
Schoolweging
De schoolweging van Sterrenboom is 31,67 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven het landelijk gemiddelde (95,2%) en ver boven de vereiste 85% ligt. Deze score onderstreept de consistente basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het percentage leerlingen dat het streefniveau behaalt is 60,9%, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (55,4%) en ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit toont aan dat de school succesvol inzet op hogere leerdoelen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Kindcentrum Sterrenboom geeft 28,8% havo/vwo-adviezen (15,3% havo, 10,2% vwo), wat ruim boven het regionaal gemiddelde van 25,3% ligt. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t adviezen (22,0%), wat samen met de havo/vwo-cijfers wijst op een nadruk op theoretische leerwegen. Het percentage praktijkonderwijs (1,7%) sluit aan bij landelijke trends.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sterrenboom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten meten we vanaf schooljaar 2023-2024 met (toetsen van) het IEP-leerlingvolgsysteem. Met de gegevens kunnen we de voortgang van het onderwijs en de resultaten van ieder kind volgen en waar nodig specifieke acties ondernemen. Daarnaast maken we gebruik van toetsen uit de methode, hiermee reflecteren we op de lessen en houden we zicht op de leerontwikkeling van de kinderen. Groepsresultaten worden geëvalueerd en geanalyseerd onder andere m.b.v. analyse-instrumenten van het Leerling Volg Systeem (LVS). Resultaten op schoolniveau worden geëvalueerd en geanalyseerd d.m.v. dwarsdoorsneden en trendanalyses. Interne kwaliteitszorg De school heeft een kwaliteitszorgsysteem waarin structureel en systematisch gewerkt wordt aan het bepalen, bewaken en borgen van de kwaliteit van het onderwijs. Binnen het nieuwe strategisch beleidsplan van ATO is kwaliteitszorg opgenomen als speerpunt. Hierbij wordt de Plan, Do, Check, Act cyclus gehanteerd: Onderwijskundige doelen De algemene onderwijskundige doelen zoals die zijn beschreven in de Wet op Primair Onderwijs (WPO) in artikel 8 en 9 worden op school gerealiseerd. Om deze doelen te realiseren wordt gebruik gemaakt van methodes die regelmatig worden vernieuwd. De school beoogt met het onderwijs dat alle kinderen de basisschool verlaten op het niveau dat mag worden verwacht. De kinderen die de school verlaten moeten zich in dit kader op cognitief gebied in de maatschappij staande kunnen houden en over die instrumentele vaardigheden bezitten dat zij een volwaardig deelnemer aan de moderne maatschappij kunnen zijn. Bij hun start in het voortgezet onderwijs moeten zij over die vaardigheden beschikken dat zij het niveau wat het VO van de leerlingen vraagt ook aankunnen. De methodes die de school gebruikt voldoen aan de kerndoelen zoals die van overheidswege zijn geformuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 24,5% leerlingen onder advies (tegen 11,8% landelijk) blijkt de advisering relatief voorzichtig. Slechts 8,2% presteert boven advies, wat mogelijk wijst op terughoudendheid in doorstroomverwachtingen. De uitgebreide adviescommissie met IB'er en directie lijkt hierin een rol te spelen.
Sociale ontwikkeling
Het is heel belangrijk dat kinderen hun eigen en elkaars emoties leren kennen en er op een juiste manier mee leren omgaan. Het element spel en thematisch werken zijn hierbij erg belangrijk. Zo leren de kinderen onder andere; samen werken, sociaal-emotionele vaardigheden, conflicten oplossen, zelfstandig werken en reflecteren. Op kindcentrum Sterrenboom werken we met de methode Vreedzaam, Wish en Piho. Deze methodes streven naar: Het vergroten van sociale en emotionele vaardigheden; Het aanleren en trainen van vaardigheden in conflicthantering. Observaties van leerkrachten en signalen van ouders zijn belangrijk om te kijken of er zich situaties voordoen die extra zorg vereisen. LEES MINDER
Kleurrijk
Kansrijk
Leerrijk
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Sterrenboom voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum Sterrenboom werkt met de Vreedzame School methode, een programma dat de school wil omvormen tot een veilige plek door gezamenlijke verantwoordelijkheid en bewustwording te stimuleren. Het uitgangspunt is dat de school een gemeenschap wordt waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt, en op een positieve manier met elkaar omgaat, met conflicthantering als centraal element. Kinderen en leerkrachten leren hoe ze beter met conflicten kunnen omgaan door naar oplossingen te streven die voor beide partijen bevredigend zijn. Het programma richt zich op het veranderen van het school- en klassenklimaat, waarin samenwerking en verantwoordelijkheid van leerlingen centraal staan. Elk schooljaar wordt de kinderen een breed scala aan activiteiten aangeboden door thema's zoals: onze klas, conflicten, communicatie, gevoelens en mediatie. Ook de kinderraad, bestaande uit leerlingen uit verschillende groepen, houdt zich bezig met de sfeer in de school en de sociale veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Sterrenboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Sterrenboom gebruikt Kijk!, de KindCentrum Monitor en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.