
Schoolweging
De schoolweging van Antonius Abt is 25,83 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (97,3%). Dit ligt ver boven de inspectienorm van 85%, wat aantoont dat basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,83) hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 66,9%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 15,4% havo/vwo gecombineerd. Praktijkonderwijs blijft beperkt (1,92% vmbo-b), wat lager is dan regionale vergelijkingen (5,5% vmbo-b). Het hoge percentage vwo-advies sluit aan bij de Jenaplan-filosofie van ontwikkelingsgericht leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Antonius Abt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de ontwikkeling van kinderen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Daarvoor verzamelen we systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van de kinderen. We gebruiken hiervoor o.a. het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,35% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 39,1% boven het advies uitstroomt. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorgaande begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De Jenaplan-methode met individuele ontwikkelingsplannen draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Sociale ontwikkeling
Het onderwijsaanbod op Jenaplanschool Antonius Abt: · gaat ervan uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving; · is gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie; · is gericht op kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten; · draagt bij aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat; · leert kinderen zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen; · leert kinderen zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen; · leert kinderen zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht en als consument; · leert kinderen met zorg om te gaan met het milieu. LEES MINDER
Kindgericht
Onderzoekende houding
Verbondenheid
Wat is de aanpak van Jenaplanschool Antonius Abt op het gebied van sociale ontwikkeling?
De werkvormen binnen het jenaplanonderwijs zijn gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de stamgroepen bevorderen de sociale cohesie omdat kinderen van verschillende leeftijden samen leren, de tafelgroepen en maatjes bevorderen betrokkenheid en communicatie, interactie en samenwerking zijn belangrijk in de kring, bij het spelen en werken.
Welke registratievormen gebruikt Jenaplanschool Antonius Abt om de sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool Antonius Abt gebruikt HOREB en Hart en Handen (IEP) om sociale opbrengsten te registreren.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Jenaplanschool Antonius Abt?
Jenaplanschool Antonius Abt gebruikt De Bono, de doelen van Zien en HOREB, Rots- en Watertraining, WIsH en 'Vraag het de kinderen' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.