verhoogde collegiale afstemming. Leerkrachten overleggen regelmatig met intern begeleiders over groepsdynamiek en individuele leerresultaten. De intern begeleiders rapporteren schoolresultaten aan het managementteam en het team, zodat we leerdoelen en leerlingenzorg scherp monitoren. Ons streven is 100% 1F niveau en landelijk niveau 1S/2F. Een veilige omgeving wordt gewaarborgd door een eenduidige aanpak. De samenwerking met collega's en zorgpartners wordt versterkt met een gedragsprotocol dat heldere kaders biedt. Dit protocol ondersteunt de communicatie en houding van zowel medewerkers als leerlingen, en is dagelijks merkbaar en zichtbaar in onze school.

Downloaden

Ontwikkeling van jonge kinderen bij Kindcentrum Sterrenboom

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Sterrenboom stimuleren we de brede ontwikkeling van jonge kinderen in onze groepen 1 en 2 door middel van thematisch onderwijs. We maken hierbij gebruik van het inspirerende Jeelo-programma, waarbij alle leerkrachten gezamenlijk de thema's voorbereiden, afgestemd op de officiële leerlijnen voor groep 1 en 2. De voortgang van elk kind volgen we nauwgezet met behulp van KIJK!, een digitaal observatie-instrument dat ons helpt de ontwikkeling van jonge kinderen accuraat in kaart te brengen. Gedurende de dag wisselen we groepsactiviteiten af met individueel werk, variërend van ontdekkend leren en spelen tot gestructureerde taken. Observaties vormen de basis voor onze begeleiding, zodat we elk kind optimaal kunnen ondersteunen. In elk lokaal zijn diverse leerhoeken ingericht, zoals een huis-/themahoek, een taal- en leesplek, een rekenhoek en een bouwhoek. Elk ochtend beginnen we met een half uur gericht werken met ontwikkelingsmateriaal. Kinderen kunnen hierbij soms zelf kiezen, terwijl anderen materialen aangereikt krijgen door de leerkracht. Tijdens dit moment biedt de leerkracht gerichte begeleiding aan kleine groepjes, terwijl de overige kinderen zelfstandig aan de slag gaan met het materiaal, volgens de regels van zelfstandig werken. Binnen onze kleutergroepen is een breed scala aan ontwikkelingsmaterialen beschikbaar. Kinderen werken hiermee aan diverse opdrachten, die hun algehele ontwikkeling stimuleren. Specifiek zetten we deze materialen in om taal-, lees- en rekenvaardigheden te versterken. Met materialen zoals 'taakkaarten', die zijn aangepast aan elk leerniveau, ondersteunen we de kinderen in hun groei naar zelfstandigheid. Creatieve expressie is een belangrijk onderdeel van ons programma. Tekenen, verven, knutselen en boetseren komen veelvuldig aan bod in de leerhoeken. Naast de artistieke waarde, dragen deze activiteiten bij aan de ontwikkeling van zowel de fijne als de grove motoriek. Zindelijkheid is een voorwaarde om de gehele dag op school te kunnen zijn, zodra een kind vier jaar wordt. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk bij uitgestelde zindelijkheid door medische oorzaken. In dergelijke gevallen adviseren wij contact op te nemen met de schoolverpleegkundige voor ondersteuning op maat. Het kan zijn dat uw kind dan nog niet alle dagdelen kan deelnemen, aangezien wij de zindelijkheid van kinderen niet direct op school kunnen begeleiden. Kindcentrum Sterrenboom is een VVE-locatie, wat betekent dat we, in samenwerking met de peuteropvang, specifieke programma's aanbieden gericht op het verkleinen van taalachterstanden bij kinderen van 2 tot 6 jaar. Via het programma 'VVE Thuis' werken we nauw samen met ouders. In afstemming met Kanteel en Norlandia nemen we deel aan het Compas-project 'Voor- en vroegschoolse educatie in de gemeente ’s-Hertogenbosch'. Dit project versterkt de kwaliteit van onze dienstverlening voor kinderen van 2-7 jaar, met een focus op doelgericht handelen, een doorlopende ontwikkelingslijn en effectieve planning.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Sterrenboom aanvullende programma's aan voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum Sterrenboom biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang. We opereren als een geïntegreerd kindcentrum en werken nauw samen met onze partners Norlandia en Kanteel om een optimaal aanbod te garanderen.

Ja, Kindcentrum Sterrenboom biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, waaronder professionele kinderopvang, voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang. We opereren als een geïntegreerd kindcentrum en werken nauw samen met onze partners Norlandia en Kanteel om een optimaal aanbod te garanderen.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerd kindcentrum
Samenwerking met Norlandia en Kanteel

Met welke organisaties werkt Kindcentrum Sterrenboom samen voor het jonge kind programma?

Kindcentrum Sterrenboom werkt nauw samen met Norlandia en Kanteel om het aanbod voor jonge kinderen te optimaliseren. Deze samenwerkingen waarborgen een hoge kwaliteit van educatie en opvang.

Kindcentrum Sterrenboom werkt nauw samen met Norlandia en Kanteel om het aanbod voor jonge kinderen te optimaliseren. Deze samenwerkingen waarborgen een hoge kwaliteit van educatie en opvang.